CO2-neutral diesel skabt med vedvarende energi kan være svaret på alle vores bønner – ifølge Audi, der bygger en ny fabrik i Schweiz til produktionen.
Ikke et ord om Dieselgate – det lader nemlig til, at kunderne har glemt, at snydesoftwaren fandtes i både Volkswagen, Audi, Seat, Skoda og Porsche. Men på direktionsgangene rundt omkring i Wolfsburg og Ingolstadt sidder der stadig chefer, der ikke er kommet sig over chokket fra at se deres personlige firmaaktier rasle ned på grund af Dieselgate. Noget må gøres, og hos Audi er svaret e-diesel.
Det har du måske ikke lige hørt om, men Audi har faktisk officielt arbejdet på projektet siden april 2015, altså inden Dieselgate ramte i september samme år. Bag konceptet er en masse indviklet kemi, men grundprincippet er, at man via CO2, vand og en masse elektricitet kan skabe en flydende energiform, der kan raffineres til diesel. Hvis man bruger elektricitet fra en vedvarende energikilde, som eksempelvis et vandkræftværk, så er produktionen CO2-neutral.
Genbrugt CO2
CO2’en, der indgår i produktionen, kommer hovedsageligt fra et biogasanlæg, men kan også fanges direkte ud af luften. På den måde bruges CO2’en igen, og er dermed neutral.
Helt konkret er Audi med til at åbne en ny fabrik i Laufenburg i Schweiz sammen med virksomhederne Ineratec GmbH og Energiedienst Holding AG. Med den nye fabrik vil man udnytte sammenspillet med vedvarende energikilder, som til tider producerer mere energi, end der er brug for. I disse perioder giver det god mening at omdanne den overskydende energi, som ellers er svær at lagre, til e-diesel.
Audi forventer, at man allerede fra 2018 vil producere 400.000 liter syntetisk diesel årligt. Den kan hældes på helt almindelige biler, og med den i tanken er udstødningen i princippet CO2-neutral. Det helt store spørgsmål er dog, hvor meget det koster at producere en liter e-diesel, og det er Audi endnu ikke klar til at røbe.