Vi kører de første meter i Audis nye kæmpe SUV-coupé Q8, som både bliver bedre til at forstå dit danglish, og som har plads til det hele på bagsædet – selv hat.

Audi Q8 er enorm, men man ser det ikke på afstand. Ud af øjenkrogen har den næsten en silhuet som den noget mindre Q3 og dermed rigtig mange andre crossovers på de danske gader. Men som du kommer tættere på, bliver det tydeligt, at det er en optisk illusion – et vaskeægte fatamorgana. Q8 er nemlig gigantisk, og toppen af motorhjelmen går nærmest en fuldvoksen mand til midt på brystet. Trods det skarpe og sportslige design træder du op i Q8 og ikke ind.

Hattehøjde
Q8 deler platform med familiemedlemmer som Q7 og Lamborghini nye SUV Urus, men til sammenligning er Q8 næsten syv centimeter kortere, fire centimeter lavere og 3,5 centimeter bredere end Q7. Det gør den nok mindre, men med en akselafstand, der matcher en Audi A8, er der stadig oceaner af plads indvendigt og 605 liter bagagerumsplads.

Den elektriske maskerade – Audi e-tron

Bagdørene er rammeløse for at spare plads i dør- og tagkonstruktionen. På den måde kan man lave den skrånende coupé-form uden at gå på kompromis med pladsen på bagsædet, som min kollega så udmærket demonstrerer. Han er 190 centimeter høj og har for vane at bære hat – og det kan han sagtens på bagsædet af Q8.

Oppe på kommandobroen er alt klassisk Audi – det vil sige lige dele BladeRunner og Iphone. Som vi er vant til fra andre Audi modeller, dominerer virtual cockpit-instrumenterne med én stor 12,3 tommer skærm. I midterkonsollen findes hele to skærme – den øverste måler 10,1 tommer og står for infotainment og navigation, mens den nederste skærm på 8,6 tommer styrer klimaanlæg og bilens andre funktioner. Det ser lækkert ud og fungerer udmærket, selvom de mange skærme kræver en stor del af din opmærksomhed, når du skal lære systemerne at kende. Til gengæld er Q8 tæt på at være intelligent – i hvert fald lærer stemmestyringssystemet dig bedre at kende med tiden, og selvom det endnu kun forstår engelsk, så lærer det altså at forstå dit danglish bedre, så når du spørger navigationen, hvor du kan købe Rødgrød with Qreem, så forstår systemet godt, at du mener fløde.

Milde bjørnekræfter
Testbilen er en 50 TDI – Audis nye navngivning for effekt – 50 betyder, at motoren har fra 286 til 333 hestekræfter. Logikken skal du ikke lede efter, for den er der ikke, men trods benævnelsen så findes der stadig en solid diesel-V6’er med rigtige bjørnekræfter under den store motorhjelm. Slagvolumen er på tre liter, og effekten er på 286 hestekræfter og 600 Nm. Det er en fremragende motor, som er afdæmpet, men når den motioneres, har en fin, tilbageholdt V6-snurren.

Mod toppen – Volkswagen Touareg

Alle Q8’ere får Audis nye mild hybrid-system, som består af et batteri på 48-volt og en kraftig generator. Generatoren fungerer ikke som en el-motor og assisterer derfor ikke motoren i acceleration, men gør bilen i stand til at trille i meget længere tid med slukket motor, fordi det kraftige batteri kan drive aircondition, servostyring og de tusindvis af andre ting i en moderne bil, som har brug for strøm. Audi anslår selv, at systemet sparer 0,7 liter per 100 kilometer. Trods en egenvægt på 2.145 kilo, og en accelerationstid fra 0 til 100 km/t på 6,3 sekunder, er den store bil alligevel opgivet til at køre 15,2 km/l.

Hård hund
Q8 kommer med en lang række standardudstyr som LED-lygter, el-bagklap, parkeringshjælp, læderindtræk, Audi virtuel cockpit og navigation, mens undervognen findes i tre varianter. Standard er skruefjedre og justerbare dæmpere, mens luftundervogn i enten comfort eller sport koster ekstra.

Stor, dejlig og unødvendig – Mercedes GLE Coupé

Testbilen, som vi kun kører få kilometer i, er udstyret med sport-undervognen, og med det samme er det tydeligt, at den er sat hårdt op. Med undervognen indstillet til comfort, er den stadig til den faste side, så man mærker alle ujævnheder i underlaget. I sport-indstilling er den direkte hård, så min kollega sidder og hopper i sædet, når vi skrumler over bump. Fordelen er til gengæld, at Q8 opfører sig som en mindre og mere dynamisk bil på de snoede veje. Styretøjet er præcist og direkte, og der er ingen krængning fra karrosseriet i sving, men at kalde Q8 for komfortabel vil være en overdrivelse.

Den nye Q8 er en trendsætter med snedige løsninger og masser af plads til dig, dine høje hatte og dit dårlige engelsk.