Den nye Touareg er en showcase for, hvad verdens største bilproducent kan præstere teknisk. Volkswagen har skabt en kompetent SUV, der er blevet lettere, har mere plads – og som kan se om natten.

De østrigske bjergtinder skyder op og omringer mig. Uanset hvor jeg kigger hen, er der endnu en bjergtop, og på sin vis er det et meget passende sted, Volkswagen har valgt at introducere tredje generation af Touareg – den er toppen af Volkswagens formåen og et overflødighedshorn i avanceret teknik og lækker komfort.

Alfa Romeo Stelvio - en Alfa med plads til hunden

Første generation af Touareg blev lanceret i 2002, og målet var at skabe en luksuriøs offroader med fokus på komfort og terrænegenskaber. Navnet er lånt fra en hårdfør ørkenstamme fra Nordafrika, og navnet viste, at Touareg var en bil bygget til eventyr i stil. Næste generation blev præsenteret i 2010, og her var det i høj grad oplevelsen på vejen, der var fokus for ingeniørernes udviklingsarbejde. I den nye tredje generation har fokus været at lave den store SUV til en rullende Apple Store.

Tesla-tablet
Med Touareg introducerer Volkswagen det, de har døbt Innovision Cockpit (ekstraudstyr til 49.990 kroner), som dækker hele instrumentbordet med en 12 tommer-skærm, der viser de digitale instrumenter, mens en 15 tommer stor skærm tager sig af alle andre opgaver. Den er vinklet vandret i stedet for lodret, som du finder i en Tesla, og er nøjagtigt to tommer mindre, men ellers står den nye folkevogn ikke tilbage fra den amerikanske tekniker. Detaljegraden på navigationssystemet er så imponerende, at du ville være i stand til at guide en bjergbestiger op ad de mange bjergtoppe her på ruten. En stor ros skal der også lyde til det danske og ekstremt velspillende Dynaudio-anlæg på 730 watt, som næsten må kategoriseres som et slagtilbud til 28.790 kroner.

Skoda Karoq - den nye snemand

Teknik-orgiet er kun begyndt – den nye Touareg kan se i mørke. Når det bliver mørkt, tændes en skærm i midten af instrumenthuset, som viser et billede af vejen foran, ligesom man ser det i amerikanske film, når skurken tænder sin nightvision-kikkert. Systemet (til 29.990 kroner) er teknisk ikke meget anderledes, og anvender et infrarødt kamera. For at lette chaufførens arbejde, bliver både dyr og mennesker lyst op af en orange firkant på skærmen, så man er sikker på ikke at overse nogen. 

Teknisk bokser
Kabinen har fået et ordentligt skud Silicon Valley, men det er ikke kun softwaren, som er avanceret – ingeniørerne fra Wolfsburg har også haft gang i den store lommeregner. Chassiset til Touareg er blevet stærkere og 106 kilo lettere, på trods af at bagagerummet er svulmet fra at have slugt 697 liter til 810 liter. Det er dog undervognen, som for alvor imponerer.

Vi tager på islandsk eventyr med Volkswagen Amarok V6

Til at starte med er der selvfølgelig luftundervogn hele vejen rundt, og så har den nye generation firehjulstyring (pakke med firehjulstyring, luftundervogn og aktive krængningsstabilisatorer koster 114.990 kroner). Under 37 km/t drejer baghjulene modsat af forhjulene for at mindske venderadius, mens de drejer med i samme retning ved højere hastigheder. Det giver øget stabilitet for den store bil. Et sidste trick er avancerede justerbare krængningsstabilisatorer, der reducerer krængning markant i sving. På bjergvejene betyder det, at den høje, næsten to tons tunge SUV styrer fladt gennem sving, hvor man ellers ville forvente en normal SUV føles, som var den ved at vælte. At kalde køreegenskaberne for sporty er en overdrivelse, for Touareg kan bedre sammenlignes med en sværvægtsbokser, der har kondien og teknikken i orden. Hurtige retningsskift er ikke noget problem, men sjov bliver Touareg aldrig. 

Den store bedrift er dog, at komforten på ingen måde lider under de dynamiske køreegenskaber. Takket være de aktive krængningsstabilisatorer, er undervognen stiv og hård, når den skal være det, men blød og behagelig det meste af tiden. I kombination med et meget lavt støjniveau betyder det, at du kan tilbagelægge mange kilometer i den nye Touareg i høj komfort uden at blive træt.

Diesellykke
Dieselmotorer har et dårligt ry for tiden, og specielt når der er et VW præget ind i plastskjoldet, men testbilens 3-liters V6’er er tæt på at være ren lykke. Den er bjørnestærk med 600 Nm og 286 hk, som sender bilen fra 0 til 100 km/t på bare 6,1 sekunder – det er pænt hurtigt, skulle jeg hilse og sige, og den klæder bilen perfekt. Forbruget er opgivet til 14,5 km/l, og senere kommer en 231 hestes udgave af samme motor. Er du power-sulten, så kommer den voldsomme 4-liters diesel-V8’er med 421 hk og en 3-liters benzin-V6’er med 340 hk og et forbrug på 13,2 km/l.

Ford Mustang V8 - brændermaskinen fra Michigan 

Touareg skal være toppen af Volkswagen-programmet, og den skuffer ikke. Men så er der lige det med prisen. Billigste variant hedder blot Touareg og starter ved 980.990 kroner, men du skal også have anhængertræk med elektrisk mekanisme, bakkamera, DK pakke som indeholder Matrix LED-lygter, 4-zoners klimaanlæg og panoramasoltag, og så er vi pludselig på én million og en Up. Og det er uden alt det nye, avancerede udstyr som firehjulstyring og Nightvision. Men der er ingen, der siger, det skal være billigt at være bedst. Og når man ser på familieophavet til Touareg – SUV’en deler platform med Audi Q7, Porsche Cayenne, Bentley Bentayga og den helt nye Lamborghini Urus – så bliver Touareg pludselig et slagtilbud.