Opels højbenede version af stationcaren Insignia er velkørende, praktisk og forslugende. Og så stiller den spørgsmålet – hvorfor skal man vælge en SUV?
Tillykke Danmark – SUV’en er nu den mest solgte biltype og har overhalet minibilerne. Men hvad med alle os, der finder de højbenede hatchbacks en anelse vulgære og uden egentligt indhold? Der er heldigvis stadig håb. Opel laver eksempelvis Insignia Country Tourer, som er dyrlægeversionen af den almindelige stationcar. Den er hævet 2,5 centimeter og har firehjulstræk som standard – til forskel fra de fleste crossovers og SUV’er på de danske landeveje, der som regel er forhjulstrukne. Det gør Opel’en velegnet til at komme op ad en snedækket indkørsel eller over en stubmark.
Piiiift: Volvo V90 CC Ocean Race vinder alle hjerter
Men det hører nok til sjældenhederne. Langt de fleste af os forlader usædvanligt sjældent den hårde asfalt, men så er det jo godt at vide, at Insignia Country Tourer er særdeles komfortabel på landevejen. Affjedringen er til den bløde side med de justerbare Flexride-støddæmpere i Comfort, og der er masser af krængning i sving, men ujævnheder neutraliseres fuldstændig, og bilen viser sig som en fin højfarts-cruiser. Sportsindstillingen strammer undervognen op, men Country Tourer føles stadig tung, når den skal skifte retning, så det mest sportslige ved Country Tourer er knappen.
Biturbo
Vi kører topmodellen med en to-liters diesel med to turboer. De to turboer giver et fænomenalt bundtræk, så der er 480 Nm til stede allerede fra 1.500 o/min. Bag rattet opleves motoren meget beredvillig, som om der konstant er mange kræfter til rådighed, bare du ånder på speederen. Motoren trækker gennem et 8-trins automatgear, som fungerer fint, uden at gøre et stort væsen af sig. Motorlyden fylder dog meget i kabinen, og vi når et ret uimponeret gennemsnit på 12,4 km/l, da testugen er omme.
Dårlig ryg? Snup en Ford Fiesta Active
Kiropraktisk plads
Kabinen er et vældigt behageligt sted at opholde sig, og én af forklaringerne på hvorfor Insignia Country Tourer er så relativt dyr. Med udstyr koster testbilen 688.500 kroner. Forsæderne har både massage, varme og ventilation, som er nærmest uvurderligt, når temperaturen ude viser 33 grader. Netop sæderne er den type, du ikke rigtig har lyst til at forlade igen – de støtter alle de rigtige steder, og har da også AGR-mærket, en tysk organisation, som bekæmper problemer med ryggen.
Resten af kabinen er rummelig og lys takket være panoramaglastaget, som er ekstraudstyr til 20.000 kroner. Stationcaren adskiller sig fra sedan’en, vi tidligere har testet, ved at have mere på bagsædet, når det handler om plads i loftshøjden, og det er glastaget til trods. Generelt er Insignia Country Tourer en praktisk skabning, og bagagerummet sluger 560 liter, som er godkendt af min 40-kilos labrador.
Det samlede indtryk af Insignia Country Tourer er, at den er en slags bilernes svar på en schweizerkniv. Den klarer både lange motorvejsstræk, en pløret markvej, er luksuriøs og samtidig rummelig. Insignia Country Tourer er ganske vidst dyrere end Grandland X, som er Opels anden store SUV, men den højbenede stationcar er både pænere, mere luksuriøs og mere velkørende, så drop for en gangs skyld bare SUV’en.