Crossovers og biler med høj siddehøjde er populære som aldrig før. Ford lister sig ind på markedet med en billig løsning i form af den forhøjede Fiesta Active, som fungerer overraskende godt.
Okay – lad mig lige starte med at udtrykke min egen uforståenhed over for en af tidens modeluner. Hvis man ser bort fra den ene fordel, biler med høj siddehøjde har for ældre eller folk med dårlig ryg, så kan jeg ikke se, at biler med hævede fjedre skulle gøre den grundlæggende opgave – nemlig at fragte dig fra a til b – bedre end en almindelig bil. Hvorfor skal vi belemres med crossovers og SUV’er, som principielt kører dårligere, fordi tyngdepunktet er højere og som er mere brændstofforslugende, fordi de skaber mere vindmodstand. I min optik er det kejserens nye klæder og uden reel substans. MEN……
Ny Ford Fiesta - i en klasse for sig
For der er altid et men, og Ford kan måske have lavet sprækker i mit ellers så klippefaste verdensbillede. Tag nu Fiesta Active, som er Fords forsøg på at lave en billig crossover i minibilsklassen. Efter en uge i den, følte jeg ikke, at jeg gik nævneværdigt på kompromis i forhold til den almindelige Fiesta.
Glem stranden
Helt konkret har Fords ingeniører taget den almindelige femdørs Fiesta og hævet den 18 millimeter, og for at den ikke skal vælte, er sporvidden forøget med 10 millimeter. For at gøre den bare en smule mere duelig på grusveje, har man installeret hydrauliske bumpstop, hvis forhjulsaffjedringen skulle gå i bund. Samtidig har Active tre køreprogrammer; Normal, Eco og Slippery, som begrænser hjulspind på eksempelvis glatte veje. Fords ingeniører har altså ikke ligefrem forvandlet Fiesta Active til en beach buggy, men jeg tvivler også på, at potentielle kunder nogensinde kunne finde på at tage bilen med på stranden.
På udebane - vi tager Hyundai i30N med til klassikertræf
Så lad os koncentrere os om det, langt de fleste vil bruge Fiesta Active til, nemlig kørsel fra a til b. Med det højere tyngdepunkt er det tydeligt, at Fiesta Active krænger mere end den almindelige Fiesta, som ret beset er den bedstkørende bil i sin klasse. Affjedringen er fast, men uden at være ukomfortabel, og styretøjet er lige så delikat og meddelsomt som i den almindelige Fiesta. Så selvom Fiesta Active ikke kører lige så godt som den almindelige Fiesta, så kører den ikke dårligt.
Mere power
Motoren i testbilen er den lille 1,0-liters Ecoboost-motor i udgaven med 125 hestekræfter, som passer bilens karakter fint. Den skal over 2.000 omdrejninger, før den rigtig rykker, men til gengæld havde vi et gennemsnitligt forbrug på 15,6 km/l uden overhovedet at køre økonomisk, og det er okay i forhold til tidligere udgaver af motoren, som kunne være ekstremt fordrukne. Der findes også en 100 hestes og 140 hestes udgave af samme motor, og specielt prisforskellen mellem 125 og 140 hk er forsvindende lille, så snup bare den kraftige i stedet.
Hollywood-stjerne bliver bilforhandler
B&O-lir
Det mest tiltalende ved Fiesta Active er faktisk kabinen, som er blevet et lækkert sted at opholde sig. Instrumenthuset udgøres af en stor skærm, og materialekvaliteten er fin, men trumfen er alt det udstyr, som kommer med. Vi tester Active II, som har automatisk fjernlys og trafikskiltegenkendelse, regnsensor og adaptiv fartpilot som standard. Og så har bilen også et gedigent musikanlæg fra nationens stolthed; B&O Play. I alt er der 10 højtalere og 675 watts effekt, som bestemt gør livet lidt nemmere.
Kongen af køreglæde – Ford Focus
For at være helt ærlig er der ikke mange ting at være utilfreds med i Fiesta Active. Største minus er bagsædepladsen, som man ikke kan tillade sig at byde andre end små børn. Samme problemstilling gør sig gældende i den almindelige Fiesta. Så spørgsmålet er, om du skal vælge Fiesta eller Fiesta Active. Jeg ville personligt vælge den almindelige Fiesta, fordi den kører lidt bedre, men hvis du har dårlig ryg og ikke er bange for at skilte med det, så snup bare den højbenede Fiesta Active – den er slet ikke så dum, som den burde være.