Insignia er den sidste rigtige tyske model fra Opel, før de blev opslugt af PSA-koncernen. Så lever den op til det solide ry, når den er brugt. Vi tester den store tysker.
Opel har levet et tilbagetrukket liv i efterhånden mange år. I 2017 overtog Peugeot Citroën mærket, og det kan ses på eksempelvis den nye Corsa, som er bygget på samme platform som Peugeot 208. Insignia er dog udviklet i Russelsheim i Tyskland af Opel selv, men sidste år blev der solgt bare 374 eksemplarer herhjemme. Det er halvt så mange som konkurrenter som Mazda 6 og Peugeot 508. Og det er egentlig en skam, for hvis du er på jagt efter en rummelig og luksuriøs bil i den store mellemklasse, så er Insignia et oplagt valg. Men er den også det, når den er brugt. Det er det, vi skal finde ud af i dag, og til formålet har vi lånt en Opel Insignia Country Tourer 1,5 med 165 hestekræfter og en 6-trins automatgearkasse. Bilen er 2018, har kørt 23.200 kilometer og står til salg til 339.500 kroner hos Andersen & Martini i Greve.
Country Tourer er Insignia-programmets friske outdoorfyr, og er visuelt iført et par Fjällräven-bukser i form af to centimeter ekstra frihøjde og skærmkanter, der er pakket ind i mat plastik. Du skal dog ikke tage testbilen for langt ud i skoven, for den har kun forhjulstræk. Til gengæld påvirker de ekstra centimeter ikke komforten, og bilen krænger heller ikke voldsomt i sving. Den 1,5-liters benzinmotor er både støjsvag, og det ikke til at mærke, at den snurre udenfor, fordi der er så få vibrationer fra motoren. Det styrker indtrykket af en luksuriøs bil. Det gør også den overdådige plads på bagsædet, som næsten kan konkurrere med en Skoda Superb. Den 6-trins automatgearkasse skifter umærkeligt, og selvom der også findes en 8-trins, savner man ikke de to ekstra gear.
Den danske favorit - brugttest af VW Passat
Blandt ejere er der ros til Opel-værkstedet Jørgen Laursen i Viborg, så vi har taget en snak med værkfører Bo Jensen om godt og skidt ved bilen. Han har ikke oplevet nogle generelle fejl på denne generation af Insignia, som blev lanceret i 2017. Det er en stor forskel til den første generation Insignia fra 2008 til 2017, som havde flere fejl med både dieselmotor og servostyringen. Bo Jensen forklarer, at nogle kunder brokker sig over dækstøj fra modellen, men det er som sådan ikke en egentlig fejl. Modellen har også en tendens til at slide inder- og yderside af bagdækkene, fordi sporingen bliver ændret i takt med at bøsningerne i ophænget bliver slidt. En firehjulsudmåling koster 7-800 kroner, men kan også betyde, at du skal have nye bagdæk.
Husk olien
Til trods for, at automatgearkasserne ikke officielt har behov for at få skiftet olie, så anbefaler Bo Jensen alligevel, at man får gjort det for hver 60-80.000 kilometer. Prisen er omkring 3.500 kroner.
Sådan slipper du for dyre regninger ved aflevering af leasingbil
Den 1,5-liters benziner, som var mest solgte motor i Danmark i 2018, har haft et tilbagekald. Olie kan lække fra et olierør til turboen, fordi der sidder en plastik o-ring i forbindelse med røret, der hvor det møder oliepumpen, som ikke slutter tæt. Det er dog ikke et problem, som Bo Jensen har oplevet, men han understreger, at alle ejere er blevet informeret, hvis der har været et tilbagekald, som har en sikkerhedsmæssig funktion. Og hvis det er en kampagne fra Opel, som ikke er sikkerhedsmæssigt problematisk, så vil den stadig blive lavet gratis, når bilen kommer på et mærkeværksted.
Den franske familiefest - brugttest af Renault Grand Scénic
Det gælder eksempelvis de yderste seler på bagsædet af stationcarmodeller, som er bygget 9. juni 2017 til 22. februar 2018. Her er næsten 25.000 biler på verdensplan berørt. Problemet kan være, at selerne ikke er monteret korrekt, men i Viborg har de tjekket flere biler, uden at man har fundet seler med problemer. Fra 2017 til 2018 skulle der også være nogle Insignia-modeller med forruder, som ikke er limet korrekt ind i rammen. Men dem har Bo Jensen heller ikke set nogen af, så det bør ikke være et problem, du skal bekymre dig om. Hvis du er i tvivl, kan du altid køre bilen til et mærkeværksted. Her kan de tjekke servicehistorikken på bilen, og om der er nogen kampagner, som bilen ikke burde være en del af.
Den elektriske rumraket - brugttest af Tesla Model X
Blandt danske ejere er der generelt stor tilfredshed, og det overordnede billede er også, at den seneste generation Insignia er lige så solid, som man kunne forvente af en tysk bil. Så er du til megen plads og et bekymringsfrit bilejerskab, kan du godt hoppe på den sidste tyske Opel.