Toyota Danmark inviterer til elbil-bonanza på hovedkontoret med Sport Crossover Concept og Urban SUV Concept. Men lige så vigtigt, lover Toyota, at Solid State-batteriet endelig er på vej med 1.000 kilometer rækkevidde.
Toyota er ikke den hurtigste i klassen, når det kommer til dedikerede elbiler. PT har Toyota reelt kun en enkelt egenudviklet personbil, som drives frem udelukkende af strøm. Men det skal ændre sig, og derfor har Toyota Danmark inviteret til en lille gettogether. Man har simpelthen fået skibet to nye koncepter forbi hovedkontoret.
Typisk Toyota – vi kører elbilen Toyota bz4X
Det drejer sig om Sport Crossover Concept og Urban SUV Concept. Som navnene antyder, er de begge koncepter, som faktisk ikke engang er rigtige biler, men modeller i ler. Vi bliver lovet, at Sport Crossover vil være at finde hos danske forhandlere i løbet af 2025, så det endelige design bliver afsløret senere i år. Modellen skal være Toyotas elektriske topmodel, så den er både længere, bredere og lavere end BZ4X, og skulle have et skarpt fokus på høj komfort.
Elektrisk Yaris Cross
Det andet koncept hedder Urban SUV Concept, men det er måske nemmere at tænke den som en elektrisk Yaris Cross. Modellen måler 430 centimeter og er 167 centimeter høj, så kun 12 centimeter længere og otte centimeter højere end hybrid-kusinen. Indvendigt tyder meget på, at modellen får et system i stil med den allerførste Yaris, hvor bagsædet kan rykkes frem eller tilbage til gavn for plads på bagsædet eller i bagagerummet.
Toyota C-HR er smart i en fart
Modellen kommer med enten firehjulstræk eller forhjulstræk, og man vil kunne vælge mellem to forskellige batteripakker, som enten tilgodeser rækkevidden eller din pengepung. Og skal man tro Toyotas danske pressechef, så er det en model, Toyota forventer sig meget af i salgsmæssigt. Den dumper lige ned i det populære B-SUV-segment, og i 2026 forventer Toyota således, at elbilerne udgør over 20 procent af salget på tværs af Europa. Det lyder ikke uoverkommeligt, for til sammenligning udgjorde elbiler 12,5 procent af det samlede salg for VW-gruppen i Europa i 2023.
Nu kommer solid state endelig
Den danske pressechef, Anders Tystrup, havde også et par godter med i form af tekniske landvindinger. Toyota mener det, og vil lancere et Solid State-batteri i 2027 eller 2028. Batteriet skulle være i stand til at levere en ladning fra 10 til 80 procent på 10 minutter, og give en rækkevidde på 1.000 kilometer efter WLTP-standarden. Det er først fra 2030, produktionen for alvor vil tage fart, så vi må væbne os med tålmodighed lidt endnu, men Toyota lover, at det her kun er begyndelsen, og at der er plads til yderligere forbedringer.
Nye batterier giver Toyota 1.000 km rækkevidde – men kun i Kina
I mellemtiden kan vi jo så glæde os til de øvrige forbedringer af batteriteknologien, som Toyota vil introducere. I 2026 vil Toyota introducere det, de kalder en high performance-udgave af litium ion-batterier. Her kan vi forvente 10 til 80 procents opladning på 20 minutter. Det er nogenlunde tilsvarende eksempelvis Hyundai Ioniq 5, som kan klare det på 18 minutter under optimale betingelser. Rækkevidden skulle dog stige op mod 800 kilometer, og omkostningerne til batteriet skulle samtidig falde 20 procent sammenlignet med det nuværende batteri i BZ4X.
I 2026 eller 2027 vil Toyota også introducere et mere folkeligt batteri. Det er et såkaldt litium jernfosfat batteri med bipolær struktur, der adskiller sig en smule fra de nuværende batterier, og det bliver 40 procent billigere at producere.
Nerd Alert: Vi kører den nye Toyota GR Yaris på gammel F1-bane
Året efter vil Toyota introducere et high performance bipolært batteri, hvor rækkevidden også bliver over 1.000 kilometer og ladetiden 20 minutter fra 10 til 80 procent.