Jaguar I-Pace trækker en lang hale af hæderspriser, hvor end den kører.  Årets Bil i Tyskland, Skotland, el-landet Norge og endda nomineret herhjemme som årets bil. Vi kører en lynende tur i byen, på landevej og motorvej for at finde ud af hvorfor.

Kabinen fyldes med en dyb og potent brummende motorlyd, der minder bemærkelsesværdigt om min egen Jaguars V12’er, når jeg skyder dens forhistoriske 6,0-liters og nær lydløse motor af. Men jeg sidder i elbilen I-Pace, og lyden er kunstig og kommer fra højttalerne. 

Bortset fra ’motorlyden’ er der intet forhistorisk eller forlorent over Jaguars elektriske luksus-SUV – den første af sin slags. Vi tester topmodellen HSE, der har samme motor og batteri som indstigningsvarianten – der findes nemlig kun én version. Forskellen på varianterne er udstyr.

Vi starter med det sjove. Det dynamiske køreprogram sætter vognen på stærkstrøm og med en 0-100 km/t på 4,8 sekunder, er der ild i dækkene ved hver acceleration. Elbiler som I-Pace har nemlig momentet lige fra 0 km/t, og med 700 Nm fra firehjulstrækket giver det god træning for nakkemuskler. Der er en elmotor på hver aksel, så man rent faktisk har firehjulstræk, og det har den fordel, at hver eneste lille dap på speederen med det samme omsættes til acceleration – der er ingen ventetid, måske fordi der heller ikke er meget mekanik, der skal kyles rundt som i en dinosaurusmotor.

Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR

Selv den adaptive fartpilot er lynhurtigt oppe i fart, hvilket er en stor lettelse i forhold til, hvordan sådan nogle systemer ellers kan være. Ofte kører man ud i overhalingsbanen, og så skal systemet lige opfatte, at der er klar bane, før accelerationen langsomt sættes i gang til stor gene for bagvedkørende – men i I-Pace er den bare afsted som en ivrig hundehvalp. Og for at afslutte det selvkørende, så har den også en vejbaneassistent, som holder vognen indenfor de hvide striber. Sammen med fartpiloten gør det bilen semi-selvkørende. Systemet virker ganske fortræffeligt og holder Jaguaren fint i midten af vejen.

Væk fra motorvejen og ud på en snoet landevej. Selv om I-Pace vejer 2,2 tons, er den elektriske kat forbavsende adræt, og styretøjet, der på de første meter i vognen virkede en anelse kunstigt tungt, giver masser af feedback, og det er uhyre præcist. Vognen krænger ikke, men den ellers dejligt komfortable luftundervogn kan ikke kontrollere alle kilo præcist, når du leger racerbil på den bukkede og krøllede landevej.

Kør-brems-kør-forsinkelse
Der opstår til tider en forsinkelse, når du hamrer bremsen i, og splitsekundet efter giver fuld gas – her er det som om I-Pace lige skal snøre støvlen, før du får sparket i ryggen. I-Pace benytter bremsekraften til at lade på batteriet, og det tager åbenbart tid at vende strømmen.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

I øvelsen glemmer vi dog fuldkomment to ting – det er ikke en racerbil, men en SUV. Til gengæld forstår man en flig af, hvorfor denne nyeste aftapning fra Jaguar har høstet så mange priser rundt omkring i verden. Den er både involverende, sjov at køre og så har den noget meget vigtigt – nemlig personlighed! Den er helt sin egen.

Det overlegne smil
Vi forlader det dynamiske køreprogram en stund for at køre pænt og Jaguar-agtigt. Det vil sige roligt og overskudsagtigt med et overlegent smil på munden, fordi vi er svøbt i selvfortjent luksus. I I-Pace er du aldrig i tvivl om, at både du og bilen er fra øverste hylde. Det er sådan, en Jaguar skal være.

Selv om det er en elbil, er der i dette øverste udstyrstrin ingen begrænsninger på elektrisk luksus. Det er næsten som om, Jaguar har gjort sig umage med at ødsle med strømmen. Sæderne er 18-vejs elektriske med både varme og køling, der er også sædevarme på bagsædet, otte usb-stik, tre 12 volts udtag, klimaanlæg, elektrisk bagklap, head-up-display, navigation og alt, hvad man nu ellers forventer. Men når 2,2 tons skal flyttes til 100 km/t på lidt over fire sekunder, så tæller et fem-volts stik til en mobil fra eller til nok ikke meget.

Ikke et rumskib
Jaguar har undgået fristelsen til at få kabinen i I-Pace til at ligne et rumskib fra et børneprogram. Faktisk er her lakerede træpaneler som i en klassisk Jaguar og helt almindelige knapper. Det sagt, så er der dog lidt Startrek over midterkonsollen, hvor funktionerne vises og styres med mange skærme. Tag nu drejeknapperne til klimaanlægget, som også har indbyggede skærme. Dem kan man både dreje, trykke og trække i for at åbne op for funktioner, og det kræver lidt tilvænning. Samme klimaanlæg slukker automatisk for passagersiden, hvis der ikke er nogen person i sædet. Men det gør, at man skal skrue voldsomt op for temperaturen i førersiden, da det trækker gevaldigt ovre fra den tomme plads. Smart nok tænkt, men det virker ikke i praksis.

Jaguar XF Sportsbrake - Outsider kradser konkurrenterne

Til helt almindelig daglig kørsel er I-Pace en lise at lunte rundt i. Den er stille som et bibliotek, og luftundervognen sørger for lækker pudekomfort, der sluger vejens ujævnheder, uden at den bliver en sejlende gummibåd at køre i. De enorme 20 tommer hjul kan dog ikke løbe fra deres lavprofildæk ved vejens kanter, som tydeligt slår igennem.

Elefanten i rummet
Fik vi nævnt, at det er en SUV? Man glemmer det tit, men for at minde dig om det, er her både bjerg-assistent til at køre ned af bakker for dig, firehjulstræk, og du kan hæve undervognen op til 230 millimeter frihøjde med en knap i midterkonsollen. Desuden er her fin plads på bagsædet, og bagagerummet er stort med sine 656 liter, og 1.453 liter med bagsæder kippet. Fordi der ikke er nogen stor V12’er under fronthjelmen, får du i stedet 24 liter plads til dine ladekabler.

Apropos ledninger så lover Jaguar jo 415 km på en opladning. Ligesom benzin- og dieselbiler passer det selvfølgelig ikke. Den kører kortere end det opgivne. Man kigger på kilometerviseren, eller hvad nu det hedder, og kan konstatere at det dalende tal er elefanten i rummet – det kan ikke ignoreres. Selv om vi kørte med blød sixpence, så nåede vi på en tankfuld 275 kilometers rækkevidde. Bevares, vi fyrede op for kraftværket i dynamisk køreprogram – det er næsten umuligt at lade være. Det var også koldt, og vi kørte et godt stykke på motorvej, som begge dele er hård kost for elbiler, men det meste af kørslen foregik i Eco-program.

Her er finalefeltet Årets Bil 2019

Med i prisen på I-Pace får du en oplader til dit hus – dog betinget af et abonnement på 599 kroner per måned til Clever. Den kan smide maksimalt 7,4 kW på i timen – og da I-Pace tager 90 kW i batteritanken, så tager det lidt tid at fylde den op.

Vi brugte en bylader, der lader med det halve af, hvad vognen kan sluge på stikket, og det tog 18 timer at lade den op fra 32 procent til 99 procent. Det gav os 350 kilometers rækkevidde (bilen justerer selv forventingerne, alt efter dit køremønster). Jaguar lover, at en megalynlader på 50 kW, som er almindelig at finde rundt omkring i landet, kan lade den op til 80 procent på en time.

Kører aldrig flad
På luksus, køreegenskaber og prestige kører man aldrig flad – alle de priser I-Pace har høstet er fuldt fortjent. Apropos: Du kan få den til en beskatningspris på 615.832 kroner. Der er dog mange, som er blevet ramt af lynet, derfor er der lige nu et halvt års leveringstid.