Til trods for, at Jaguar overhalede alle andre europæiske bilmærker indenom, da de lancerede elbilen I-Pace i 2018, og derfor høstede alle priser, der var at vinde det år, så har den aristokratiske elbil været nede på point på specielt et område – evnen til at lade bilen. Det er der nu taget hånd om.
Med introduktionen af 2021-modellen, har I-Pace fået den første større opdatering med to ting, der rykker. Trefaset opladning, og et nyt multimediesystem.
I-PACE bliver som standard udstyret med en trefaset 11 kW-oplader i bilen. Før var der kun én fase og dermed kunne den max trække 7,4 kW med en hjemmelader og 3,7 kW offentligt.
Bliv grøn mester i el- og hybridbiler
Ved tilslutning til en vægmonteret boks på 11 kW kan man opnå en rækkevidde på 53 kilometer i timen (WLTP), og en fuld opladning fra helt afladet tilstand varer 8,6 timer ifølge specifikationerne. I den gamle model kunne det tage over et døgn. Hvorfor er det relevant? Jo, sammen med din I-Pace får du nemlig en 11 kW-lader fra Clever med i købet. Bor du i en lejlighed, eller er du på farten, kan det også muntre dig, at opladning i det offentlige rum, også er blevet hurtigere. En oplader på 50 kW giver op til 63 kilometer på 15 minutter, mens en oplader på 100 kW tilfører op til 127 kilometer i samme tidsrum, lover Jaguar, der også opgiver en rækkevidde på 415 kilometer. Men vores test viser, at det alt sammen er optimistiske værdier.
Den elektriske gentleman - brugttest af Jaguar I-Pace
Vi kørte 150 kilometer blandet kørsel, hvilket saftede batteriet ned fra 75 procent til 18 procent, lig en effektiv rækkevidde på 260 km. Batteriet er på 90 Kwh, så vi fik altså lige under tre kilometer ud af hver kWh. Den anden vej smed vi vognen på en 50 kW-lader. Her blev der hældt 30 kW på i løbet af 38 minutter, altså 1,3 kW, svarende til 3,75 kilometer i minuttet. På et kvarter gav det 56 kilometer. Selv om det er langsommere end fabrikstallene, er det fascinerende at se sin elbil få batteriet fyldt op, hurtigere end sin mobil.
Pust serpentinerne
Jaguar I-Pace er den første Jaguar, der er udstyret med et nyt såkaldt Pivi Pro-infotainmentsystem. Det er optimeret, så der er færre tryk (hurra!) og det kan man godt mærke. Det er hurtigt at finde det, man leder efter, og det lader til at være ryddet ud i valgmulighederne, hvilket altid udløser festlig pusten med serpentinerne herfra, men det er sur champagne også. Vi kunne fx ikke finde det punkt, hvor kabinelyset tænder, når dørene åbner, så det var svært for passagerer på bagsædet at finde selefastgørelsen i mørket. På navigationen gik det helt galt, da vi ville finde Vigerslev Allé. Netop e med trykstreg, kan man ikke vælge, og systemet kan ikke finde Vigerslev Alle. Dét er en ommer.
Sovesavl på forsædet
Ellers fungerer menusystemet ret godt, hvor man kan swipe og bruge to fingre til fx at zoome ind på kortet – og kan pege på, hvor man skal hen, som fx Vigerslev Allé (som en smartphone jo let kan vise, hvor er, just saying). Farverne i systemet er holdt i diskret brun og ja, det er bedre end det tidligere system, men klimaanlæggets knapper, som vi tidligere har kritiseret for at kræve tilvænning, er de samme.
Smart er det, at navigationen blandt andet kan vise dig, om ladestationer er tilgængelige eller i brug, men det er ikke ufejlbarligt. Vi oplevede at komme til en hurtiglader, som var optaget (i øvrigt med en chauffør, der havde lagt forsædet ned og i den grad trak torsk i land, mens hun tankede strøm), men principielt var der jo ledigt, blot på et Chadomo-stik, som ikke passer på bilen, der bruger CCS. Næste station var ude af drift, men tredje gang lykkes det. Men der var rift om elektriciteten – to andre elbiler strømmede til lige efter os og måtte køre igen, så, kære regering, kom i gang med at bygge flere standere, tak.
Luftig undervogn
Ellers er det stadig en fantastisk bil at køre i, hvor især luftundervognen til 15.800 kroner glimrer med ægte Jaguarsk luksusflyderfornemmelse, kun toppet af glæden ved at fyre den over i Dynamic og hamre pedalen ned, hvorefter du kyles afsted. 0-100 sker på under fem sekunder, og der er altså dælme hurtigt. I-Pace drejer også lynskarpt, men venderadiussen er større end forventet. Det rykker dog ikke ved helhedsindtrykket af, at I-Pace stadig er en af de mest dynamiske elbiler, du kan få lige nu.
Dansk app sikrer dig grøn strøm til din elbil
I parentes bemærket, så husker du måske, at Jaguar havde et lille stik i ærmet i form af en billigversion med 320 hestekræfter, til 100.000 kroner mindre end den billigste I-Pace med 400 hk, men den version var desværre kun tilgængelig i 2020, og er ved årsskiftet nu udgået. Der er dog stadig et par stykker på lager, som du kan tilluske dig, oplyser British MotorGroup, der har importen af Jaguar.
Audi E-tron Sportback - en stærkstrøm af luksus