Jaguar I-Pace er måske ikke objektivt den bedste elbil på markedet, men som en hver anden Jaguar, føles den bare lidt mere speciel end gennemsnittet, og det fremhæver Black-udgaven så fint. Vi tager briten med på Sverigestur for at afsløre dens svagheder.
Det er næsten glemt nu, men det var faktisk Jaguar, der var først på markedet med en stor, luksuriøs eldreven SUV. Det var tilbage i 2018, og det år snuppede I-Pace samtlige priser i bilbranchen, for Audi havde stadig ikke lanceret e-tron. Så skulle du have en elektrisk SUV, var der kun et alternativ, og det hed Tesla Model X. Det er svært at forestille sig i dag, hvor elbiler i alle former knopskyder, som naturen i maj.
Den elektriske gentleman - brugttest af Jaguar I-Pace
Det er måske også en af årsagerne til, at I-Pace lige så stille er gledet fra salgslisterne og over i glemmebogen. Udviklingen blandt elbilerne er rivende, og der findes i dag utallige hurtigere, mere rummelige, billigere, hurtigere ladende elbiler med længere rækkevidde end I-Pace. Men i den seneste variant Black, viser I-Pace alligevel, at den stadig kan noget.
Svensk rundtur
Der er vel aldrig nogen, der har påstået, at Jaguar laver de bedste biler. De er først og fremmest kendt for at være lækre, luksuriøse, komfortable og måske velkørende, og det er ændrer sig ikke i den elektriske I-Pace. For lad os bare være ærlige. Det store batteri på 90 kWh, giver en officiel rækkevidde på 415 kilometer. Til sammenligning klarer en Volkswagen ID.4 med 77 kWh en officiel rækkevidde på 517 kilometer.
Den elektriske rumraket - brugttest af Tesla Model X
Vi testede bilen på en ødegårdstur til Sverige, hvor lademulighederne er begrænsede, så rækkevidde er vigtig. Heldigvis var vejret mildt, og 221 kilometer med 110-120 km/t resulterede i, at vi havde brugt 70 procent af batteriets kapacitet. Det gik fint, men turen havde nok ikke været helt så nem, hvis det havde været -5 grader og ikke 15.
I-Pace viser også sin alder, når det kommer til ladning. Det er muligt at lade med op til 11 kW hjemme nu, men hurtigladning kan kun ske med op til 100 kW. Det sætter ikke ligefrem rekord længere, men reelt fungerer det, så vi kan nøjes med at hurtiglade på en 150 kW lader i den nærmeste større by, mens der tankes forsyninger til et byggeprojekt. Her lader den 67,25 kWh på én time og fire minutter, og da der alligevel skal tankes nuggets på en McDonalds søndag aften på vej hjem, får den ekstra kræfter i en 50 kW-lader.
Britisk klasse
Til gengæld viser I-Pace Black sig fra sin bedste side, når du sidder bag rattet. De to elmotorer med i alt 400 heste og 696 Nm er overordentligt potente i en hver situation. Uanset om du skal fra 0 til 100 km/t, som tager bare 4,8 sekunder, eller fra 100 til ’kørekort i skraldespanden’ så er der mere end rigeligt overskud.
Jaguars luksus-SUV I-Pace får turbo på strømmen
Til forskel fra Audi e-tron, som I-Pace faktisk deler batteri med, så virker briten mere let på tå. I-Pace kan ikke løbe fra at være en SUV på 2,2 tons, så den krænger i fjedrene, men på en forudselig måde, og bilens balance er fin, sammen med et delikat styretøj, er det faktisk sjovt at lægge arm med de mange kræfter. Hvis du vil have en dynamisk el-SUV så deler I-Pace førstepladsen med BMW iX3.
Ny vin på gamle flasker – BMW iX3
Men de positive toner skinner også igennem, når man bare skal knuse kilometer. For affjedringen er komfortabelt sat op, så den suger bump til sig, og spytter dem ud, som blot et lille prik. Men den gode oplevelse skabes hovedsageligt af et behageligt nærmiljø. Det starter allerede med stolene, som i Black-udgaven er sorte læder-sportssæder, som er dybe, bløde og velstøttende.
Den gode oplevelse understøttes af en høj samlekvalitet, et lækkert design og lækre materialer på instrumentbordet. Jaguar er tilmed sluppet af med de dorske processorer i multimediesystemet, så det nu er på højde med konkurrenterne. Alt i alt lever kabinen og køreegenskaberne fuldt op til forventningerne for en britisk aristokrat, og alene den følelse I-Pace giver dig som chauffør, giver den en vis berettigelse.
Stor, men ikke praktisk
Det kompakte design med smalle vinduer i bagdørene og en meget bred c-stolpe og et faldende tag skjuler muligvis bilens reelle størrelse, men bagsiden er så, at bagsædet virker mere trangt, end det egentlig er. Black-varianten har panoramasoltag som standard, og det hjælper på loftshøjden, og i kombination med fornuftig benplads, betyder det, at mine 185 centimeter sidder fint på bagsædet. Min 42 kilos labrador er dog ikke så imponeret over den skrånende hæk. Officielt er der respektable 505 liter, men bagagerummet er ikke ret højt. Der findes også et frunk i forenden, men det rummer dårligt andet end et ladekabel.
Audi E-tron Sportback - en stærkstrøm af luksus
Testbilen er udstyret med en Driver Assist Pack til 27.100 kroner, som jeg ville spare væk. Mig bekendt tilføjer den kun en træthedskontrol af føreren og rear emergency brake, hvis du er ved at bakke ud i andre trafikanter. Du kan desværre ikke slippe for den overaktive assistance i den adaptive fartpilot. Den er ellers semiautomatisk, men har altså lidt svært ved at følge kurverne på motorvejen, og jeg ender med at frakoble den.
Præcis ligesom alle andre Jaguar-modeller får du her ikke den førende teknik, mest plads eller mest valuta for pengene. Det ændrer dog ikke på, at Jaguar I-Pace samlet set faktisk er en pakke, som gør mig lidt varm indeni. Den er lækker, komfortabel og elegant, præcis som en Jaguar skal være.