Rigeligt med elektrisk rækkevidde, masser af udstyr og en lav pris gør Kia Optima hybrid til et godt køb, men det er en bil, du vælger med fornuften, ikke med hjertet.
Den hvide Kia Optima ligner ved første øjekast enhver anden sedan i segmentet for kørende sælgere. Men kig nærmere, og du vil opdage, at der er noget anderledes ved fælgene. Hvis du kigger rigtig godt efter, vil du også kunne spotte den lille låge, der sidder lige over venstre forhjul. Her fyldes bilens 9,8 kWh store batteri op med strøm, og netop det gør Optima Plug-In Hybrid unik.
Kia Niro Plugin – fremtiden på tilbud
Officielt kan den hvide koreaner køre 54 kilometer alene på strøm, og vi fandt, at 40 kilometer på strøm ikke var nogen udfordring for bilen. Når kørslen foregår alene på strøm, så er fremfærden lydløs og afslappet, og når du har brug for ekstra power, vågner den 2,0-liters benzinmotor. I alt er der 205 hestekræfter ved 6.000 o/min og 375 Nm ved 2.300 o/min. Det er rigeligt til at skubbe dig først over lyskrydset, og specielt på de korte distancer føles Optima Plug-In hurtig. 0 til 100 km/t rundes på relativt afslappede 9,4 sekunder, men så længe der er strøm på batteriet, savner man ikke mere effekt.
Er batteriet fyldt, så får du også en varm, grøn selvfed fornemmelse, når du kigger på gennemsnitsforbruget. På den daglige tur på Motorring 3 rundt om København kunne vi sagtens opleve det opgivne forbrug på 62,5 km/l, men da weekenden bød på en hurtig tur til Odense uden tid til at fylde batterierne med grøn samvittighed, faldt forbruget markant. Når den på mange måder traditionelle benzinmotor skal stå for opgaven alene, bliver der drukket benzin som i gamle dage. Heldigvis tager det ikke mere end 2,5 timer at lade Optima Plug-In fuldt op i en ladestander.
Grøn afslappelse
Plug-In-udgaven stiller ganske veludstyret ab fabrik. En otte tommers skærm styrer blandt andet navigationsanlægget, som er standard. Harman Kardon leverer lyden, og smart key, automatisk nedblændeligt spejl, automatisk nedblænding af langt lys, regnsensor, parkeringssensor for og bag og adaptiv fartpilot sørger for, at du kan slappe af og nyde turen.
Højteknologisk forsvar – Toyota Prius Plug-in
På bagsædet er der masser af plads til benene, men den skrånende taglinje betyder, at der ikke er plads til hovedet for høje personer. Batteriet stjæler desværre også noget bagageplads, så bagagerummet kun rummer 307 liter – det er ikke videre imponerende, for til sammenligning har en Volkswagen Polo plads til 351 liter.
Slappe køreegenskaber
Optima Plug-In er både støjsvag og komfortabel, når det går lige ud, men nogen dynamisk perle er den ikke. Dækkene mister tidligt deres greb, så den store bil understyrer, når den presses, og takket være den bløde affjedring, er den ikke glad for pludselige retningsskift.
Optima Plug-Ins største problem er dog, at bremsepedalen har sit eget liv. Det er typisk for biler, som opsamler energi, når man bremser, og i Kia’ens tilfælde, opleves det som om, bremserne ikke tager hårdt nok fat til tider, når man trykker på bremsen. Det gør det svært at docere bremsetrykket.
Toyota Yaris Hybrid – elektrificering til folket
Det samlede indtryk jeg efterlades med, er, at Optima Plug-In ikke er en bil, der taler til følelserne. Det er et komfortabelt transportmiddel og ikke andet, men det er måske også okay.
Grøn fornuft og syv års garanti
Testbilen stiller op med en ganske skarp pris – under 350.000 kroner for en bil med over 200 hestekræfter og masser af udstyr. Og i den gode pris skal også lige indregnes en lav grøn ejerafgift på bare 660 kroner årligt, og så er der selvfølgelig Kias velkendte syv års garanti, som også dækker batteriet.
Optima Plug-In er altså på alle måder et fornuftigt køb, for både din pengepung og for miljøet.