Toyota introducerer endelig Prius Plug-in – den model mærket burde have lavet fra starten. Med introduktionen følger flere højteknologiske verdensnyheder, som skal holde Prius i førertrøjen på hybridfronten.
Der er for alvor ved at komme tryk på salget af hybridbiler. Toyota solgte sidste år ni ud af ti hybridbiler i Danmark, men der er kommet nye spillere til, som har overhalet Toyota indenom på egen banehalvdel. Både Kia og Hyundai byder nu på velfungerende hybrider, som er stærkt prissat. Og så har de haft en markant fordel over Toyotas hybridprogram – indtil nu.
Muligheden for at lade hybridbilens batteri op, mens bilen er parkeret, gør en kæmpe forskel for brændstofforbruget og for køreoplevelsen, og det er først nu, at Toyota kan tilbyde en variant af Prius, som kan lades op direkte fra stikkontakten.
Teknologiske landvindinger
Toyota Prius Plug-in har ladet vente på sig, men kommer til gengæld med en hær af tekniske finesser, der skal få de tech-nørdede til at slikke sig om munden. Lad os starte med den måske mest lirede, men også overflødige finesse. Som den første produktionsbil i verden kan du få indbyggede solceller i taget på din Prius Plug-in, og Toyota anslår, at solcellerne på et år kan give 1.000 kilometer ekstra rækkevidde eller cirka fem kilometer om dagen, og det er altså i Danmark.
Plugin-hybrid slår elbil og benzin i dansk CO2-beregning
Desværre er det sådan, at du kun kan få udstyrsvarianten Solar med solcelletag, og selvom den koster 353.970 kroner som topmodellen H4, så har den mindre udstyr, nemlig det samme som en H3, der er niveauet under.
Endnu en verdensnyhed er den ret ligegyldigt-udseende bagklap. Når du løfter på den, vil du nemlig opdage, at den er let som en fjer. Hele bagklappen er nemlig lavet i kulfiber. Det er ganske unikt, for ingen anden bilproducent har indtil nu masseproduceret kulfiberkarrosseridele.
Spar på strømmen
Toyotas ingeniørerer har for en gang skyld fået lov at vise, hvad de dur til, så man har udviklet en ny varmepumpe, der driver klimaanlægget. I stedet for at have et elektrisk varmeapparat, der normalt sluger masser af strøm, har man udviklet en varmepumpe, der er 2,5 gange så effektiv som det elektriske varmeapparat. Det betyder, at du skulle kunne sidde varmt og trygt i kabinen i ned til -10 grader, uden at benzinmotoren starter – en ting, der irriterer i fx en hybrid som Kia Niro plugin.
Netop os nordboere har der været tænkt på i udviklingen, så batteriet har fået indlagt sin egen elvarme, som varmer batteriet, mens bilens står til ladning. Det skulle gøre batteriet mere effektivt ved lave temperaturer, for allerede under fem grader begynder et batteri normalt at lide. Toyota garanterer en høj effektivitet helt ned til -20 grader.
Bag rattet
Ligesom den almindelige Prius, er Plug-in bygget på Toyotas nye TNGA C-platform, som blandt andet har dobbelte svingarme i baghjulsaffjedringen og et lavt tyngdepunkt til gavn for køreegenskaberne. Det store batteri på 8,8 kWh stjæler en del plads i bagagerummet, som måske er Prius Plug-in’s største ulempe. I alt er der nu 360 liter, som er 142 liter mindre end den almindelige Prius. Nu vi er i gang, så er pladsen på bagsædet heller ikke imponerende, for den skrånende taglinje stjæler en masse plads til hovedet.
Til gengæld er oplevelsen virkelig, at Prius Plug-in er sparsommelig på den nemme måde. Testruten gik både over landevej, i by og på motorvej, og næsten alle 80 kilometer blev tilbagelagt på el eller med meget lidt assistance fra benzinmotoren. Den officielle rækkevidde på strøm er 63 kilometer, og det er som sædvanlig lidt optimistisk, men lader man bare bilen passe sig selv, er det sjældent, at man oplever motoren sætte i gang. Kun ved rigtig hård acceleration skærer motorlyden irriterende igennem. Resten af tiden kan man nyde den støjfri og afslappede kørsel.
Selve køreegenskaberne er overraskende faste, hvilket betyder, at Plug-in styrer fladt uden for meget krængning. Ligefrem at beskylde øko-bilen for at være dynamisk er nok for meget sagt, men den er klart mere velkørende end eksempelvis Kia Niro.
Syv trin til et trygt brugtkøb
Sjovt nok er det også Niro, som Toyota Danmark rigtig gerne vil slå. Koreanerne har nemlig solgt næsten 500 hybrider, som gør den til en alvorlig trussel mod Toyotas enevældige hybrid-magt. Kigger man prislisterne igennem, er det også tydeligt at Kia Niro byder på mere valuta for pengene. Selv i dyreste trim koster den fra 308.979 kroner, mens Toyota vil have 333.970 kroner for Prius Plug-in Hybrid H3, som ganske vist kører syv kilometer længere på literen. Hvilken af de to biler din pengepung taler mest til, skal jeg ikke afgøre, men det er sikkert, at Toyota nu endelig har fået et stærkt våben, der kan snuppe den tekniske førertrøje i hybridkapløbet.