Mange ser hybridbilerne som et midlertidigt stop på vejen, indtil elbilerne får en rækkevidde, der fuldt ud matcher biler med almindelig forbrændingsmotor og indtil ladenetværket er udvidet tilstrækkeligt og ladetiden reduceret til nogle få minutter. Vi er godt på vej, men der er stadig et stykke endnu. Derfor tilbyder de fleste bilproducenter hybridmodeller, hvor du har en almindelig forbrændingsmotor og en assisterende elmotor. Ja vi kan næsten kalde det for ”det bedste fra begge verdener.”. Der findes to forskellige hybridbilstyper, hvor forskellen ligger i måden bilen lades op på. Den ene lader batteriet under kørslen, og henter energien fra nedbremsninger og også forbrændingsmotoren. Den anden kaldes Plug-in Hybrid – her lader du batteriet op fra en stander hjemme eller på farten og kan derved tage af sted med et opladet batteri. Sidstnævnte teknologi er den vi finder i KIA’s nyeste skud på stammen, KIA Optima Plug-in Hybrid.

 

Optima er KIA’s største bil, hvis vi lige ser bort fra deres store SUV Sorento. Bilen kæmper i samme klasse som VW Passat, Ford Mondeo og Mazda 6. Vi har testet stort set alle varianter af bilen og har stort set kun rosende ord at sende bilens vej. Vi har dog hæftet os ved, at styretøjet ikke er lige så skarpt, som vi ser det hos konkurrenterne. Her har man valgt at lægge langt mere vægt på komfort end skarphed og sport. Men, er det også sådan i Optima PiH? Vi får se.

 

Optima er en flot bil, der skal der slet ikke herske tvivl om. Den kombinerer et moderne og sportsligt ydre med umådeligt meget plads og virkelig høj kvalitet. KIA er vel et af de bilmærker, der har udviklet sig mest mht. kvalitetsfornemmelse, og det mærkes tydeligt i Optima. Både ude og inde har man gjort sig umage og jeg må ærligt sige, at jeg synes rigtig godt om det niveau KIA har løftet Optima op på. Og så får du jo lige KIA’s 7 års fabriksgarant oveni hatten – det er også værd at tage med i betragtningen.

 

Optima PiH adskiller sig rent visuelt fra de almindelige Optima-modeller ved at have en anderledes bagende og nogle blågrønne markeringer, der indikerer, at her er tale om en øko-bil. Derudover adskiller bilerne sig ikke, måske lige med undtagelse af klappen til ladestikket lige foran venstre fordør.

 

Optima Plug-in Hybrid er udstyret med en 2,0 liters rækkefirer og en elektrisk motor. Sammenlagt er motorydelsen opgivet til 205 hk og et maksimalt drejningsmoment på 375 Nm. En rigtig fin detalje er, at KIA ikke har udstyret deres hybrid med et trinløs CVT gearkasse, som mange hybridbiler ellers har. KIA har heldigvis valgt en traditionel 6-trins automatgearkasse – og den passer perfekt til resten af driftssystemet. Overgangen mellem el og benzin (og omvendt, red.) og kombinationen af begge er imponerende godt. Blev jeg utrolig hurtigt dus med bilen og havde ikke nogle irriterende punkter, som jeg lige skulle bruge tid på at vænne mig til, mens jeg havde en tanke i baghovedet, der hele tiden sagde ”nåh ja, det er vel noget man må leve med, når det nu er en hybrid.”. Den tanke har jeg f.eks. når jeg kører Toyota Prius og sidder og irriterer mig over gearkassen.

 

Optima Plug-in Hybrid er spækket med udstyr, specielt i form af tekniske hjælpemidler. Blind Sport Detection, Adaptiv Cruise Control, Automatisk parkering og Automatisk nedbremsning i nødssituationer er alt samme en del af pakken. Det gør faktisk, at du føler, at bilen er en fremtidsbil, skabt med alt denne teknologi i tankerne og ikke bare en Optima, som KIA lige har smidt en el-motor i som assistent. Jeg kunne dog godt have tænkt mig, at KIA lige havde givet den lidt mere gas mht. instrumenteringen. Her bliver standard instrumenterne lige lidt for kedelige.

 

Når nu Optima er en hybrid, så skal der jo også være plads til batteriet. Her har KIA valgt, at det ikke skal gå ud over bagsædepassagererne. Derfor har man inddraget en del af bagagerummet i stedet for, hvilket gør, at pladsen reduceres fra de normalt enorme 510 liter til kun 307 liter. Det er stadig et okay bagagerum, men ikke i nærheden af den balsal Optima normalt drøner rundt med. Men det er egentlig en god tanke fra KIA’s side, at den enorme plads ved bagsæderne ikke skal berøres.

 

Så er der lige det med styretøjet – har man ændret på det i hybridmodellen. Nej, det har man ikke. Optima er stadig en bil, hvor komforten er i højsædet, hvilket jeg personligt stadig ikke er så super glad for. Specielt fordi jeg ved, at KIA kan lave et super skarpt styretøj – og det ved jeg fordi vi netop har færdiggjort endnu en Optima test - nemlig den sprøde Optima GT (kommer snart på Biltorvet.dk, red.) – og her sidder styretøjet lige i skabet.

Hvordan er Optima hybrid så sammenlignet med konkurrenterne? Tja, jeg synes den er imponerende god. Hånden på hjertet, så er den en virkelig god bil, hvor man har gennemtænkt hybridteknologien, valgt en super gearkasseløsning og ikke gået på kompromis med pladsen til passagererne. Kvaliteten er på et meget højt niveau og garantien den højeste på markedet – selv på batteriet. Prisen ligger omkring 25.000,- under en Passat GTE, men det er så uden at Passaten har fået en udstyrsliste, der matcher Optimaen. Jeg siger ikke, at KIA Optima Plug-in Hybrid er en bedre bil end Passat GTE – for det er den ikke. Jeg siger derimod, at med en prisforskel på noget der ligner 100.000,- (når udstyret tælles med, red.) og en garanti der er mere end dobbelt så lang, så er det nok værd at overveje om ikke Optima Plug-in Hybrid lige skulle have en prøvetur hos forhandleren, inden der skrives under på slutsedlen. Så har du i hvert fald mulighed for at vurdere, hvad du sætter højest i det samlede regnskab.