En af de mest ventede biler i firmabilssegmentet er uden tvivl den nye Ford Mondeo. Og ventetiden har været lang for dem, der gik med ønsket om at få bilen holdende i deres indkørsel – for ventetiden var hele to år i forhold til den amerikanske introduktion (Ford Fusion, red.). Sidste efterår lavede vi den første test i udlandet af den nye Mondeo og kort tid efter kom bilen så til Danmark. Vi har testet en række motor- og karrosserivarianter, og starter denne gang med den 1,5 liters benzinudgave med 160 hk. Denne version var ved introduktionen den mindste variant, men for kort tid siden valgte Ford at introducere en 1,0 liters Mondeo med 125 hk. Denne model tester vi selvfølgelig også senere på året.
Rent designmæssigt følger den nye Mondeo Fords nye stil, hvor den i folkemunde kendte Aston Martin front går igen. Det er i mine øjne den mest vellykkede front på samtlige biler i klassen og den signalerer med det samme sport og elegance. Fronten går igen på samtlige modeller i Fords modelprogram og er derfor nyeste generations kendetegn. Det ser godt ud – rigtig godt!
Mondeo fås egentlig i tre varianter. Sedan, hatchback og stationcar. Ford Danmark markedsfører kun de to sidstnævnte, da sedan modeller generelt ikke sælger godt i Danmark, med mindre vi er en klasse højere oppe. Men, det gør ikke spor, da både hatchback og stationcar ser rigtig godt ud. Stilen er i begge tilfælde igen sport og elegance kombineret.
Indvendigt er der også sket meget i den nye Mondeo. Vælger man Titanium udstyret, som vores testbilen var udstyret med, så får man en 10,1” touch screen i midterkonsollen, hvor den imponerende SYNC mediesystem betjenes fra. Herfra styres telefon, navigation, radio, klimaanlæg etc. Det fungerer super godt, og alt på skærmen fungerer som genvej til et eller andet. Trykker du på uret, så kommer du ind i en menu for at stille uret – du behøver altså ikke først finde indstillinger, display, ur, osv. Super nemt og ligetil.
Udover den store skærm bliver du mødt af nogle yderst behagelige sportssæder (Titanium udstyr, red.), et smart design af instrumentpanelet og et lækkert rat, der passer perfekt i tykkelsen. Der er ikke mange dekorationsdetaljer i kabinen, som godt kan virke lidt sort i sort. Men, vælger du evt. muligheden for forskelligfarvet kabinebelysning, så glemmer du hurtigt det.
Motoren i denne testbil er den 1,5 liters EcoBoost med 160 hk. Umiddelbart lyder 1,5 liter ikke af meget til en Mondeo – men det er det. Motoren er simpelthen pragtfuld. Den er tyst, men arbejdsvillig. Ved motorvejskørsel har den tilpas med overskud, uden at det bliver en raketoplevelse. 0-100 km/t er overstået på 9,2 sekunder og topfarten er 222 km/t. Ved blandet kørsel er brændstofforbruget 17,2 km/l, hvilket er absolut godkendt. Gearskiftet er i verdensklasse og findes ikke bedre. Et lidt mere sporty design af gearknoppen kunne dog være en god ide.
Bag rattet viser Ford endnu engang, at de er i toppen når det drejer sig om køreegenskaber. Selvom der skulle være lagt endnu mere vægt på komforten i den nye model, så er det sportslige absolut ikke forsvundet. Følingen med bilen er faktisk imponerende og den reagerer på dit mindste vink med rattet. Her må de fleste konkurrenter se sig overgået.
Mondeo byder også på masser af tekniske løsninger. Noget rigtig smart er den nye sele til bagsædet, hvori der er indbygget airbag. I tilfælde af kollision puster selen sig op og mindsker derved skader på overkroppen. Derudover er stemmestyring af mediesystem, Lane Keeping Alert og Lane Keeping Aid, genkending af trafikskilte, aktivt bremsesystem og meget mere på listen over muligt udstyr.
Sammenligner vi med konkurrenterne, så placerer Mondeo sig i mine øjne helt i toppen af hierarkiet. Nærmeste konkurrent er naturligvis den nye Passat – og på det tekniske er de to biler fuldstændig lige gode. Men, Mondeo vinder til sidst på sin motor og gearskifte og så selvfølgelig det lækre udvendige design, der uden sammenligningen er det skarpeste vi har set i klassen endnu.
Prismæssigt starter Mondeo ved 365.000,- for en hatchback med 1,0 liters EcoBoost motor og Trend udstyr (inklusiv stylingpakke, red.). Vælger du den skønne 1,5 liters EcoBoost med 160 hk og Titanium udstyr, så er prisen 425.000,-. Topmodellen er en 240 hk benzinmodel med PowerShift dobbeltkoblingsgearkasse. Her er prisen 537.000,-. På dieselsiden finder vi en lang række af spændende motorer, herunder en nyhed – nemlig en 180 hk med automatgear og firehjulstræk. Ganske interessant, om end prisen starter ved 561.000,-.
Samlet set, så er Ford Mondeo anno 2015 den bedste bil i firmaklassen, takket være sin formidable mekanik og sprøde ydre.
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | - |
Antal HK | 160 |
Drejningsmoment (Nm) | 240 |
Drivende hjul | Forhjulstræk |
Antal gear | 6M |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 9,2 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 134 |
Bagagerumskapacitet (l) | - |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | - |
Forbrug EU-mix (km/l) | 17,2 |
Forbrug målt (km/l) | 16,1 |
HK målt ved Omdr. | - |
Køreklar vægt (kg) | 1.485 |
Tophastighed (km/t) | 222 |