Den står der og reflekterer i den sydspanske efterårssol i kontrast til en totalt klar og azurblå himmel. Farven er en dyb blå med masser af ”bling”. Den er præcis ligeså flot og fræk i virkeligheden, som på de billeder, jeg efterhånden har set så mange af.
Designet af den ny Ford Mondeo rammer mig dybt i min anglofile bilsjæl. De biler, der har gjort størst indtryk på mig gennem tiden, er af britisk oprindelse, og jeg kan ikke lade være med at få associationer til både Jaguar og Aston Martin, når jeg ser på Mondeo’en. Det er tydeligst forfra, hvor det brede smil af en kølergrill, leder tankerne hen på noget, der ligeså godt kunne være designet til en af superbilerne fra Coventry. Og manden med ansvaret for designet, Chris Hamilton, er da også brite, men efter Fords eget udsagn er der ikke nogen sammenhæng eller bagtanker.
Egentlig er den ny Ford Mondeo ikke helt ny længere eftersom den har været på det nordamerikanske marked siden 2012 under navnet Fusion. Når vi først ser den i Europa nu, skyldes det, at Ford lige skulle have lukket en fabrik i Belgien og startet en ny op i Valencia, Spanien. Ventetiden har Ford brugt på at udvikle motorer, der egner sig bedre til det europæiske marked.
Mondeo fås som 5-dørs hatchback og stationcar. Til præsentationen i Malaga havde vi begge biler stillet til rådighed med en betragtelig mængde ekstraudstyr. Stationcaren er traditionelt den model, der passer danskerne bedst ud fra et praktisk synspunkt - men begge modeller udmærker sig med rigtig fin rummelighed. Der er god plads i det regulært formede bagagerum, som kan pakkes sikkert med fleksibelt lastsystem (kr. 2.200), og der er fin plads også til høje personer ved bagsædet.
Bilerne, vi testede, var udstyret med 10-vejs elektrisk indstillelige sæder med memory-funktion (kr. 7.500 til Titanium-version), som gør, at du hurtigt finder dig fint til tilpas bag rattet. Indretningen af førerpladsen er ret klassisk, og betjeningen virker meget intuitiv. Vores testbiler var udstyrede med SYNC2 på en stor 8” trykfølsom skærm i centerkonsollen, og det kræver lige lidt træning og kig i manualen at blive fortrolig med de mange funktioner, der styres via skærmen. SYNC er udviklet i samarbejde mellem Ford og Microsoft og fås i to versioner til den nye Mondeo. SYNC2, der er den mest avancerede, er med i Business-pakken (kr. 24.000), som også indeholder navigation, DAB-radio og en parkeringsassistance-pakke. Sidstnævnte er videreudviklet til Mondeo’en, så man nu både kan få hjælp til at finde en passende størrelse P-plads og til selve manøvren, hvad enten det er parallelparkering eller vinkelret parkering.
Der er et effektivt 2-zoners klimaanlæg som standard i bilen, og som noget nyt er det udstyret med en række sensorer, som bl.a. måler luftfugtigheden og temperaturvariationer for at sikre en bedre komfort i fugtigt vejr og ved kraftigt solskin.
Vi testede stationcaren med den nye 2,0 liters dieselmotor med 180 HK. Her mangler man ikke kræfter, og den trækker overbevisende fra de lave omdrejninger. Og det kan man lade den gøre uden at skulle lægge øre til irriterende resonans-lyde, som Fords ingeniører har gjort meget ud at fjerne. Ifølge EU-normen kører stationcaren med denne motor i kombination med den manuelle 6-trins gearkasse 22,2 km/l. Vælger man i stedet den automatiske Powershift-gearkasse hedder forbruget 20,4 km/l. Netop den kombination vil jeg forvente bliver den mest populære i Danmark.
Vi testede også hatchbacken med den nye 1,5-liters EcoBoost benzinmotor med 160 HK. Jeg bliver igen positivt overrasket over, hvad man i dag kan få ud af en benzinmotor med begrænset slagvolumen. Den trækker ikke helt som en diesel, men alligevel er momentet tilstrækkeligt godt til at sikre en afslappet kørestil, og samtidig lægger benzinmotorens karakteristik op til friskere kørsel. Det bliver efter min mening lige en kende sjovere, og jeg synes, den her motor klæder Mondeo’en virkelig godt. Desværre er der knapt så mange kilometer at hente pr. liter i en benzinbil, og normen siger i den her version med den seks-trins manuelle gearkasse 17,2 km/l, hvilket i sig selv jo er imponerende nok.
Til sommer kommer den endnu mindre 1,0 EcoBoost benzinmotor med 125 HK, og i den anden ende af benzinmotor-programmet finder vi to 2,0-liters med hhv. 203 HK og 240 HK. Diesel-programmet spænder fra den mindste på 1,6 liter med 115 HK til den omtalte 2,0 liters med 180 HK. Til sommer kommer der en 1,5 liters med 120 HK og en 2,0 liters med 210 HK. Til den tid vil også en version med 180 HK i kombination med 4-hjulstræk og Powershift blive lanceret.
Bilerne er på vej til Danmark nu og kan forventes at ses hos de danske Ford-forhandlere i december. Officiel Danmarkspremiere bliver i weekenden 3.- 4.januar 2015.
De vejledende priser starter ved 397.600 kroner for hatchbacken med 1,5 liters benzinmotor på 160 HK i Trend-udstyrsniveau med styling-pakke. Billigste diesel bliver den med 115 HK til en pris på 398.600 kroner. Stationcaren koster 15.000 kroner mere en hatchbacken, og opgradering fra manuel gearkasse til Powershift koster 25.000 kroner.
Men Mondeo er i udpræget grad en bil, der sælges til leasingselskaber og bruges som firmabil. I den forbindelse er det beskatningsværdierne, der er afgørende, og her starter Mondeo’en ved en beskatningsværdi på 288.896 kroner for hatchbacken med 1,5 160 HK Trend. Vælger man en stationcar med 2,0 180 HK diesel med Powershift og Titanium-udstyrsniveau beskattes man af 393.650 kroner. Og der er ingen tvivl om, at leasingselskaberne nok skal få ekstra travlt, da Mondeo netop er kåret som Årets Firmabil 2015.
Udstyrslisten er lang, og især den omtalte business-pakke er attraktiv. Der er også god fornuft i at vælge seleairbags (kr. 4.000 ), som er en ny type airbags monteret i bagsædeselerne, som mindsker selens påvirkning af overkroppen ved sammenstød. Jeg ville også vælge metallak (kr. 8.000) eller måske tilmed speciallakken White Platinum, som på billeder ser ud til at klæde Mondeo’en utrolig godt.
Samlet set, så kører den nye Ford Mondeo virkelig godt og klart til den sportslige side. Den elektrisk assisterede styring giver sammen med en forholdsvis stram undervogn god føling med vejen og æder sig fint igennem svingene. Den 6-trins manuelle gearkasse er præcis og lækker at arbejde med, og alt i alt er det ganske underholdende at køre bilen. Der er ingen tvivl fra min side om, at den nye Mondeo nok skal fortsætte sin forgængers succes. Ja, måske endda udvide den.