Forestil dig, at du kunne køre børnene i skole, køre på arbejde eller køre på tværs af byen for at handle ind, helt uden at ramme et rødt lyskryds på din vej. Ford arbejder med en ny teknologi, hvor britiske bilister årligt kan spare to dage, som tidligere blev brugt på at holde for rødt lys. Lignende teknologi hjælper allerede cyklister i København og Amsterdam med at komme ubesværet gennem byen. Teknologien bliver i øjeblikket testet på Ford-biler, med det formål at guide bilisterne til at køre på ”den grønne bølge”. Green Light Optimal Speed Advisory indsamler og bruger informationer fra trafiksignaler, der herefter kan vises til føreren i form af den optimale fart, hvorved man kan køre på en grøn bølge og samtidig spare på brændstoffet. 


”Der er intet værre efter en lang dag, end at ramme det ene røde lys efter det andet på vejen hjem” fortæller Christian Ress, supervisor ved Driver Assist Technologies, Ford Research and Advanced Engineering. ”Hvis man lader bilister undgå de røde trafiklys, får man en mere jævn kørsel, samtidig med, at man reducerer CO2 udslippet og brændstofforbruget væsentligt.”

I et samarbejde med UK Autodrive, der er Storbritanniens største projekt inden for selvkørende biler, afprøver Ford teknologien på offentlige britiske veje samt lukkede baner i løbet af de næste to år. 

Allerede fra næste år vil andre teknologier der advarer føreren, om eksempelvis biler der blokerer et vejkryds, udrykningskøretøjer der nærmer sig og placering af andre trafikanter ved vejkryds uden afmærkning, også afprøves i projektet.

En Mondeo Hybrid indgår også i projektet. Her testes der blandt andet også det automatiske bremsesystem Emergency Electronic Brake Lights. Emergency Electronic Brake Lights er et automatisk bremsesystem der advarer føreren, hvis en bilist helt op til 500 meter foran laver en hård opbremsning, hvilket er lang tid før føreren selv opfanger faren.