DANMARKS STØRSTE PICKUP-TEST: Biltorvet har taget arbejdshandskerne på og samlet Danmarks syv vigtigste pickups til en kæmpe test, for at se om Mercedes nye X-Klasse kan slå favoritter som Volkswagen Amarok, Ford Ranger og Toyota Hilux.
Ude omkring i den store verden bliver pickups stadig mere populære. Når nu svigermødre kører crossovers er det ikke længere nok bare at have en bil med lidt ekstra frihøjde og plastikskærme. Samtidig er pickuppen ustyrligt praktisk, og bilerne er i dag langt mere komfortable og med oceaner af kræfter i forhold til 80’ernes Nissan King Cab og Toyota Hilux.
Takket være den stigende interesse har flere mærker meldt sig i segmentet, og største nyhed må helt klart være Mercedes, som mener, de har skabt en pickup, der kan arbejde lige så hårdt, som konkurrenterne, men som har al den luksus og sikkerhed, man forventer af en personbil fra Mercedes. Om de har ret, vil vores test vise.
Som en af de nye drenge i klassen har vi også taget Fiat Fullback med. Ligesom Mercedes X-Klasse er der også her tale om såkaldt badge engineering. X-Klassen er nemlig baseret på Nissan Navara, og Fullback er teknisk fuldstændig identisk med Mitsubishi L200 – og det er også derfor L200 ikke er med i testen.
Hårdtslående felt
Resten af feltet er mere traditionelt, ført an af den legendariske Toyota Hilux. Nissan Navara og Ford Ranger er to andre klassikere, og Volkswagens Amarok har efterhånden også opbygget et ry og masser af tilhængere – og denne gang stiller den med V6-power, og testen vil vise, om det i virkeligheden er dét, der skal til for at vinde Danmarks største pickup-test.
Testen
Vi skylder en stor tak til Ifor Williams Trailers for lån af en GP126 maskintrailer, lastet med en gravemaskine, så den vejede 3.100 kilo – for når man tester pickups, kommer man ikke udenom tunge trailere, og derfor har vi lånt den bedste.
Udover at køre en masse med trailer, har vi takket være Glad i Kalundborg lånt en skov udenfor den vestsjællandske havneby, hvor alle syv pickups fik deres sag for, når de blev trukket gennem mudder og op og ned ad forræderisk glatte og stejle skrænter.
Sidst, men ikke mindst blev alle syv biler vurderet på deres evner på snoede landeveje og på langtursevnerne på motorvej. Til sammen skulle det gerne give et solidt indtryk af bilernes evner. Hvordan det går de syv kamphaner, kan du læse lige her.