Jaguars elektriske luksus-SUV I-Pace har vundet Årets Bil i Europa, men nummer to er mindst lige så overraskende. Først fra nummer tre satte fornuften ind.
Jaguar hidtil kørt mest i genren luksuriøse direktørslæder med store kraftige motorer, hvor ejerne er mere interesserede i skatteværdi end benzinforbrug. Men når de så laver en SUV-el-bil efter nogenlunde samme opskrift – altså gør det de er bedst til, nemlig laver luksus på fire hjul uden at skele alt for meget til forbruget – så rydder de minsandten bordet. Det med forbruget, skal vi nok lige vende tilbage til.
I-Pace har efterhånden støvsuget verden for priser og hædersbeviser, og senest er den kåret som Årets Bil i Europa 2019, dog kun med et knurhår fra Alpina A110, Renaults nye lækre og eksotiske sportsvogn. Aldrig har så få point skilt nummer et fra nummer to – begge biler endte nemlig med 250 point, så der måtte fintælling til. Her vandt I-Pace, fordi den havde fået flest 1. pladser fra de i alt 60 motorjournalister fra hele Europa, der var med til at køre elbilen til sejr. Tredjepladsen fik Kia Ceed med 247 point, så den var også ganske tæt på.
Det er anden gang en elbil vinder konkurrencen, for Nissan Leaf vandt allerede i 2011, og det er kun fjerde gang en elbil rammer finalen i de 55 år, kåringen har fundet sted.
Rammer flere behov
Selv om juryen normalt honorer værdi for pengene højest, måtte de bøje sig for et andet kriterie, som de vægter højt – nemlig innovation, lyder det i begrundelsen for valget.
I-Pace har to el-motorer med samlet 400 hk, der giver et skub fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Rækkevidden er på papiret 480 km.
I virkeligheden er det meget mindre, men det er lige meget.
Jaguar formår at imødekomme det kombinerede behov for en SUV, og en vogn der ikke forurener. Det gør den både attraktiv og praktisk, lyder det i begrundelsen.
Juryen anerkender ulemperne ved et utilstrækkeligt opladningsnet lige nu og den høje pris på vinderbilen. Den elektriske rækkevidde afhænger også meget af kørestil. Men andre aspekter vejer tungt. Det dynamiske køretøj tilbyder tonsvis af drejningsmoment og gode on/off-road-muligheder.
En revolution
Nogle uddrag fra dommerbegrundelserne:
"Jeg vil huske I-Pace som den første elbil, der viste os, hvad en elbil virkelig kan."
"En meget raffineret bil, der både er en afslappet cruiser og en formidabel højttydende sportsvogn."
"I-Pace er god i sving på banen, såvel som i vanskeligt terræn, takket være det effektive firehjulstræk."
"Det lave tyngdepunkt og de kraftige elektriske motorer gør I-Pace bedre at køre end de fleste traditionelle biler."
"Det viser, at Jaguar er bedst, når man ikke forsøger at følge de tyske premiummærker."
"Mest innovative køretøj blandt Car of the Year-finalisterne"
"Den allerførste elektriske premium SUV, der kommer til markedet, er et avanceret eksempel på stil og teknologi."
"Elektrisk mobilitet har fået en følelse af sjov."
Danmarks medlem af juryen, FDM’s Søren W. Rasmussen kalder det en revolution:
”Det er slet og ret den største revolution i bilbranchen! Kåringen af elbilen I-Pace er historisk. Netop den vil sparke gang i den helt store omstilling fra biler på benzin og diesel til el. I-Pace var den eneste rent elektriske bil i det syv bil store finalefelt forud for kåringen i år. Men vi kan meget vel stå i den situation, at der til næste år, til kåringen 2020, er måske syv finalister, der er elektrificerede på en eller anden måde.”
Første Jaguar
Det er første gang Jaguar vinder den prestigefyldte pris.
Se Jaguarer til salg på Biltorvet her.
Ian Callum, chefdesigner hos Jaguar, modtog prisen:
”Wow var det lige tæt, eller hvad?”
Hvorefter han slog sejren hen, som noget af det mest selvfølgelige i verden. Eller bare Europa.
”Jeg forstår ikke, man gør så stort nummer ud af, at det var en elbil som vandt. Det er jo fremtiden. Dette er en helt ny Jaguar på en helt ny platform og det er den allermest spændende model, jeg nogensinde har arbejdet på.” siger Ian Callum, der ellers står bag både XF, XE og F-type.
Direktør for Jaguar Landrover Prof. Dr. Ralf Speth siger:
”At vores første elektriske bil også bliver den første Jaguar til at vinde titlen som Car of the Year gør os enormt stolte.”
Jaguar I-PACE, der er designet og udviklet i Europa har allerede vundet 55 priser rundt om i verden, siden den blev introduceret for et år siden.
Blandt priserne er:
Årets Bil i Tyskland,
Årets Bil i Norge,
Årets bil i England,
TopGear magazine EV of the Year,
Årets elbil i Sverige.
Årets bil i Skotland
Og for nyligt røg den op i top tre i World Car of the Year - årets bil i verden.
Jaguar oplyser at 8000 kunder allerede har modtaget deres I-PACE – 75 procent af dem i Europa. Herhjemme er der solgt over 60 biler.
Her er listen over de andre biler i den europæiske finale, som I-Pace slog:
2: Alpine A110 – 250 points
3: Kia Ceed – 247 points
4: Ford Focus – 235
5: Citroën C5 Aircross – 210
6: Peugoet 508 – 192
7: Mercedes Benz A-klasse – 116