Den frækkeste franske sedan lige nu er Peugeots nye 508, der imponerer med flotte linjer og luksus. Læs her, om det lykkedes at forkæle forretningsmanden.
Det giver en susende lyd for hvert piskeslag, vinduesviskerne tager, og trods maksimal hastighed kan de overhovedet ikke holde ruden fri for vand. Fossende skumsprøjt fra lastbilen, vi er ved at overhale, gør ikke sigtbarheden bedre. Hele bilen vugger kraftigt i kulingen, men vognes design er som en dråbe i luften, og derfor holdes kursen nogenlunde, trods efterårsstormens vrede rasende.
Vi er på vej tværs over Danmark fra Glostrup til Fanø, på forretningsrejse om man vil – vi er dog midt i mødet lige nu, så længe vi kører, for Peugeot 508’eren vi sidder i, er første og eneste punkt på agendaen.
Peugeot pakker sin nyeste teknologi ind i klassisk design
Peugeot har stillet med en vogn fra øverste hylde, og den hedder GT-Line og har en diesel på 163 hk. Prisen starter her ved 454.990 kroner, men du kan få den franske rejsevogn for helt ned til 299.990 kroner for basisversionen Active, en 130 hk diesel med manuelt gear. Peugeot regner dog selv med at sælge flest af Allure-versionen med automatgear, og så siger regnearket 364.990 kroner. Eller for kernepublikummet: Beskatningsprisen er 312.185 kroner.
Dum knap undrer
Automatgearet med otte trin fungerer fuldkommen anonymt rent mekanisk – det gør intet væsen af sig, men gør jobbet, lidt som den grå bogholder man aldrig har hilst på, fordi regnskaber og løn bare altid stemmer. Gearvælgeren er dog smart som en nyrig selskabstømmer med sin blanding af blankt metal og lysende symboler bag sort glas.
Resten af kabinen er på samme måde fremragende og futuristisk, faktisk taget direkte fra konceptbilen Exalt, og det betyder, at der er skarpe lange linjer, rattet er lille med flad bund og top, hvor man kigger henover det for at se det digitale instrumenthus.
Føles dyrt
Det meste af midterkonsollen inklusive info-skærmen er vinklet mod chefen i førersædet. Under skærmen er der en række lækre aluminumsknapper, hvor man overraskende hurtigt lærer forskel på dem, selv om symbolet på hver knap er lidt svært at se. Kabinen føles og ser langt mere eksklusiv ud, end prisen bør honorere. Det er ren forkælelse, der passer godt til forretningsmandens Armani-sæt og det tunge Patek Philippe på håndleddet.
Den futuriske kabine bakkes godt op af bilens udvendige design, der har elementer fra forbilledet 504 Coupé, der i øvrigt fylder 50 i år. Peugeot kalder 508 lidt friskt for en fastback. Det skyldes coupéformen og rammeløse ruder, men netop det skrånede tag giver ikke plads til personers hår, hat eller hoved, hvis de er over 185 cm høje. Til gengæld er der heller ikke plads til benene – der kommer dog en stationcarversion til de, som ofte bruger bagsædet, lover Peugeot. Den hedder på Peugeot-sprog SW, og den lander samtidigt med sedan-modellen primo 2019.
SUV’er er ikke nok – her er Peugeot’s nye super-stationcar
En lækker designdetalje er bagenden, med sine tre klør i baglygterne, der i parentes bemærket kan nydes også i dagslys pga. nye EU-regler.
Skraber mod bunden
Efter nogle timers ret så udfordrende kørsel i efterårsstormvejr på motorvej, byvej og landevej – og sågar på gammel tysk betonvej, grusveje, og 14 km strand med dybe havvandpytter er dommen klar.
Efter en tur på tværs af Danmark ankommer vi udhvilede, ikke mindst fordi sæderne kan indstilles på flere måder end en dyr kontorstol og at kabinen er støjsvag. Det eneste, man savner, er at der sker noget mere, når man med foden giver ordrer til, at motoren skal bestille noget. Accelerationen føles moderat, og det er som om, der mangler muskler og bundtræk i mellemaccelerationerne på motorvejen, trods de 163 hk og 400 Nm til rådighed.
Affjedringen er hverken blød eller hård, faktisk lige tilpas og klarede derfor nemt motorveje og smalle byvejes ujævne belægning uden at ryste nyrene og heller ikke den gamle betonvejs skarpe krakeleringer kunne bringe uro i rattet, om end bunden af bilen på et tidspunkt skrabede imod noget fliseværk, der stak op. Noget militærkøretøj er det jo ikke.
Peugeot 5008 – familiens favorit
Til kørsel på stranden ville vi af samme grund vælge et andet højbenet køretøj, men på de lange forretningsture fungerer 508 fint, lige bortset fra vejbaneassistenten, der nok kan hjælpe dig med at holde kursen i et blæsende stormvejr, men af en eller anden grund, kunne vi ikke arbejde sammen og styrede konstant imod, og det giver en øm skulder. Det gav en mere afslappende kørsel, med systemet slået fra.
Peugeot er som ingen andre indvendigt, er hamrende smuk udvendig og den falder ikke igennem på hverken køreegenskaber eller pris. Du kan derfor præsentere powerpoints uden tunge øjenlåg selv efter en lang køretur.