Selv i den mindste af den mindste, Mercedes, A180 d, bliver du forkælet. Du mærker ikke, at det er en lille vogn, eller føler du går ned på bling, bling. Det er minibilerne svar på Guccitasken.
Den mindste bil i Mercedes program er A180 d. Den har en spæd 1,5-liters diesel på 116 hestekræfter og bruger over ti sekunder på at komme op på 100 km/t. Alligevel føles den sært tilfredsstillende og på ingen måde brystsvag i det daglige. Måske fordi du er svøbt i moderne luksus, og fordi den kører så overbevisende lækkert.
Den glatteste Mercedes – A-Klasse sedan
Det er en af den slags biler, som man gerne tager en selfie med, men kun forfra, hvor den ligner en rigtig bil. Bagenden ser nemlig lidt uelegant og stumpet ud, som en puddelhund med kuperet hale, og signalerer måske lidt for meget, at man ikke har haft råd til en større Mercedes. Den sænkede undervogn, som er standardudstyr på 180 d, får baghjulet til at syne klejn og hjælper ikke på harmonien. Fordørene føles i det daglige også lange – det forstærker indtrykket af, at halvdelen af bilen er taget fra en større model, og det gør bilen en smule upraktisk i p-kælderen.
Store biler er dumme
Det sagt, så er A-klassen det helt rigtige valg for smarte byboere, hvor store biler jo bare er dumme. Med A’eren får du prestige, uden at det bliver decideret prangende og usmageligt. Selv om det er en diesel, er det ikke noget, som kan høres hverken ude fra eller i kabinen, så det behøver man ikke bryde sit hoved med, om det nu er fint nok for bysbørnenes lunger eller ej. Og så kører den som sagt blændende.
Stor, dejlig og unødvendig – Mercedes GLE Coupé
Affjedringen er blød nok til at sejle over selv de mest ujævne og elendige, men åh-så-hyggelige brostensveje i smarte cafégader, og fast nok til at rive dig hurtigt rundt i en rundkørsel uden krængning. Med et lille men – den sænkede undervogn gør, at den skraber imod, hvis du kører over fartbump for hurtigt. Så det skal man ikke.
Kabinen er dejligt lydtætnet, DCT-gearets syv automatiske trin skifter umærkeligt og udnytter motorens moment på 250 Nm perfekt. Det gør, at man bevæger sig ret ubesværet rundt i byen, og den lille bil er let at overskue. Kun er der den sædvanlige forsinkelse ved lyskryds, hvor dobbeltkoblingen lige skal koble til, før du kan trække fra land.
Kæmpechok
Og bevæger du dig ud af byen, hvor der er hvide striber på vejene, så pas på du ikke overskrider dem. Mercedes har et helt hysterisk system, hvor den simpelthen bremser det ene hjulpar for dig, for at holde dig på sporet. Vi endte med at slå det fra, fordi det giver et kæmpechok hver gang.
Chok! El-bilen ryger - BMW i3s
Selv om det er en lille bil, føles den som en større bil. De tofarvede sæder er kønne som en dametaske, og man sidder bedre end i designersofaen i kaffeshoppen. Bagsædepladsen er fin, og du har godt styr på vognen via det lille lædersportsrat.
Foran dig er en alenlang skærmlignende enhed, der først stopper ved midterkonsollen. Her er indbygget to skærme, en viser instrumenterne foran dig, og den anden er i midterkonsollen, som man kender det fra andre biler.
Sælg din bil gratis på biltorvet.dk
Standard er skærmene på syv tommer, men den kan fås med to styks på 10,25 tommer som en del af en Premiumpakke til 25.000 kroner, hvor du også får flere farver i interiørlys og lidt andet gejl. Vi savnede på intet tidspunkt en større skærm, men i en direkte sammenligning virker de små skærme skrabede.
Moderne surfer
Bilens menusystem hedder MBUX og volder ingen problemer. Det er faktisk ret lækkert og moderne at surfe rundt i. Du kan betjene det via den berøringsfølsomme skærm eller bruge vælgerdimser placeret mellem sæderne, hvor man kan pege sig frem på en berøringsfølsom flade, der også fungerer som en knap. Også det lækre rat har to små trykfølsomme felter, man kan nulre, når man vil hoppe gennem de mange menuer.
Til gengæld er der store problemer med at vænne sig til Mercedes måde at lave bil på. Her sidder gearvælgeren nemlig på en stilk til højre for rattet og er altså hverken blinklys eller vinduesvisker.
Det styres på en identisk stilk til venstre for rattet, men det lærer du på den hårde måde.
Det er lækkert, men også dyrt at køre på første klasse. Også når det er A-klasse. Den kan heldigvis ikke løbe fra sit luksusophav, der selv med mindste diesel og det mest skrabede interiør føles langt mere eksklusiv end andre minibiler. Det er den så også med en god margen med sin startpris på 334.900 kroner.
Danmarks billigste bil – splinterny fornuft eller brugt sjov?