I.D. Vizzion er Volkswagens seneste elektriske konceptbil, men den mangler rattet – Vizzion har nemlig fuldautomatisk fartpilot.
Volkswagens pressefolk sank nok lige en ekstra gang, da de så New York Times historie om, hvordan et selvstændigt forskningsinstitut havde brugt levende aber til at teste effekten af dieseludstødning fra en Volkswagen Beetle. De gode nyheder har ikke ligefrem stået i kø, siden Dieselgate om Volkswagens snyd med dieselbiler ramte alverdens forsider i 2015. Men det gode er, at Volkswagen sidenhen har investeret voldsomt i elbiler som en form for aflad, og det seneste koncept i rækken hedder I.D. Vizzion.
VW's nye storhit - crossoveren T-Roc
Chaufføren klarer det hele
Vizzion er endnu et koncept, og officielt bliver bilen først lanceret på Genève Motor Show den 6. marts, men derfor kan vi godt savle over de mange interessante, tekniske løsninger. Først og fremmest er der jo det manglende rat! Jep, Vizzion har ikke et rat. I stedet har bilen et meget avanceret selvkørende system, der helt overflødiggør chaufføren, eller det er i hvert fald, hvad Volkswagen lover.
Med Vizzions mange assistentsystemer overtager den digitale ”chauffør” styringen med bilen, og den styrer og navigerer selv i trafik. En virtuel vært, som passagerne kommunikerer med via stemme eller gestikulationer, kender passagernes individuelle præferencer og tilpasser sig til hver af dem, da de er komplet indlejret i bilens digitale eco-system.
Hær af elbiler
Volkswagen har en mission om at lancere mere end 20 nye elektriske modeller inden 2025, som alle er baseret på producentens nye MEB-platform. Platformen er ekstremt fleksibel, så kan sagtens bruges til Vizzione, en stor, luksuriøs sedan, der bliver næsten lige så lang som en Audi A8. Bilen bliver udstyret med to elmotorer, der trækker hver sin aksel, og som til sammen yder 305 hk. Topfarten er begrænset til 180 km/t, som blandt elbiler faktisk er relativt højt. Den høje topfart kan måske også forklares med et kæmpe-batteri. Det er på hele 111 kWh, som er 11 kWh større end det største batteri i en Tesla, og Volkswagen lover, at den officielle rækkevidde bliver op til 655 kilometer.
Vi kører Tesla'en med kæmpebatteri
Om alt det her er for godt til at være sandt, er endnu ikke til at sige, men Volkswagen har ikke løftet sløret for, hvornår Vizzion eventuelt kunne komme i produktion. Derimod er det bekræftet, at Volkswagens første model i den elektriske I.D.-series bliver I.D. Hatchback i 2020, og derefter følger med korte intervaller en SUV – I.D. Crozz og I.D. Buzz, der er inspireret af det legendariske Rugbrød.