VW har hele to nye billige elbiler på vej, men de er ikke enæggede, selv om de begge er bygget på folkevogns elektrisk MEB-platform med forhjulstræk.

Den ene kender vi allerede som ID.2all, og den lander i starten af næste år til en pris mellem 200-250.000 kroner er de sidste meldinger.

Hvis du syntes det er for dyrt, så kan du vente indtil 2027, hvor mikro-elbilen ID.Every1 ankommer til en endnu lavere pris. Tyskerne lover 20.000 euro, hvilket vil svare til omkring 150.000 kroner er Biltorvets gæt.

Men hvor ID.2’eren også kommer som en SUV-agtig Cross-ting og en GTI, er der ikke meldinger om det, med 1’eren, nærmest tværtimod.

Topfarten vil være på sølle 130 km/t, trukket af en elmotor på 95 hestekræfter. Rækkevidden tør tyskerne kun love bliver på mindst 250 kilometer.

Men ID.Every1 har fire døre, og plads til fire personer og til kufferterne bagi er der 305 liter at boltre sig på.

Lille og kort
Længden er små 3,9 meter, hvilket er 30 cm længere end den tidligere mikro-mindstemodel, Up! der var 3,6 meter lang, men lidt mindre end den nuværende Polo, der er 4,1 meter lang.

Biltorvet var med til præsentationen i Düsseldorf, Tyskland, hvor direktøren for VW, Thomas Schäfer indrømmede at folkevogn på det seneste har haltet lidt, og har haft det han kaldte for en ”stejl indlæringskurve”, med elbilerne, men han lovede, at firmaet nu er tilbage på sporet med at lave biler til alle – ID.1’eren får således som den første af en række nye modeller et helt nyt operativsystem, der loves at det kan opdateres med nye funktioner i hele bilens levetid.

Det første indtryk af bilens design er positive – den er lille, og bringer mange mindelser om Up!’ens kantede design og karakteristiske stumpede bagende, men syner mere muskuløs og solid. Især bagenden, er Bulldog-agtige, dog hjulpet på vej af sine ret brede hjul, der nok mest er monteret for at imponere på dagen.

Vinduerne smyger som omkring bilen, som en styrthjelm og er ret vellykket.

Vi måtte ikke komme ind i bilen, da vi stadig er på næsten-konceptstadiet, men der er udgivet billeder af interiøret du kan nyde ovenfor. Vi ved derfor ikke noget om pladsforholdene.