Måske et af de største ikoner i bilernes historie og et tegn på succes – vi brugttester Porsche 911, finder alle fejlene og giver dig svaret på, hvad det faktisk koster at køre legenden.

Den raspende lyd af den sekscylindrede boxermotor, der stormer afsted mod 7.000 omdrejninger, kan få de fleste til at gyse af fryd. Der er noget helt særligt ved Porsche, og noget helt særligt ved 911’eren, som har cementeret sig selv allerøverst i bilernes historiebøger. 911 er en legendarisk sportsvogn, men det er også en sportsvogn, der er kendt for, at du kan bruge den til hverdag. Men hvad koster det egentlig at holde den kørende, og hvad skal du være opmærksom på, hvis du køber et brugt eksemplar?

Brugttesten – så dyrt er det at køre Audi RS6

Vi har fat i sjette generation 911 med den interne modelkode 997, som blev introduceret helt tilbage i 2004. Testbilen er en af de sidste og er fra 2010. Det er den faceliftede udgave, som blev introduceret i 2009. Den kendes som 997.2, og fordelen her er, at du helt undgår nogle af de alvorlige problemer, der ellers kan ramme motoren.

IMS-leje

Både femte generation og de første udgaver af sjette generation af 911 kan rammes af fejl på IMS-lejet. Det er et kugleleje, der sidder for enden af en Intermediate Shaft, som driver knasterne via en knastkæde. Og fejler lejet, har du et fejl, der minder om en knækket tandrem. Problemet kan afhjælpes ved at skifte lejet.

Ny sportsvogn eller klassisk Porsche – hvor er køreglæden størst?

Men det er ikke eneste problem ved M96 og M97 motorerne. Porsche anvendte et aluminiumsmateriale kaldet Lokasil, som kan blive nedbrudt i en grad, hvor stemplerne kan rive cylindervæggene. Det er dog vigtigt at understrege, at problemerne ikke behøver at være så store, som man kan læse om på nettet. Men du må hellere se videoen, hvor vi gennemgår alle generelle fejl på modellen, og samtidig giver et bud på, hvad det koster at køre 911.