Skoda introducerer en nye hatchback i mellemklassen, som skal rykke det tjekkiske mærke et trin op med flere assistentsystemer, mere sikkerhed og selvfølgelig rummelighed.
Skoda gider ikke 'bare' at være det billige, rummelige alternativ i Volkswagen-familien. Nu er det på tide at lave biler, som bliver endnu mere lækre. Bevares, det er længe siden Skoda lavede biler, der føltes billige, men mærkets nye model skal klatre op ad prestige-stigen i mellemklassen, og derfor har den nye model fået navnet Scala, som på latin betyder trappe eller stige.
Scala er den første model med Skodas nye generation af design, som byder åp mere dynamiske linjer. Fronten har en markant kølergrill, smalle forlygter med mulighed for fuld-LED, store luftindtag og Air Curtains, et system, der åbner flapper i kølergrillen, når motoren har brug for køling, men lukker når det ikke er nødvendigt til gavn for vindmostanden, og derfor Scala opnår en lav luftmodstandskoefficient på bare 0,29.
Scala er den første Skoda på det europæiske marked, hvor Skoda står skrevet med blokbogstaver på bagklappen i stedet for at have det traditionelle logo. Derudover byder bagenden på en visuel nyhed i form af muligheden for dynamiske LED-blinklys, hvor LED-dioderne tænder på skift og skaber en glidende bevægelse i blinklyset indefra og ud i stil med Audis modeller.
Bedre kabine
Kabinen har et nyt design med bedre finish. Den mest markante feature er instrumentbordets fritstående trykfølsommeskærm, som afhængig af infotainmentsystemet kan være op til 9,2 tommer. Både instrumentbord og panelerne i dørene har fået en blød, skumbeklædt overflade, som også skulle hæve niveauet.
Scala er den første Skoda, som er bygget på Volkswagen-gruppens A0 MQB-platform, som skulle give mere dynamiske køreegenskaber i kombination med bedre pladsudnyttelse. Selvom Scala er en forholdsvis kompakt bil, som er 436 centimeter lang, 179 centimeter bred og 147 centimeter høj, lover Skoda, atden bliver meget rummelig. Det skyldes blandet akselstanden på 264 centimeter. Til sammenligning har Ooctavia en akselafstand på 268 centimeter. Takket være den nye platform er der eksempelvis samme knæplads i de to modeller, 7,3 centimeter. Derudover har Scala et bagagerum på 467 liter, som slår eksempelvis Volkswagen Golf, som har 380 liter bagagerum.
Kia fokuserer – Ceed er bedre end nogensinde
Scala har som standard både frontassistent med udvidet fodgængerbeskyttelse og vejbaneassistent, hvilket er en forudsætning for, at Euro NCAP kan tildele de maksimale fem stjerner. Desuden kan Scala fås med op til ni airbags – inkl. sideairbags ved bagsædet. Scala er Skodas første model, som kan fås med Side Assist, der er en videreudvikling af Blind Spot Detect. Hvor Blind Spot Detect er i stand til at opdage og advare mod køretøjer op til 20 meter bag bilen, har Side Assist en rækkevidde på hele 70 meter.
Fokus på benzin
Mindste motor til Scala er en 1,0 TSI med 95 hestekræfter og en femtrins manuel gearkasse. Derefter følger en 1,0 TSI med 115 hestekræfter med en sekstrins manuel gearkasse eller et syvtrins DSG-automatgear. Den stærkeste benzinmotor er 1,5 TSI med 150 hestekræfter, som ligeledes fås med enten en sekstrins manuel gearkasse eller et syvtrins DSG-automatgear. Hvis man vil have diesel, er der kun en mulighed - en 1,6 TDI med 115 hestekræfter. Alle motorer lever op til Euro 6d-TEMP-standarden for emissioner. Det er dog ikke fastlagt, hvilke motorer Scala introduceres med i Danmark, men det forventes at Scala får danmarkspremiere inden sommerferien næste år.