Vi er på jagt efter en god billig familiebil til den nybagte familie, som vil bruge mellem 50.000 og 80.000 kroner på en stationcar, som giver masser af problemfrie kilometer.

På Biltorvet kan vi ikke hjælpe dig med at købe et godt hus. Vi kan heller ikke hjælpe dig med børneopdragelse eller den rigtige speltkiks eller legetøj uden farlige kemikalier, MEN vi kan hjælpe dig med at finde den bedste familiebil til relativt små penge. Sådan en der har plads nok til nybagte familie, som er sikker og som ikke bryder sammen på vej på juleferie til Nordjylland.

Syv trin til et trygt brugtkøb

Derfor har vi sat os for at finde stationcars til mellem 50.000 og 80.000 kroner, som alle er under 10 år gamle og har kørt mindre end 150.000 kilometer. Det skal være biler, der har plads til to voksne, to små børn i børnestole, med et bagagerum der kan rumme oppakning og en klapvogn.

Favoritten
Vi starter i den bil, som lader til at være førstevalg for de fleste førstegangskøbere af familiebiler – Skoda Fabia Combi. Testbilen er fra 2011, står til salg til 74.900 kroner hos Skoda Ishøj, har kørt 112.000 kilometer og føles overraskende meget som en ny bil, uden spor af slid, som man typisk finder i form af slidt rat, gearknop og sæder, der har tabt noget af formen. Kabinen er simpel, på grænsen til spartansk, men vigtigt udstyr som aircondition, fartpilot og fjernbetjent centrallås findes i denne bil, selvom man helt sikkert vil komme til at savne bluetooth-telefonopkobling.

Sådan prøvekører du en brugt bil

Første test er at montere et barnesæde, som bruger bilens sikkerhedssele og ikke isofix-beslag. Det er den slags øvelser, som kan få folk til at overveje skilsmisse på en mandag morgen, og tiden er knap, men i Fabia er det ingen sag. Døren åbner bredt, sædet er højt, så man ikke skal læne sig langt ind i bilen på bekostning af ryggen. Fabia er en klasse mindre end de to andre i testen og faktisk en lille familiebil, når man tager det overordnede fodaftryk i betragtning. Det betyder, at der ikke er meget benplads på bagsædet, da forsæderne sidder meget tæt på bagsædet. Det vil sikkert resultere i masser af støvleaftryk på forsæderne gennem tiderne. Alligevel er bagagerummet rigeligt stort til at bestå vores anden test – klapvognstesten. Bagagerummet er relativt dybt, så det er nemt at finde plads til klapvognen, men det efterlader dog ikke ret meget plads til anden oppakning.

De små ydre dimensioner gør Fabia velegnet som en bybil, fordi den er nem at parkere, og på landevej og motorvej viser den 1,2-liters benzinmotor med turbo sig som rigeligt kraftfuld til at følge trafikken. Med 105 hestekræfter er overarmene store nok til, at det ikke bliver ulideligt at skulle krydse landet, men med en årlig grøn ejerafgift på 1.280 kroner er den alligevel billig.

Dekra’s dom
Når man køber en bil, der har kørt over 100.000 kilometer, er det klart, at der er risiko for, at noget kan gå galt, men Skoda Fabia er faktisk en af de biler, som har få fejl ifølge den tyske synsvirksomhed Dekra, som syner 26 millioner biler om året. Dekra tildeler alle biler minus minus, minus, nul, plus eller plus plus, hvor plus plus selvfølgelig er bedst. Denne generation af Skoda Fabia får plus, som er ganske godt. De mest almindelige fejl, som Dekra ser til syn, er slidte bremser og ødelagte fjedre.

Køreegenskaber i fokus
Ford Focus stationcar er næste deltager i vores test og viser sig som en rigtig rummelig familiebil. Bilen er en diesel med 109 hestekræfter fra 2010, som har kørt 148.000 kilometer. Den står til salg hos Nord Biler i Hillerød til 54.900 kroner, hvilket gør den til testens billigste familiebil. Det til trods, er den faktisk testens mest veludstyrede bil med opvarmet forrude, to-zoners klimaanlæg, fartpilot og læderrat, men bag rattet virker den også som testens mest slidte, hvilket passer med, at den har kørt mindst 25.000 kilometer mere end de to andre testbiler. Sliddet ses på rattet og andre steder, man har fat i meget, som gearknop og dørsiden. Når bilen kører, mærker man Fords legendariske køreegenskaber. Focus er fast og fokuseret med et direkte styretøj, som gør modellen mere legesyg at køre end de to andre testbiler.

Køb brugt og kør gratis i to år

Barnesæde-testen bestås med bravur, da bagdøren åbner op i en bred vinkel, og selvom bagsædet er lavere end i Fabia, så er døråbningen stor, hvilket gør det nemmere at få moslet sædet ind på plads. Næste test er klapvognen i bagagerummet, og også her skinner Fokus, for den lader til at have testens bredeste bagagerum som giver god plads omkring klapvognen til julegaver, bleer eller Lego.

Dekra’s dom
Testbilen er udstyret med en 1,6-liters dieselmotor med 109 hestekræfter, som har fint med effekt, og den er samtidig økonomisk, men motoren har et dårligt ry. Tilbage i 2013 lavede DR’s Kontant et indslag om motoren, fordi der er risiko for, at turboen bryder sammen. Problemet er blandt andet, at bundkarret er konstrueret forkert, så når der skiftes olie, kan noget af den gamle olie blive i karret, med koks og andre urenheder, som derfor cirkuleres rundt i motoren, og det kan til sidst ødelægge turboen. FDM har ikke belæg for generelt at fraråde køb af disse biler, men det er vigtigt, at du sørger for at købe en motor, der altid har fået overholdt service. Du kan læse mere her

Hos Dekra ser de mange fejl i gummibøsninger i forhjulsophænget, og så dumper mange biler på forlygterne, der enten er justeret forkert eller ikke lyser tilstrækkeligt. Samlet giver Dekra Focus karakteren nul, som er gennemsnitlig.

Langturskomfort
Sidste bil i testen er den franske Peugeot 308, der føles lige så solid som de to andre testbiler, på trods af at bilen er fra 2010 og har kørt 125.000 kilometer. Prisen er 59.900 kroner, og bilen står til salg hos Krogsgaard Biler i Farum, og er det oplagte valg, hvis du har mange lange ture. Kabinen er veludstyret og komfortabel, og har blandt andet to-zoners klimaanlæg som Focus, og så har den faktisk samme dieselmotor med 109 hestekræfter, men her er den koblet til en sekstrins gearkasse, der sænker omdrejningstallet på motorvejen. Det giver et lavere forbrug og mindre motorstøj, og koblet med en komfortabel affjedring, er 308 den fødte motorvejscruiser.

Barnesædet ryger ind uden udfordringer, og Focus og 308 er meget lig hinanden i denne disciplin. Det samme kan siges om bagagerummet, hvor de bagerste hjulkasser dog stjæler lidt mere plads i 308, men franskmanden har rigelig med plads til den lille familie.

Dekra’s dom
Som tidligere nævnt er det samme dieselmotor, som også findes i Focus, så derfor er det vigtigt at sørge for, at bilen har fået udført alle service. Hos Dekra ser de typisk fejl på bremsesystemet, hvor skiver og klodser bliver slidt hurtigt, og der kan også være problemer med bilens motorstyring, der kan drille, men samlet får 308 samme placering som Ford Focus.

Sikkerhed i brugte biler
Alle tre biler har adskillige airbags, ABS og ESP-systemer, der kan hjælpe i en udskridning. På den måde har de alle tre det vigtigste sikkerhedsudstyr på papiret. I Sverige laver forsikringsforeningen Folksam en test baseret på vejulykker i Sverige, som giver en mere realistisk indikation af bilernes sikkerhed end eksempelvis Euro NCAP, hvor både Focus og 308 oprindeligt fik de maksimale fem stjerner, mens Fabia kun fik fire. Folksams vurdering er, at alle tre biler får karakteren fire, hvor fem er bedst. Det er på trods af, at kun Ford Focus får de maksimale fem stjerner i testen for piskesmæld, men det har nok mere noget at gøre med, at de to andre testbiler ikke er testet i denne disciplin.

De tre biler er altså alle gode familiebiler med hver deres forcer. Her kan du selv finde et eksemplar tæt på dig.

Ford Focus

Peugeot 308

Skoda Fabia