Enyaq Coupe RS er Skodas bud på en elektrisk GTI med en smart bagende, men vores test viser, at coupé-formen ødelægger det bedste ved Enyaq, og reelt er det kun farven, der er hurtig.
Skoda Enyaq er en rigtig vellykket elbil, og at den blev 2022’s mest solgte elbil er absolut velfortjent – hvis du holder dig fra varianten Coupé RS. RS er en slags GTI-betegnelse, Skoda bruger på deres hurtigste modeller, men det hurtigste ved vores testbil er farven – mamba green. Helt ærligt, hvornår har du sidst set en GTI med tromlebremser – prøver tjekkerne at være sjove?
Hvor blev det sporty af
Lad os starte med teknikken. Normalt kan du få Enyaq med baghjulstræk og op til 204 hestekræfter. Der findes også en dyrere variant med to elmotorer, firehjulstræk og i alt 265 hestekræfter. RS-versionen, som i Danmark kun fås i Coupé-version, har også firehjulstræk fra to elmotorer, men et par ekstra viklinger sikrer en samlet effekt på 299 hestekræfter.
Anmeldelse: Skoda Enyaq 60 – stadig den oplagte elbil til Familien Danmark
MEN – for der er et men, for det skriver Skoda selv. Den fulde effekt er et overboost, som kun er tilgængeligt i maksimalt 30 sekunder. Dernæst skal batteriets temperatur ligge mellem 23 og 50 grader, og batteriet skal være over 88 procent. Forestil dig lige, hvordan det ville gå på tredje omgang på en racerbane? Og det er til trods for, at Skoda selv anbefaler, at man kun lader til 80 procent, medmindre man skal ud på en længere tur. Ikke ligefrem sporty.
Enyaq Coupé RS opleves da heller ikke ligefrem sporty i dagligdagen. Den har den sædvanlige kvikhed, vi er blevet vant til fra elektriske biler, men absolut ikke den slags halsbrækkende acceleration, du finder i de hurtigste elbiler. Bevares 100 km/t kan rundes på 6,5 sekunder, hvis ellers Skodas forbehold er opfyldt, og topfarten er hævet fra 160 til 180 km/t.
Guide: De seks bedste elbiler til vinterkulde
Undervognen er strammet op og sænket 15 millimeter foran og 10 bagi. Køremæssigt skaber det ikke en revolution, for den almindelige Enyaq kører faktisk rigtig fint, og er mere dynamisk, end man forventer af en elektrisk familiebil. Et præcist styretøj, begrænset krængning og baghjulstræk gør den køreglad. Den hårdere undervogn gør det ikke bedre i RS-versionen, tværtimod går det bare moderat ud over komforten.
Elefanten i rummet
Udover farven adskiller RS-modellen sig ved at have en mere aggressiv kofanger, store hjul og en kølergrill som oplyses af 131 LED’er, som var det et digitalt smykkeskrin. Men den største ændring er selvfølgelig coupé-formen. Den sænker vindmodstanden, og giver en marginalt bedre rækkevidde fra 517 til 521 kilometer fra det 77 kWh store batteri, og det er jo altid værdsat.
Anmeldelse: Nissan Ariya – skulle den have været Årets Bil?
Den faldende taglinje påvirker faktisk heller pladsen på bagsædet. Ifølge Skodas egne data er der præcis lige meget loftshøjde i de to modeller, og det skyldes måske, at Coupéen faktisk er seks millimeter højere end den almindelige Enyaq. Problemerne starter først i bagagerummet, hvor man på papiret ikke skal gå så meget på kompromis. Den almindelige Enyaq sluger respektable 585 liter, mens Coupéen er lige efter med 570 liter. Problemet er bare, at der kun måles til hattehylden. Så har man tilfældigvis en over gennemsnittet stor labrador, så er han ikke særligt tilfreds med pladsen i Coupé-varianten, for der er faktisk nærmest ingen plads over hattehylden, og det gør Coupéen markant mindre praktisk end den almindelige Enyaq – også selvom du foretrækker katte.
Der er dem, der gerne smider det praktiske overbord for at se smart ud. Og der er helt sikkert dem, der synes Enyaq Coupé RS ser smart ud, men der var også en kollega, der sammenlignede den med en elefant i en lidt for lille neonfarvet badedragt. Jeg siger det bare.
Har du hørt om Tesla
Enyaq Coupé RS’ største problem er ikke, at den hverken er hurtig eller underholdende, men at en Tesla Model Y nu er blevet endnu billigere. Bevares, den er heller ikke ligefrem køn, men for de 538.995 kroner, som Enyaq Coupé RS koster, kan du stikke 36.000 kroner i lommen og stadig købe en Model Y Performance, og den er ikke bare massivt hurtigere, den har også markant mere plads.
Anmeldelse: Tesla Model Y - sådan kører den rabatramte tyske version
Skoda Enyaq er stadig en fremragende elektrisk familiebil, men jeg ville holde mig fra den dyre og ikke særligt sjove Coupé RS.