En tur på tværs af landet viser, at Skoda Enyaq 60 stadig er noget nær det perfekte bud på familiens første elbil. Glæderne ved elbilen er mange, og ulemperne få.
Der er noget særligt skrækkeligt ved fredags-myldretrafikken fra øst til Vestdanmark. Få ting kan gøre en stresset familiefar endnu mere stresset end kofanger-tæt kø i alle fem spor ved Greve. Overraskende har Skodas elektriske familiebil Enyaq 60 en beroligende effekt på mig. Udsigten til at køre 223 kilometer motorvej i oktober i en elbil kan ellers godt give nervøse sammentrækninger, men i den røde tjekke, som tidligere har ageret følgebil i Tour de France, går det nemt.
Er du helt grøn i elbiler? Så meget koster en elbil
Officielt har Enyaq 60 en rækkevidde på 402 kilometer fra et batteri med en nettokapacitet på 58 kWh. Over testugens i alt 700 kilometer, havde vi et blandet forbrug på 18 kWh/100 kilometer. Det giver en teoretisk rækkevidde på 322 kilometer. Det passer meget godt med den rækkevidde, bilen fortalte os, og vi ville i princippet lige akkurat kunne have kørt helt til Legoland, som er rejsens endemål. Inden vi når så langt, skal vi dog lige samle en farmor op i Skærbæk udenfor Fredericia.
Fyn er fin
Selvom Enyaq’en lover os, at vi kan nå hele vejen, vælger vi alligevel at stoppe ved Vissenbjerg på Fyn, så børnene kan tømme blæren, og batteriet ladet med frisk strøm. 20 minutter senere har vi fået 16,9 kWh ekstra strøm i batteriet, som er gået fra 32 til 62 procent og en rækkevidde fra 98 til 203 kilometer. På den måde har chaufføren ro i sjælen, da turen næste morgen går fra Skærbæk til Legoland.
Skoda Enayq iV får hurtigere ladetid og mere rækkevidde
Vel fremme ved Legoland, er det muligt at efterlade Enyaq i en 22 kW E.On-lader, så den er fuldt ladet til turen hjem. Det viste sig nødvendigt, da turen gik tilbage omkring Skærbæk, videre mod Østerbro, for så at køre til lufthavnen i Kastrup, og til sidst ende på Frederiksberg. Det kræver lidt fremsynethed, når tid også bliver en udfordring, for selvom turen kun er 311 kilometer, skal der ikke gå meget galt, før Enyaq’en ville blive en meget tung klods om benet. Det gav mening lige at tanke lidt ekstra på lynladerne ved Karlslunde. Her kan du lade med op til 175 kW, men en af Enyaqs svagheder er, at den lille model kun kan lade med maksimalt 120 kW.
Lade-etikette
En anden elbilejer havde dog valgt lynladeren til at lade sin elbil helt op til nærmest over 100 procent. For de uindviede er det både dårligt for batteriet og ubeskriveligt dårlig stil over for de andre, der stod og ventede på at komme til. Efter at have spærret den ene lader i over én time, og da vi endelig fik plads, havde vi kun ganske kort tid, før vi skulle køre videre. Med et batteri på lige omkring 20 procent, så vi en ladning på omkring 89 kW. Det var dog nok til at få 12 kW på batteriet, som var fuldt tilstrækkeligt til at komme helt hjem.
Bilnørderne – nyt fedt, brugtbilprogram på Youtube
Selvom køen ved lynladeren var frustrerende, var det samlede billede af livet med en elbil på langtur positiv. Det skyldes hovedsageligt, at Enyaq er en meget behagelig rejsemakker. På motorvejen er den støjsvag, med høj retningsstabilitet og med en absorberende affjedring. Testbilen er en Sportline med 21 tommer fælge, som er ekstraudstyr til 11.000 kroner. De gør helt sikkert ikke affjedringen blødere, men Enyaq opleves egentlig ikke hård. Kun efter flere bump samtidig, er det som stødende forplanter sig til kabinen.
Her er årets bedste vinterdæk – og de værste
Fordelen er til gengæld, at den baghjulstrukne elbil faktisk er overraskende dynamisk. Det lave tyngdepunkt fra batteriet, som ligger under kabinen, mindsker krængning i sving, og med et skarpt styretøj føles Enyaq faktisk engagerende at køre. De 179 hestekræfter gør tilmed bilen ganske kvik. Det skyldes nok hovedsageligt de 310 Nm, som er til stede med det samme, og får Enyaq til at rykke ud af lyskrydsene.
Træerne vokser ikke (helt) ind i himlen
Mens bagagerummet er regulært og med 585 liter også rigeligt stort til de fleste, så vokser træerne trods alt ikke ind i himlen. For selvom der er rigeligt med benplads på bagsædet, er der ikke specielt meget plads på tværs af bagsædet. Med to autostole installeret, er der ikke meget plads tilbage til den stakkels farmor på midtersædet. Og skulle du være så uheldig at have tre børn i autostole, så bliver det også svært at få plads til dem alle på bagsædet. Det trækker ned for en familiebil. Nærmeste alternativ er Tesla Model Y, som byder på mere plads, specielt i bagagerummet. Den kan nu fås fra 449.990 kroner med et 60 kWh batteri.
Tesla Model Y får baghjulstræk – og bliver 100.000 kroner billigere
Det er også vigtigt at tage med, at lastevnen er relativt begrænset. Bilens egenvægt er 2.090 kilo, og da totalvægten er 2.500 kilo, må bilen altså kun laste 410 kilo. Har du tilfældigvis en labrador på 44 kilo, og lad os sige en søn på basketholdet, som derfor vejer 100 kilo, så ville der være bare 266 kilo tilbage til dig, den bedre halvdel, lillesøster og al jeres oppakning.
Én anden ting irriterer mig også. Den adaptive fartpilot, som isoleret set fungerer fint, og er en del af pakken Assisted Drive Plus til 9.000 kroner, skal betjenes BÅDE fra rattet og fra en stilk bag. Hvorfor kunne man dog ikke bare nøjes med et styre den fra et sted.
Hjælp – giv mig en billig elbil med lang rækkevidde
Ellers er det svært at pege fingre ad Enyaq. Startprisen er på 375.995 kroner, og i forhold til testbilen ville jeg gerne undvære både panoramasoltaget og de store 21 tommer alufælge. De er nemlig med til at skubbe prisen på testbilen op på 409.195 kroner.
På turen havde vi sparet nogle stops, og det havde krævet mindre planlægning, hvis vi havde haft mere rækkevidde, men så er det jo godt, at Skoda også tilbyder storebroren Enyaq 80 med 204 hestekræfter, og et batteri der vokser fra 58 til 77 kWh. Det giver en officielle rækkevidde på 542 kilometer, og en frapris på 420.995 kroner. Og måske er den et endnu bedre bud på Familien Danmarks første elbil.