Den nye Kia Ceed er mere fokuseret end nogensinde, og køreglæden er i højsædet, men der er stadig områder, som halter.
Vi skal ikke mange somre tilbage, før Kia var bilernes svar på klassens kiksede dreng. Ham ingen gad at snakke med, fordi han havde mange bumser og prøvede lidt for hårdt at være sej, men endte med at være kluntet. Men som mange kiksede drenge, er Kia blevet klogere med alderen, og efter 585 kilometer i den nye Ceed, er det tydeligt, at den gør rigtig mange ting godt.
Først og fremmest ser den godt ud i sin blå lakering (ekstraudstyr til 4.999 kroner), og 17 tommer store hjul med klistrede Michelin Pilot Sport 4-dæk (ekstraudstyr til 13.995 kroner) fylder skærmkasserne godt ud og giver et mere sporty look. Ceed er ikke længere den bil, du gemmer bagerst på parkeringspladsen, når du ankommer til din skolekammerats bryllup.
Hårdere
Så er der køreegenskaberne, som Kia har arbejdet meget på at gøre mere dynamiske – og, ja, mere europæiske. Da den nye model blev udviklet, blev der kørt tusindvis af testkilometer i Europa, og ingeniørerne har gjort deres til at Ceed kører friskt og sportsligt. Faktisk er det som om den blå koreaner tigger mig om at køre den hårdere. Den føles nemlig stram og præcis som udgangspunkt, og styretøjet sender tilstrækkelig med informationer tilbage til dig, så du ved hvad der sker. Ugens sjoveste oplevelse er, da jeg presser bilen på en motorvejssnegl med et speederløft, så bagenden kvitterer med en udskridning, som ikke er set bredere på denne side af en fransk hatchback fra 80’erne – klassisk køreglæde i en forhjulstrækker.
Her er finalefeltet Årets Bil 2019
Men der er også skår i suppen. Jeg savner, at styretøjet er mere direkte, for det føles faktisk lidt sløvt. En fornemmelse der går igen i speederen, og selvom gearkassen er præcis nok, så er selve gearene høje, og det får den, på papiret, kvikke 1,4-liters turbomotor med 140 hestekræfter til at virke en smule dvask. 0 til 100 km/t klares på 9,1 sekunder, som bestemt ikke sløvt, men motoren er ikke specielt omdrejningsvillig, og takket være en sløv speederrespons og høj gearing, oplever jeg ofte, at jeg savner mere fra motoren for at udnytte de grundlæggende gode køreegenskaber.
Motoren lider af en smule turbotøven, og under 1.500 omdrejninger, hvor de maksimale 242 Nm er til stede, er der ingen kræfter, så du skal gøre dig umage med ikke at gå i stå, hvis du eksempelvis kommer trillende hen til en udkørsel i 2. gear og så accelererer væk. Selv om køreegenskaberne er underholdende, så er bagsiden af medaljen, at affjedringen kan virke lidt uraffineret over bump og ujævnheder.
Dansk specialitet
Testbilen er Intro Edition, der er lige så oplagt til Familien Danmark som en fadøl på Bakken. Intro Edition byder på masser af udstyr til en fornuftig pris på 255.000 kroner. Her får du blandt andet automatisk op- og nedblænding, regnsensor, bakkamera, klimaanlæg, otte tommer skærm med Apple Carplay og navigation, samt læder på rat og gearknop.
Kabinen har fået et løft i design, og så føles materialerne meget bedre end den gamle model. På bagsædet er der blevet fornuftigt med plads, til selv relativt høje mænd, og så støtter siddehynden lårene godt til længere ture. For at binde en sløjfe på den praktiske side, så er bagagerummet vokset, så der nu er plads til 395 liter og det er over klassens gennemsnit.
Selvom der er små ulemper ved den nye Ceed, så er det svært ikke at holde af den i det store billede. Den har dog lige en udfordring i form af den nye Focus, som gør alle de klassiske dyder supergodt. Men den har ikke Kias superstærke syv års garanti.