Dansk beregning viser, at en plugin-hybrid skal køre mellem 14.000 og 35.000 km før CO2-emissionen fra batteriproduktionen er opvejet, og er dermed mere grøn end elbiler – og på sigt også benzin- og dieselbiler.
Det har efterhånden været en debat, der har raset i mange år. Er elbiler så grønne, som vi gerne vil gøre dem til? Flere studier har vist – også uretmæssigt – at specielt produktionen af elbilernes batterier koster rigtig meget CO2, og derfor skal elbiler køre rigtig mange kilometer, før CO2-omkostningerne er kørt hjem igen. Men nu har Ingeniøren fået konsulentvirksomheden EA Energianalyse til at lave en beregning på, hvor meget CO2 henholdsvis benzin, diesel, plugin-hybrider og elbiler udleder over en hel livstid.
Kia Niro - en plugin-hybrid vi gerne vil have
Partner hos EA Energianalyse Hans Henrik Lindbo forklarer:
Ved hjælp af et litteraturstudie i kombination med vores transportmodeller, har vi beregnet et CO2-tal for fremstilling af bilen og et tal for den el, bilen over hele levetiden vil forbruge, fortæller han til Ingeniøren.
Store elbiler koster CO2
Tager man udgangspunkt i elnettet i 2020, hvor der gerne skulle være en større del, som produceres bæredygtigt, så står el- og hybriderne selvfølgelig bedre. Her viser tallene fra EA Energianalyse, at en stor elbil skal køre mellem 68.000 og 150.000 km for at udligne CO2-emissionen til fremstilling af batteri og el. En mindre elbil tilsvarende skal køre mellem 43.000 og 100.000 km.
Men det, der måske overrasker mest, er, at en plugin-hybrid kun skal køre mellem 14.000 og 35.000 km for at opveje CO2-emissionen. Det skyldes naturligvis, at batteriet i en plugin-hybrid er væsentligt mindre end i en ren elbil. Men beregningerne viser, at indtil vi får en endnu mere miljøvenlig strøm i elnettet, kan pluginhybrid-bilen godt være den mest miljøvenlige af de tre, siger Hans Henrik Lindbo.
Masser af rækkevidde i Tesla Model S100D
Han understreger også, at regnestykket selvfølgelig afhænger af, hvor mange kilometer bilerne kører i deres levetid. Men det betyder, at en plugin-hybrid reelt kan være ’tjent’ ind efter et års kørsel.
Vil du gerne køre så grønt som overhovedet muligt, så tjek Biltorvet.dk, hvor der netop nu er 656 hybrider til salg.