Kia Niro er tilbage - mere rummelig og lækker end nogensinde før, og tilmed mere støjdæmpet. Der er stadig frit valg mellem både plugin-hybrid og elbil, men de tekniske detaljer er indtil videre sparsomme.
Hvor den gamle Kia Niro kunne være lidt fersk i udtrykket, har den nye generation fået et mere dynamisk design. En bred aero-C-stolpe, som forbedrer luftstrømmen og dermed aerodynamikken, ved at styre luftstrømmen under den, så den samlede effektivitet forbedres. Ved hjælp af disse tiltag opnår den helt nye Niro en imponerende Cw-værdi på 0,29.
Fronten på den nye Niro præges af den nyeste udgave af Kias Tiger Face-signaturfront. Iøjnefaldende heartbeat-dagskørelys tilfører lidt ekstra til det unikke, men moderne look, mens et markant bundskjold og sideskørter styrker bilens robuste karakter.
Rummeligt og indbydende interiør
Ifølge Kia skulle kabinen i den nye Niro være designet til at pirre sanserne med førsteklasses materialer og indbydende overflader med tekstur. Som et klart signal om Kias dedikerede tilgang til bæredygtighed, er kabinen i den helt nye Niro fremstillet med brug af genbrugsmaterialer. Loftbeklædningen er fremstillet af genbrugt tapet, sæderne er fremstillet af Bio PU med udtræk af eukalyptusblade, og dørpanelerne er lakeret med BTX*-fri lak, så miljøbelastningen reduceres.
Kia Niro Plugin – fremtiden på tilbud
Instrumentpanelets kurver rundt om forsædepassagererne, og ambientebelysningen har ikke mindre end 74 farvekombinationer, som skulle bidrage til en rolig stemning i kabinen.
Der en hightech 10,25 tommer digital panoramaskærm, som omfatter både instrumentenhed og infotainmentfeatures i én enhed. Systemet er udviklet med fokus på brugervenlighed og har en knivskarp grafik og en særdeles intuitiv opsætning, så brugerne nemt og sikkert kan individualisere, åbne og betjene bilens opkoblingsmuligheder, funktioner og features.
Gedigen kineser – test af elbilen Aiways U5
Under den centrale skærm giver et integreret infotainment- og klimareguleringssystem et strømlinet look og sikrer, at forsædepassagererne har nem adgang til disse vigtige betjeningselementer uden at skulle igennem mange menuer.
Vokseværk
Den nye Niro er vokset i forhold til forgængeren, og den har nu en længde på 4.420 millimeter, en bredde på 1.825 millimeter, en højde på 1.545 millimeter og en akselafstand på 2.720 millimeter, hvilket er en forøgelse på henholdsvis 65, 20, 10 og 20 millimeter. Det burde give ekstra plads i kabinen.
Niro har altid været kendetegnet ved, at du kunne få den som enten plugin-hybrid eller batterielektrisk. Sådan vil det forstætte med at være, men Kia har endnu ikke løftet sløret for specifikationerne. Blot at den 1,6-liters GDI-motor fortsætter i hybridudgaven.
Made in China – elektriske MG ZS EV overrasker positivt
En ny undervogn og et nyt styretøj er optimeret til at sikre en mere komfortabel køreoplevelse. Forrest har den helt nye Niro MacPherson-hjulophæng, og bagest har den et fireleddet hjulophæng. Akselgeometrien for og bag er tilpasset til forbedret respons, stabilitet og kørekomfort, og et optimeret udvekslingsforhold i styretøjet og et nyt fjederbensleje reducerer friktionen og giver en forbedret styrefornemmelse. En anden god nyhed er, at modellen er forsynet med ekstra isolering og polstring med henblik på at reducere uønsket motor- og vejstøj.
Den nye Niro rammer Danmark senere i år.