McLaren har bygget et monster på basis af P1 GTR for at hylde Formel 1-legenden Ayrton Senna. Nu producerer den over 800 kilo downforce, mindst 1.000 hk og står selvfølgelig i samme legendariske Marlboro-lakering, som Senna vandt adskillige løb i.
Vi husker alle den tragiske historie om Ayrton Senna. Den vanvittigt dygtige Formel 1-kører med lige dele talent og stort hjerte, omkom på tragisk vis på racerbanen Imola i 1994, da han ramte en mur med 233 km/t. Sidenhen er Senna blevet til noget af en legende, og specielt McLaren har ikke ladet chancen gå forbi, når det kom til at lade noget af Senna’s helgenstatus gnubbe af på mærkets modeller. Senest med supersportsvognen Senna.
Vanvittig McLaren hylder afdød Formel 1-stjerne
Denne gang er det dog ikke McLaren’s marketingafdeling, som har fået en ide, men i stedet en kunde, som både er kæmpe-fan af den brasilianske Formel 1-kører, men samtidig udstyret med meget dybe lommer. I anledning af 30-års jubilæet for Senna’s første verdensmesterskab, har McLaren Special Operations i samarbejde med kunden skabt en helt unik bil.
Kun til banen
Udgangspunktet for projektet er en McLaren P1 GTR – en bil, som i sig selv tager udgangspunkt i Mclarens mest ekstreme bil, P1. Når GTR tilføjes til efternavnet, betyder det, at bilen er produceret i bare 58 eksemplarer og forbeholdt racerbaner. GTR har nemlig 1.000 hestekræfter fra kombinationen af en 3,8-liters V8-motor med to turbo og en elmotor. Undervognen er sat op til at kunne rulle direkte ud på de la Sarthe-banen og køre Le Mans. Aerodynamikken er ekstrem, 100 km/t klares på under 2,8 sekunder, og GTR kan bremse fra 97 km/t til 0 på bare 26 meter. Men det er ikke nok til at hylde Senna.
Brugte superbiler – så dyre er de at holde kørende
Først og fremmest er der den legendariske rød/hvide Marlboro-lakering, som den originale MP4/4 Formel-bil bar, da den vandt mesterskabet i 1988, ligesom tallet ’12’ og det brasilianske flag går igen flere steder på bilen. Måske mere interessant er det, at det er lykkes McLarens ingeniører at optimere aerodynamikken endnu mere. Fronspoileren er endnu dybere, og hækvingen har et større areal med kraftigere vertikale sider. Til sammen giver de mange justeringer en downforce på 800 kilo, som er ekstremt for en bil, som trods alt ikke er en Formel 1.
Bilen, som er blevet døbt ’Beco’, fordi det var Ayrton Sennas kælenavn, har selvfølig også fået masseret motoren, men hvordan og hvor mange ekstra hestekræfter, det giver, oplyser McLaren ikke. I stedet må vi nøjes med at tro på ejerens ord, som udtaler, at bilen har fået en tiltalende effektforøgelse. Som prikken over i’et har McLaren Special Operations lavet en hjelm til ejeren, som matcher bilens farver. Lad os håbe, at han har bare i nærheden af Senna's talent, når han tropper op med matchende hjelm og bil til den lokale trackday.
Teknisk vidunder – Aston Martins kæmpe-motor snurrer til 11.100 omdrejninger
MP4/4 er McLarens mest succesfulde racerbil nogensinde og blandt andet udviklet af Gordon Murray, som senere skabte den legendariske gadebil Mclaren F1. Motoren i MP4/4 var en V6-turbomotor, bygget af Honda, men på bare 1,5 liter, som alligevel ydede 800 hestekræfter.