Aston Martin har løftet sløret for deres nye motor, som er UDEN turbo. Som en klassisk Formel 1-motor bruger den tusindvis af omdrejninger til at opnå en effekt på 1.014 hk.

Aston Martin og legendariske Cosworth har gået og puslet med en ny motor, som skal ende i den kommende hyperbil Valkyrie. Det er en V12’er på massive 6,5 liter, og modsat dagens trends, er den uden nogle former for trykladning. Men motoren er langt fra sløv og doven. Faktisk yder den hele 740 Nm ved 7.000 o/min – og det var drejningsmomentet og ikke hestekræfterne. For 740 Nm er imponerende i sig selv, men at de først er tilstede ved 7.000 o/min er næsten endnu mere imponerende. Det er typisk her, selv sportsvognsmotorer har deres maksimale antal hestekræfter. Men den nye motor fra Aston Martin er alt andet end typisk.

Brugte superbiler – så dyre er de at holde kørende

I alt yder motoren ganske voldsomme 1.014 hestekræfter ved 10.500 o/min, og omdrejningstælleren fortsætter helt til vanvittige 11.100 o/min. Det er nogle meget imponerende tal for en motor uden turbo eller kompressor, og noget der næsten matcher de gamle Formel 1-motorer uden turbo. Men netop Cosworth ved også en ting eller to om at bygge Formel 1-motorer – de har bygget utallige motorer fra 1963 og frem til 2013.

Le Mans-legende til gaden

Nørderi
For at illustrere hvor meget i detaljerne, man bliver nødt til at gå for at skabe så kraftig en motor, så lad os se på krumtappen. Det er rygraden i motoren, hvor alle stempler er fæstet, så det er krumtappen, der overfører kræfter til svinghjul og ud til gearkassen og i sidste ende hjulene. Når man bygger en motor, der kan rotere så hurtigt, er det vigtigt at have så lav vægt som muligt. Derfor starter Cosworth med en klump stål, der er 77,5 centimeter lang og 17 centimeter i diameter, som de så skærer og sliber til de har en krumtap tilbage, som er bare 20 procent af stål-klumpen, til de har en færdig krumtap. Og processen tager et halvt år!

Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR

Nørderiet stopper ikke her, for hele motoren er lavet i ædle metaller og er skåret i stedet for at blive støbt. Det giver både højere styrke og lavere vægt, så hele den samlede motor, som jo har en slagvolumen som en mindre Scania-lastbil, vejer bare 206 kilo. Til sammenligning ville Cosworths egen Formel 1-motor, en 3-liters V10, teoretisk set veje 210 kilo, hvis den havde samme slagvolumen som den nye motor. Og det er til trods for, at den nye motor samtidig bruges som bærende element i konstruktionen af Valkyrie. Det vil sige, at det kun er motoren, der forbinder forhjul med baghjul.

Endnu flere kræfter
Selvom benzinmotoren er old school i sit koncept, fordi den udelader trykladning, så er den så langt fra gammeldags i design, udvikling og produktion – blandt andet lever den op til alle krav for udledning. Men også fordi den kraftige benzinmotor kun er den ene del i drivlinjen til Valkyrie. Hyperbilen får nemlig også elektriske motorer og et batteri, som Ferrari LaFerrari og Porsche 918 Spyder, men hvor mange hestekræfter den samlede pakke kommer til at yde, hvor tung bilen bliver, hvor hurtig den bliver, og hvor dyr den bliver, har Aston Martin endnu ikke løftet sløret for.