Rimac banker alle benzinbilerne på dette års Goodwood Festival of Speed ved at være hurtigste produktionsbil op ad bakken nogensinde.
Der er gang i den udenfor Zagreb i Kroatien. Her holder det elektriske bilfirma Rimac til. De er allerede indehavere af bedriften for verdens hurtigst-accelererende produktionsbil. Rimac Nevera kan nemlig ramme 60 miles per hour på 1,74 sekunder, og nu kan kroaterne så sætte endnu en fjer i hatten. Til dette års Goodwood Festival of Speed lammetævede elbilen nemlig alt andet i hillclimb-løbet.
Elbilen til entusiaster – Caterham laver let eldreven sportsvogn
Rimac Nevera er en vanvittig konstruktion med fire elmotorer, som tilsammen yder 1.940 hestekræfter. Og hver og en af dem blev altså sendt i asfalten for at vinde hillclimb-løbet med en utrolig tid på bare 49,32 sekunder. Det er altså op af en 1.890 meter lang strækning med ni sving og en gennemsnitsstigning på 4,9 procent.
Turen op ad den smalle vej ved Goodwood, med sine snævre sving og off-camber sektioner, er faktisk et af de mest skræmmende steder at køre en bil hurtigt. Med titusindvis af tilskuere og millioner mere, der fulgte med online, er der kort mellem hæder og en tur i høballerne, men jeg er så glad for at kunne vise det utrolige ingeniørarbejde i Rimac Nevera ved at vinde endnu en rekord for denne revolutionerende bil, udtaler Bugatti Rimac cheftestkører, Miroslav Zrnčević.
Elbilernes tid
At kunne nå op ad bakken på under 50 sekunder er ganske imponerende. Kun to andre biler, der minder om produktionsmodeller, har gjort det. Nissan GT-R Nismo i en særlig ’Time Attack’-version indtog bakken på 49,27 sekunder. McLaren P1 i en særlig LM-version gjorde det endnu hurtigere og på bare 47,07 sekunder. Men kun fem biler er produceret af den model, så hverken P1 LM eller den særlige GT-R Nismo tæller.
Nye batterier giver Toyota 1.000 km rækkevidde – men kun i Kina
Hurtigste bil på bakken var i mange år Formel 1’eren McLaren MP4/13. I 1999 satte Nick Heidfeld en rekord på 41,60 sekunder. På grund af sikkerheden har man siden forbudt Formel 1-biler at køre andet end showkørsel. Men i 2019 kom Volkswagen på banen med deres elektriske ID.R. En voldsom vogn, som klarede hillclimbed på 39.90 sekunder, og var dermed den første bil, som kom under 40 sekunder.
Det var startskuddet på en ny dominans fra elbilerne. Og det kommer ellers et sted, hvor forbrændingsmotor har sine mest loyale fans. Goodwood Festival of Speed er en fejring af alt, der kan kører hurtigt, en slags Roskilde Festival for bilentusiaster, og derfor ser man benzinmotoren i alle afskygninger. Men elmotoren sniger sig altså frem også.
Flyvende traktor – Bilnørderne lægger arm med sindssygt offroad-legetøj
For sidste år, blev der sat en ny rekord fra den absurde elbil McMurtry Spéirling. En bare halvanden meter bred og 3,2 meter lang og 1.000 kilo maskine. Men med 1.000 hestekræfter kan den accelerere til 60 miles på 1,40 sekunder. Den bruger tilmed snedig teknik og en stor ventilator til at suge sig til jorden, i stedet for at bruge aerodynamik. Resultatet var en tid på 39.08 sekunder. Ganske imponerende.
Rimac Nevera
Nu er det ikke fordi Remac Nevara behøver at skamme sig. Bilen er udviklet af den kroatisk fyr Mate Rimac på bare 35 år, og teknikken bag er så imponerende, at både Hyundai, Kia og Porsche har købt sig ind i virksomheden. Faktisk har hele VW-gruppen så høje tanker om det kroatiske firma, at man har oprettet et joint venture mellem Rimac og Bugatti.
Hvor godt holder et Tesla-batteri?
Nevera er Rimacs første produktionsbil, og den adskiller sig fra de fleste andre biler ved at have en elmotor ved hvert hjul. Det giver nogle særlige muligheder for at optimere vejgreb ved accelerationer og i sving. Takket være kulfiber har man holdt vægten nede, så den elektriske superbil ’kun’ vejer 2.300 kilo. Det skyldes det ret så massive 120 kWh’s batteri, som giver en officiel rækkevidde på 550 kilometer. Batteriet kan lades med op til 500 kW, og topfarten er 412 km/t.