BMW viser sin første elektriske SUV frem. Den er klar til mountainbikesporet – og til at tage kampen mod Audis elektriske SUV, der lander allerede i år.
BMW har taget en ny stjerne med til Beijing Motorshow. Navnet er Concept iX3, og bilen er en forsmag på det tyske mærkes første elektriske SUV, som lanceres i 2020.
Audi e-tron - Audis elektriske SUV, som lander allerede i 2018
Hos BMW kalder man ikke sine højbenede modeller for SUV’er, men i stedet for SAV, der er en forkortelse for Sport Activity Vehicle – altså en bil til alle dine fritidsinteresser. Og Concept iX3 deler naturligvis design og funktioner med den nyeste generation af BMW X3, der blev lanceret i november sidste år. Nogle detaljer adskiller dog konceptbilen fra dagens produktionsmodel. Den lukkede grill er en ny fortolkning af BMW’s klassiske nyredesign – der er nemlig ikke behov for luftindtag til at køle elkomponenterne. Ladeklappen er placeret bag det venstre forhjul. Specielle fælge og detaljer på bagkofangeren er andre elementer, som differentierer konceptbilen.
BMW er ikke helt klar i mælet, men melder at den elektriske motor i BMW Concept iX3 har en effekt på over 270 hk. Batteriet vil have en kapacitet på mere end 70 kWh. Det giver konceptbilen en rækkevidde på over 400 kilometer efter den nye WLTP-kørecyklus. Batteriet er dimensioneret til 150 kW hurtigopladning, som vil betyde en ladetid på 30 minutter.
Her er alle de elektriske nyheder fra Geneve
Det er tal, som modsvarer Audis kommende SUV e-tron ganske fint. Her lover man også over 400 kilometers rækkevidde og hurtigladning på 30 minutter. Forskellen er dog, at e-tron lander allerede i 2018.
Skalerbar storproduktion
Med verdenspremieren på BMW Concept iX3 åbner BMW et nyt kapitel for firmaets elektriske strategi. Man har udviklet en fleksibel arkitektur, der gør det muligt at anvende samme batterier og drivlinjer i produktionen af biler med forhjuls-, baghjuls- og firehjulstræk. Den samme fleksibilitet gør, at bilerne også kan produceres med forbrændingsmotor, som plug-in-hybrid, eller med elektrisk drivlinje. Denne fleksibilitet finder også vej til næste model – iNext, som lanceres i 2021.
Ved udgangen af 2019 har BMW Group som mål at levere 500.000 elektrificerede biler på verdensplan. I første kvartal i 2018 alene blev der leveret 26.858 elektrificerede BMW og MINI. Dermed er BMW Group på vej til årets mål på 140.000 elektrificerede biler på vejene rundt omkring i verden.
I 2025 vil BMW Group tilbyde hele 25 elektrificerede modeller, hvoraf 12 vil være fuldelektriske. BMW har allerede sikret sig rettighederne til modelnavnene fra BMW i1 til i9 – såvel som BMW iX1 til iX9 – hvilket understreger, at BMW satser stort på elektrificering.