Elbil-chef hos BMW giver et indblik i mærkets visioner. I 2025 vil tyskerne bygge mindst 25 forskellige elektrificerede modeller – og helt uden miljøskadelige sjældne metaller.
BMW har offentliggjort et interview, de selv har lavet med deres vicepræsident for udvikling af elbiler. Og Stefan Jurachek, som han hedder, fortæller flere ganske interessante ting. Den tyske gigant er nemlig i færd med at ligge sidste hånd på det, de selv kalder deres femte generation af elmotoren. Her vil elmotor, udveksling og motorens styreenhed være en ekstremt kompakt pakke, som er meget mindre end tidligere, hvor de tre komponenter sad adskilt.
Elbilen der laver røg – BMW i3s
Pakken er samtidig skalerbar, så den kan tilpasses forskellige behov, alt efter om bilen er stor eller lille og har brug for få eller mange hestekræfter. Batterierne bliver samtidig konstrueret som byggeblokke, der giver en stor fleksibilitet, når batterierne skal bruges i forskellige modeller.
Elektrisk SUV er første bølge
BMW iX3 bliver den første model i bølgen af elektriske biler med den nye teknologi, og det er nok ikke noget tilfælde, at det netop er en SUV, der skal skyde BMW’s program i gang igen. Både Audi, Mercedes og Jaguar har trods alt elektriske SUV’er på programmet nu.
Elektrisk fritid – BMW Concept iX3
Specifikationerne på iX3 kender vi endnu ikke, men BMW lover, at femte generations-teknologien vil gøre elbilerne i stand til at køre helt op til 700 kilometer på en opladning, mens plugin-hybriderne vil blive i stand til at køre op til 100 kilometer på strøm. Samlet vil BMW tilbyde 12 elbiler og 13 plugin-hybrider i 2025.
Sjældne metaller er yt
BMW har åbenbart hørt kritikken fra elbilskeptikere, for en del af udviklingen med den nye generation af teknologi er at eliminere brugen af kostbare og forurenende sjældne metaller. Det forklarer Stefan Jurachek i interviewet.
Interviewer: Er der ikke risiko for, at I ikke kan skaffe de nødvendige mængder af råmaterialer, når elbiler begynder at blive produceret i stort antal?
Stefan Juracheck: Vi ser ingen risiko, selv hvis efterspørgslen på battericeller skulle stige. Mine kolleger i BMW Indkøb har sørget for en pålidelig forsyning med langsigtede kontrakter. Samtidig har vi opbygget interne kompetencer i samarbejde med internationale partnere i hele værdikæden, som bruges til at sikre adgang til teknologien og at sikre forsyninger. Vi forsøger gradvist at reducere andelen af kritiske råmaterialer. For eksempel er et af de centrale mål for vores forskning at skabe en væsentlig reduktion i andelen af kobolt i battericeller, og vores elektriske motorer i den nye generation er helt fri for sjældne jordarter.
Bliv grøn mester i el- og hybridbiler
Stefan Juracheck forklarer videre, at man allerede har indgået et samarbejde med elselskabet Vattenfall, som bruger 500 i3 batterier til at opsamle overskydende energi fra vindmøller. Idéen er nemlig, at batterier fra BMW’s biler skal have et efterliv som en del af et større batteri, og når de så er helt brugt op, kan de værdifulde metaller i cellerne genanvendes til nye batterier.