Er der andet at spare end miljøet, hvis du køber en brugt elbil? Vi finder regnemaskinen frem og sammenligner en ny benzinbil med tre brugte elbiler. Læs med for at se, hvordan du sparer mest.

I 2030 vil der være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark – sådan sagde vores statsminister ved åbningstalen i Folketinget tilbage i oktober 2018. Elbilerne er kommet for at blive, men hvordan skal vi almindelige bilkøbere egentlig forholde os til dem. Kan man holde ud at have en bil med så kort rækkevidde? Og hvad med pålideligheden og batteriet, går det mon i stykker? Og er der måske penge at spare ved at skifte benzin- eller dieselbilen ud? Alle disse spørgsmål vil vi forsøge at svare på her.

Til at repræsentere elbilerne, har vi valgt tre af de mest populære elbiler i Danmark – BMW i3 fra 2016, Renault Zoe fra 2015 og Nissan Leaf fra 2015. Til sammenligning har vi valgt Danmarks mest solgte bil i 2018 – en ny Peugeot 208 1,2 VTI.  

Er du klar til en elbil – test dine behov på elbilguiden.dk, og se hvilken elbil, der passer dig bedst.

Som altid har vi fået Mikonomi.dk, et website der har specialiseret sig i at lave udregninger på de billigste forsikringer og lignende, til at lave en Total Cost of Ownership-beregning for os. Det er en samlet beregning på udgifterne ved at have bil i tre år, hvor vi kun har udeladt at medregne dæk. For at gøre regnestykket mere anvendeligt, har vi lavet det med både 10.000 kilometer og 20.000 kilometer årligt.

Regnestykket
Udgangspunktet for regnestykket er en person på 30 år, som bor i Københavnsområdet, når bilerne skal forsikres. Og her er der ikke de store forskelle mellem elbilerne og benzinbilen. Der, hvor de rigtig adskiller sig, er i drivmidlet og udgifterne dertil. Med benzinbilen skal du selv betale for hver eneste dråbe benzin, du fylder på, mens du kan købe et All Inclusive Home-abonnement fra E.On, hvor der ingen begrænsning er på ’optankningerne’. Så du kan altså i princippet køre så langt, du vil, uden at skulle betale én krone mere.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Ulempen er, at det koster 7.495 kroner at få installeret en ladeboks hjemme i indkørslen, og det er trods alt en fordel, for så har du en fuldt ladet elbil, hver morgen. Men det betyder altså også, at du kan køre rigtig mange kilometer i Peugeot’en, før ladeboksen er betalt. Alternativt findes der et All Inclusive City-abonnement, hvor du kun kan lade på E.On’s offentlige ladestandere, som koster 379 kroner per måned.  

Kigger vi på regnestykket med 10.000 kilometer årligt, så er den benzindrevne Peugeot noget billigere, blandt andet takket være indkøbsprisen, som er over 10.000 kroner lavere. Over tre år er benzinbilen faktisk hele 40.000 kroner billigere end BMW i3, og den store prisforskel skyldes både installationen af ladeboks, men også højere serviceomkostninger. Det skyldes, at BMW er den eneste af de tre elbilmærker, som tilbyder en serviceaftale på en brugt bil. Renault Zoe og Nissan Leaf er henholdsvis 17.000 og knap 20.000 kroner dyrere end benzinbilen, men her er servicepriserne udregnet på baggrund af indhentede tilbud på små og store service.

Privatlease din elbil og spar masser af penge

Hvis vi skruer på parametrene i regnestykket, så den årlige kørsel bliver 20.000 kilometer i stedet, så ændrer resultat sig. For to af de tre elbiler er det nemlig kun forsikringen, der stiger, mens serviceaftalen for BMW i3 stiger en smule. Derimod bliver Peugeot’en 19.715 kroner dyrere, som stort set alt sammen går til brændstof. Det betyder, at Renault Zoe er 778 kroner billigere, og Nissan Leaf er bare 1.162 kroner dyrere. Det er til trods for, at begge biler koster næsten 20.000 kroner mere det første år. Forskellen mellem BMW i3 og Peugeot 208 falder til 23.727 kroner, så lektien er altså, at det kan svare sig at købe en brugt elbil, men kun hvis du er har et relativt stort kørselsbehov.

Rækkevidde-angst
Men hvordan fungerer det egentlig at køre mange kilometer i en elbil med kort rækkevidde og en lang ladetid – godt, hvis man skal tro nogle af de ejere, som Biltorvet har været i kontakt med. På en regnvåd dag i marts, som trods alt har plusgrader, kan man forvente at have en rækkevidde på mellem 90 og 130 kilometer i i3. En Renault Zoe klarer ikke mere end 80 kilometer, hvis du kører med 130 km/t, men en vinterdag er 100 kilometer realistisk. Nissan Leaf klarer her omkring 115 kilometer ved bykørsel eller 90-100 kilometer på motorvejen med 100 km/t.

Danmarks billigste bil – splinterny fornuft eller brugt sjov

Det er jo helt ærligt ikke synderligt imponerende, og hvis du er så uheldig, at du har langt til arbejdet, så er det bare ikke en elbil, du skal have. Men hvis du har 30 kilometer eller under hver vej, behøver du ikke at udvikle angst for rækkevidden, og så kan du glæde dig over, at alle tre biler byder på næsten lydløs kørsel og kvik acceleration, og generelt en langt mere luksuriøs køreoplevelse end Peugeot 208.

Pålidelighed
Grundlæggende er en elbil langt mere simpel end en bil med forbrændingsmotor. Her er hverken tandrem eller oliefilter, som skal skiftes, for i selve elmotoren er der kun få bevægelige dele, og de kan holde meget længe. Batteriet derimod bekymrer mange, da det er frygteligt dyrt at skifte. Noget tyder dog på, at batteriernes holdbarhed ikke har vist sig at være et så stort problem, som frygtet. Vi har talt med en dansk ejer af en BMW i3, som fik målt kapaciteten i sit batteri efter 60.000 kilometer, og konklusionen var, at det havde en lige så god ydelse, som da det var nyt.

Køb brugt og kør gratis i to år

På de første årgange af i3 kan der være et problem med motorophængene, som ikke er tilstrækkeligt holdbare, og de er forfærdeligt dyre at skifte – der er danske ejere, som beretter om værkstedsregninger på over 50.000 kroner, så tjek om det er blevet gjort allerede, ellers skulle bilerne fra 2016 og frem være mere solide. På Renault Zoe skal du tjekke bærearmene i forhjulsophænget, da de er kendte for at være svage. Hos Ejner Hessel i Albertslund koster en ny inklusiv arbejdsløn omkring 7.000 kroner at få skiftet. Blandt de danske Leaf-ejere, vi har talt med, er der ikke nogen generelle problemer, og Leaf er kendt for at være meget pålidelig.