I anledning af 70-året for XK 120 har Jaguar forvandlet en F-Type Cabriolet fra sportsvogn til grusædende rallymonster.
Det er ikke hver dag, man ser en Jaguar F-Type ombygget til rally – og da slet ikke som cabriolet. Men det er lige netop, hvad Jaguar har gjort ved to biler. I anledning af 70-års jubilæet for den legendariske britiske sportsvogn XK 120, har Jaguar valgt at ombygge to F-Type cabrioleter til at være grus-pulveriserende rallybiler.
Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR
Det er Jaguar Design and Engineering, der har haft ansvaret for projektet, og de startede med to hvide cabrioleter udstyret med den 2-liters Ingenium-motor, der har blot fire cylindre, men takket være turbo yder 300 hestekræfter. Effekten leveres igennem den standardmonterede 8-trins ZF-automatgearkasse og et baghjulstræk med differentialespær.
Højt at flyve
For at forvandle de to sportsvogne, som normalt har det bedst med tør asfalt, til flyvende rallybiler, der æder grus og sten på størrelse med tennisbolde, har teamet hævet undervognen med fjedre, som faktisk er blødere end standardfjedrene. Til gengæld er der også blevet plads til håndbyggede og trevejs-justerbare støddæmpere, som gør det muligt at sætte bilerne op til forskellige prøver.
På udebane - vi tager Hyundai i30N med til klassikertræf
Bilerne lever op til de internationale FIA-regler for rallybiler, og har derfor bur, racersæder med sekspunktsseler og skumslukker. Bremseskiverne er opdaterede, og der er firestemplede kalibre hele vejen rundt. Samtidig er der monteret hydraulisk håndbremse til hårnålesvingene, og dækkene er særligt egnede til grusprøver. Prikken over i’et er et sæt rallylygter på fronten af motorhjelmen, der giver den sidste finish som rallybil.
XK 120
De to rallybiler er egentlig bygget som hyldest til XK 120, og derfor har man valgt cabrioletudgaven, men det kan virke en smugle bagvendt at bygge rallybiler for at hylde netop denne model. XK 120 blev introduceret i 1948, og er måske bedst kendt for at være datidens hurtigste serieproducerede bil med en topfart på 120 miles per hour eller 193 km/t. Men modellen havde faktisk en fornuftig rallykarriere, specielt de to sejre i 1950 og 1951 i Alpin Rallyet gav genlyd, for netop dette løb gennem de franske, tyske, italienske, schweiziske og østrigske alper var et af verdens mest prestigefyldige løb, i en tid hvor man endnu ikke havde et verdensmesterskab for rally.
Galt eller genialt – den elektriske Jaguar E-Type Zero
Jaguar har ikke planer om at køre egentlige løb med de to rallybiler – desværre.