Jaguar har løftet snuden på deres sportsvogn F-Type. Kabinen får samtidig en overhaling, mens V6-motoren udgår til fordel for en 450 hestes V8’er.
På Biltorvet har vi lutter gode minder med Jaguar F-Type, en klassisk britisk sportsvogn med underholdende køreegenskaber og et aldeles elegant design. Men modellen har været på gaden siden 2013 og har længe været plaget af specielt et interiør, som ikke kunne matche konkurrenter som Porsche 911. Det har Jaguar gjort noget ved nu, men måske mere iøjnefaldende er det kosmetiske indgreb på snuden.
Den britiske skovfoged er tilbage – Land Rover Defender er smartere end nogensinde
Fronten fået en ny kofanger, større grill, som er tættere beslægtet med mærkets øvrige modeller, ny kølerhjelm og supersmalle Pixel LED forlygter, som er med til at ændre det overordnede indtryk af F-Type. Om den er lige så smuk som den første generation, er jo en smagssag, men faktum er, at den til dato har vundet 178 priser, heriblandt World Car Design of the Year. Om den nye kan leve op til det, må tiden vise.
Mere lir
Kabinen har som sagt altid været en af hængepartierne i F-Type, men Jaguar har taget skeen i den anden hånd med den nye udgave. Nu er der eksempelvis broderede monogrammer i sæderne og på dørpanelerne og "Jaguar Est. 1935"-indgraveringen omkring knappen til åbning af handskerummet - en diskret reference til det år, hvor Jaguar-navnet for første gang blev brugt. Materialerne har også fået et nøk op med Windsor-læder. Måske vigtigere er det, at de analoge instrumenter nu er udskiftet med en 12,3 tommer stor skærm i instrumenthuset, og så får F-Type mulighed for over-the-air opdateringer, så du, ligesom med din smartphone, kan downloade nye funktioner og opdateringer via nettet direkte til bilen.
Firecylindret Jaguar F-type er et røverkøb der skal prygles
Ud med V6’eren – ind med V8’eren
Det er med blandede følelser, at vi kan konstatere, at Jaguar har valgt at droppe den fede V6’er med enten 340 eller 380 hestekræfter. Den var muligvis ikke meget stærkere og en del tørstigere end den 4-cylindrede 2-liters motor med 300 hestekræfter, som bliver i programmet, men den havde spandevis af karakter og en fed lyd.
I stedet for den 3-liters V6’er får F-Type nu en ny version af den velkendte 5-liters V8’er, som via kompressor yder 450 hestekræfter og 580 Nm. Modellen fås enten med baghjuls- eller firehjulstræk, og løber 100 km/t på 4,6 sekunder og videre til en topfart på 285 km/t. Den voldsomme F-Type R har også fået et medlemskort til fitnesscenteret og yder således 575 hestekræfter og 700 Nm, som er 25 hestekræfter og 20 Nm mere end før. Samtidig har den fået nye justerbare støddæmpere, skruefjedre og krængningsstabilisatorer, som skulle gøre den endnu hurtigere.
Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR
De danske priser kendes endnu ikke, men i Storbritannien starter den nye F-Type ved 473.954 kroner uden afgift.