Voyah er et helt nyt bilmærke, der fik europæisk debut på CarExpo-elbilsmessen sidste år i København. Det på en kæmpestand, hvor tre modeller blev præsenteret; En minibus, en limousineagtig sedan-coupé, lidt større end VW ID.7 og den, vi kører i dag. En luksus-SUV i voksenstørrelse. Man behøver dog ikke frygte, at det er et nyt mærke, for moderfirmaet bag er DongFeng, som har lavet biler siden 1954, blandt andet for Renault og Nissan – ikke på licens, men rent faktisk produceret bilerne under deres respektive skilte. I 2022 byggede DongFeng 3,8 millioner biler – det samme som BMW og Tesla tilsammen. Voyah er således blot sidstfødte barn, men skal også være Dongfengs premiummærke.

Så hvad koster kinesisk premium? Voyah starter en tier under 600.000 kroner, dengang vi testede den, men siden er der kommet et slagtilbud, hvor du kan samle den op for kun 499.990 kroner. Den kommer kun i én version, dog i flere farver og lys eller mørk kabine.

Kender du lidt til kinesere, vil du vide, at man får vældig meget elbil for pengene. Vi nævner i flæng luftundervogn, tre skærme, firehjulstræk, masser af plads, Dynaudio-anlæg, glastag, trådløst Apple Carplay/Android Auto, massage i forsæder, samt lidt features vi ikke har set før. Dem vender vi tilbage til. Men listen er lang.

Helt almindelig er ikke altid dårligt – Hyundai Kona Electric

Man stiger op i bilen, med mindre du har slået en feature til, hvor den sænker hele vognen, så det er lettere at stige ind. Frihøjden kan variere 9,5 centimeter fra 11,8 til 21,3 centimeter, men selv i den mest komfortable indstilling, ja selv i offroad-indstillingen, for sådan en er der også, føles luftundervognen vældig fast, og man er aldrig i tvivl om det er toppede brosten, der forceres eller en flad motorvej.

 

Sproghugger

Voyah er hugget fra det franske ord voyage, som betyder rejse, og Free betyder fri på engelsk, og en bil som hedder fri rejse, skal jo være til at holde ud at rejse i. Vi testede i det mest elendige rejsevejr overhovedet, iskold regn med blæst, og her lagde vi mærke til, at der er meget dækstøj fra de store 20-tommer hjul ved motorvejsfart. Free er ikke en sejlende båd på vejen, som nogle luftundervogne kan være det – fx luksuslineren Honqui E-HS9, der iøvrigt importeres af samme firma, K.W. Bruun.

Hongqi E-HS9: El-itær elbil er kinesisk bling bling i millionklassen

Men massagen i sæderne er ret dejlig på rejsen, og den adaptive fartpilot fungerer fint, uden at komme med fejlagtige styreudslag eller bremsninger. 

Udefra er Voyah Free afdæmpet. Fronten giver mindelser om Maserati, og møllehjulene om Mercedes, og også i kabinen er der inspiration fra Mercedes, fx på startknappen.

Man sidder højt, og der er masser af plads især på bagsædet. Med sine 4,9 meter er den hele 20 cm længere end Tesla Model Y. Sæderne støtter fint, og indvendigt bliver man forkælet med nye sjove sager. Lad os tage det måske mest skræmmende først, nemlig et par overvågningskameraer i kabinen, der leverer billeder direkte til Ministeriet for Statslig Sikkerhed i Kina - kunne man frygte. Det er naturligvis løgn, og faktisk er et af kameraerne ganske smart tænkt. Det er sat i midten af loftet og filmer bagsædet, så du kan overvåge dine unger.

Tesla Model Y - solid som brugtkøb

Direkte adspurgt lover importøren, at der er lukket helt af for data til fabrikken i Kina, hvilket dog medfører den kedelige ting, at den så heller ikke kan opdateres over the air. Kun er der åbent for, at navigationen automatisk kan hente de nyeste kort. Data fra bilerne er lagt i hænderne på Microsoft Azure og skulle efter sigende blive i Europa.

 

Hjemmevideo

Der er også et selfiekamera placeret ovenpå instrumentbordet, som instagrammere, tiktokkere og snapchattere vil elske, da det både skyder film og fotos af kabinen. I forhold til at kameraet er fysisk ret stort, på størrelse med en blomme, har det dog en ret elendig opløsning.

Men de sjove gimmicks stopper ikke her. Vælger du køreprogrammet Sport, sænkes øverste del af instrumentbordet med skærme og alting, angiveligt for at føreren bedre kan koncentrere sig om at kigge ud ad forruden. Fordi øvelsen gør skærmene mindre, skiftes skærmbilledet og de fleste features, som styres fra dem deaktiveres. Man kan også via en knap styre hæve-sænke-bordet.

Det er sjovt at prøve i fem minutter, og derefter er det svært sådan rigtigt at forstå meningen. En anden gimmick er straks mere anvendeligt, og det er, at panoramasoltaget, som er standard, er udstyret med en knap, der gør det enten gennemsigtigt eller dækker af for solen med et hvidt lag. På testdagen var det alt andet end solskin, så den del af testen må vente til en anden god solskinsdag, skulle den komme. En anden feature, som vi heller ikke fik testet fuld anvendelighed af, er bilens evne til at se om natten – Free er udstyret med et night vision-kamera, der i instrumenthuset viser et infrarødt billede af vejen, så man faktisk bør kunne køre i buldermørke, men meningen er vist blot, at man kan se dyr og mennesker i rigtig god tid, før man rammer dem, eller rettere netop ikke rammer dem.

Porsches nye Panamera bryder fysikkens love

Kineserne var dog ikke færdige med at fylde indkøbsposen i udstyrsbutikken, hvor de på bagerste hylde i afdelingen for måske spøg og skæmt også fandt muligheden for at tilsætte kabinen dufte. Du kan under klimaanlægget vælge mellem bambus-, blomst- eller regn-duft. Så kan din kælepanda rigtigt føle sig hjemme. Men selv på stærkeste trin, kunne vi ikke rigtigt dufte forskel, så forvent ikke en kraftig odør som en kinesisk parfumebutik eller et duftlys.

 

Uopdragen

Alt det her vælges via et ret hurtigt reagerende menusystem, som dækker over hele tre skærme, spredt over hele instrumentbordets bredde. Således kan passagerer også styre de her ting, og man kan med tre fingre swipe indhold fra skærmene - Det skal man lige øve et par gange, før det fungerer.

Noget andet, der også kræver øvelse, er en berøringsflade ved siden af gearstangen, hvor man angiveligt kan styre ting i menusystemet eller i diverse applikationer, som fx navigationen. Men vi fik kun lært at skrue op og ned for lyden, og opgav derefter at bruge pladen, da den ikke rigtigt opførte sig som vores fingre ville.

Den britiske rejsemakker - Land Rover Defender 130

Det er jo en elbil, så vi skal også vende rækkevidde og hestekræfter. Den trækker standard med to elmotorer på alle fire poter, mest på baghjulene, hvorfor den da også langt hen ad vejen opfører sig som baghjulstrækker. Når du kører for hurtigt rundt i et vådt sving, så er det bagenden, der rykker ud, fremfor at den understyrer på forhjulene. Men vi oplevede et par gange, under acceleration med sømmet i bund, at den elektroniske stabilisering var uopdragen og slap grebet, så den trak til højre, og det i en grad, så vi måtte afbryde accelerationstesten. Men imponerende er det dog at få et godt ryk i nakken fra en 2,3 tons tung vogn, men den har jo så også 489 hestekræfter, hvilket skulle sende den til 100 km/t på 4,4 sekunder. En god ting er, at den tunge firehjulstrækker må hive hele 2000 kilo på krogen.

Nerd alert – Audi Q6 er en teknisk tour de force

Batteriet er på 100 kW netto, og det skulle række til 500 kilometer, eller du kan trække 16 ampere ud til fx at lade andre elbiler eller lave kaffe via et stik. Den lynlader med max 100 kW, hvilket må siges at være under standard nu om dage i denne klasse. 20 til 80 procent skulle kunne klares på 40 minutter, eller 100 kilometer tankes på 13 minutter.

 

På toppen her

Som nævnt er det en noget stor bil, nærmest på størrelse med en VW Transporter, og det giver oceaner af plads på bagsædet. Bagagerummet er på 560 liter, hvilket jo er stort nok, og der er ingen læssekant, da bunden af bagagerummet flugter med toppen af kofangeren. Hertil en frunk på 72 liter.

Importøren vil jo gerne sælge nogle af de her biler og er kommet frem til, at det nok ikke sker af sig selv over internettet, derfor vil du kunne prøvekøre og købe din Dongfeng Voyah Free hos ti forhandlere rundt omkring i landet. Disse forhandlere er samtidigt serviceværksteder for vognen, der kommer med en fin garanti på fem år.

Træt af Tesla - så prøv VW ID.7

Så alt i alt, er vi på toppen her, med mange måske lidt unødvendige gimmicks, men sandelig også en vogn, der efterlader et godt luksuriøst indtryk, pakket ind i det helt rigtige afdæmpede luksuriøse design, hvor også materialerne i kabinen for det meste føles fra øverste hylde – der er kun hård plast på indersiden af dørlommerne, men ellers er man er pakket godt ind. Undervognen er måske lige sportslig nok for denne type bil, men det er også det mest harske, vi kan kritisere Voyah Free for, udover at barnepigen, i form af stabiliseringskontrollen, kunne være en tand mere raffineret, og så lavede Michelindækkene mere støj end forventet. Men det bliver helt sikkert svært for dig at finde noget på fire hjul, som har mere plads og udstyr til de penge.