Volkswagen holder den populære Transporter frisk med en softwareopdatering i form af ni nye sikkerhedssystemer, større skærm i kabinen og nye forlygter. Egentlig ret uambitiøst fra en af verdens største bilproducenter, men det virker – Transporter er stadig hamrende kompetent.
Det kan undre, at Volkswagen ikke har travlt med at udvikle sine modeller mere, end de har. For nyligt kørte vi den faceliftede Passat, som udover ny elektronik er nærmest identiske med modellen, den erstatter. Det samme gælder her for den nye Transporter 6.1. Volkswagens folk sammenligner selv faceliftet med en stor softwareopdatering til din Iphone.
Alt hvad du behøver – Volkswagen Passat Variant
Kort fortalt har modellen nu fået op til ni nye sikkerhedssystemer, så der nu er i alt 20, fronten er let ændret, og så kan du nu få kabinen med Volkswagens Digital Cockpit. Umiddelbart skulle man tro, at der skulle mere til for at møve sig forrest i feltet, men Transporter 6.1 er næsten irriterende velfungerende, og nu skal jeg forklare dig hvorfor.
Tag styringen
En af de vigtigste tekniske forandringer er en elektrisk-assisteret servostyring, som gør det muligt at have vognbaneassistent, så du ikke brager over i den anden vejbane, hvis du har fået for lidt – eller for meget kaffe. Det elektriske styretøj giver samtidig mulighed for Park Assist, som gør bilen i stand til at parkere selv. Endnu en tilføjelse er Trailer Assist, hvor du slipper for at skulle huske på, at dreje rattet den modsatte vej af, hvad du forventer. I stedet kan du bruge sidespejlenes joystick til at bakke traileren ind – slut med pinlige optrin på genbrugsstationen.
Ford fortsætter Transit-succesen
Posen med sikkerhedssystemer er dyb og tæller blandt andet Rear Traffic Alert, som om nødvendigt kan bremse bilen, hvis du er ved at bakke ud i en bil eller cyklist. Cross Wind Assist, som stabiliserer bilen ved stærk sidevind, er endnu en tilføjelse, mens adaptiv fartpilot giver øget komfort på længere ture.
Smart og så alligevel ikke
Kabinen har fået et let løft, men ligner grundlæggende sig selv. Skærmen i midterkonsollen er vokset, så den nu kan blive op til 9,2 tommer og tilbyder blandt andet en velfungerende stemmestyring, så du bare kan sige Hey Volkswagen og så indtale en adresse eller kommandere en ny radiokanal, når du er blevet træt af Nova FM. Digital Cockpit og et nyt rat fuldender transformationen fra den forrige generation.
Tre gange så stor risiko - varebilschauffører glemmer den ekstra bremselængde
Typisk Volkswagen er kabinen stadig meget bar, og Transporter halter langt efter Ford Transit Custom, når det kommer til smarte løsninger for opbevaring, kopholdere, og hvad man ellers har brug for, når bilen er et rullende kontor. Det er dog lykkes Volkswagens ingeniører at udvikle en lem i torpedoen mellem lastrum og kabine, som udnytter pladsen under passagersæderne, så man kan medbringer objekter, der er 40 centimeter længere. Det er smart – og noget Ford har haft som standard siden 2012.
Du dejlige diesel
Dieselprogrammet er stærkt på Transporter, og ingen steder er der nogen Dieselgate at skue. Vi prøvede ikke den mindste 90 hestes motor, men den næstmindste med 110 heste som faktisk gjorde et godt indtryk, eneste minus her er, at den kun fås med en 5-trins manuel gearkasse, som er for lavt gearet til motorvejskørsel. I stedet er det oplagt at gå op til den 150 hestes motor med enten en 6-trins manuel eller DSG-gearkasse.
Vi prøvede en testbil med 150 heste og DSG-gear, som var læsset med 500 kilo, og motoren lader til at være ubesværet af vægten, men gearkassen har en tendens til at prioritere et gear for højt, så motoren bliver kvalt. Det har sikkert en fordel brændstoføkonomisk, men det gør også, at bilen føles mere sløv end nødvendigt.
Samtidig virker det som om, affjedringen er lettere udfordret af de ekstra kilo. Hvor Transporter rammer en meget fin balance ulastet, og undervognen er både komfortabel og præcis nok, så har de 500 kilo den effekt, at det føles som om, affjedringen er tæt på at gå i bund over vejbump og krænger unødvendigt i rundkørsler eller motorvejssnegle. Med 500 kilo er det ikke alarmerende, men jeg frygter at fornemmelsen kunne være endnu mere udtalt ved maks last på 1.000 kilo.
Transporter 6.1 får det elektroniske spærredifferentiale XDS, og uden at have planlagt det, fik vi mulighed for at teste det i meget blødt sand – det fungerer faktisk, og sørger for at bilen kryber frem i stedet for at grave sig ned. Til en vis grænse.
De få virkemidler har gjort et godt produkt endnu bedre, så det er svært at være irriteret på Transporter 6.1. Men derfor kunne tyskerne godt være mere ambitiøse, næste gang de opdatere deres storsælger.