Volkswagen er klar med deres elektriske varebil ID. Buzz – den åndelige aftager til ikonet T1, bedre kendt som Rugbrødet. Men i stedet for en luftkølet motor, er her nu 204 heste og masser af komfort.

Vi har længe drømt om en eldreven nyfortolkning af Volkswagens klassiske varebil T1, som herhjemme har været kendt som Rugbrødet, og nu er modellen endelig klar. ID. Buzz og ID. Buzz Cargo hedder de, og tyskerne kalder dem for et af de mest avancerede og alsidige, elektriske bilkoncepter i dag.

Ny VW Amarok er på vej – her er hvad vi ved

Albert Kirzinger er chefdesigner hos Volkswagen Erhvervsbiler, og han forklarer, at det er proportionerne, der gør ID. Buzz unik. Designeren har skabt et direkte link til den originale klassiker:

I T1 sidder man praktisk talt oven på forakslen – der er ikke noget udhæng foran. Nu har ID. Buzz også dette herligt korte udhæng, og til trods for det er det lykkedes os at integrere alt det, der i dag kræves i forhold til sikkerhed og teknologi. Også bagtil. Denne type one-box-design kan ingen anden bil tilbyde.

Volkswagen Transporter får pligtopdatering

Det understreges af tallene, for ID. Buzz har en usædvanlig lang akselafstand på 298 centimeter, men er kompakt udenpå med en længde på kun 471 centimeter. ID. Buzz er helt fra bunden af udviklet som et 100 % elektrisk rugbrød. Bilens korte karrosseriudhæng for og bag er eksempelvis kun mulige, fordi bilens elektriske drivlinje er integreret på en meget pladsbesparende måde. Den usædvanlig lange akselafstand er cirka den samme som for den aktuelle T6.1 Transporter, men ID. Buzz er hele 19 centimeter kortere. Det nye elektriske rugbrød er til gengæld fem centimeter lavere, men otte centimeter bredere end en T6.1 Transporter, og har en mindre vendediameter på 11,1 meter mod Transporters 11,9 meter. I 2023 introduceres ID. Buzz også i en version med en forlænget akselafstand.

ID. Buzz som MPV

Som MPV er den fleksibelt indrettede ID. Buzz oplagt til både fritid og erhverv. ID. Buzz introduceres i første omgang med fem sæder som standard (2/3 splitbagsæde). Føreren og forsædepassageren sidder på individuelle sæder, der er udstyret med justerbare armlæn inderst som standard. Bagest er der et trepersoners bagsæde med et ryglæn, der kan foldes helt ned eller delt i forholdet 40:60, og bagsædet kan skubbes op til 15 centimeter frem eller tilbage. MPV’en har to store skydedøre i siderne som standardudstyr, der som ekstraudstyr kan betjenes elektrisk. Når man åbner bagklappen, får man adgang til enormt bagagerum på 1.121 liter, når der læsses op til bagsæderyglænets øverste kant, og lægges ryglænet ned, øges bagagerumskapaciteten til 2.205 liter.

ID. Buzz Cargo

Varebilen ID. Buzz Cargo vil som standard komme med tre sæder i kabinen: førersædet plus et dobbelt passagersæde. Som ekstraudstyr vil ID. Buzz Cargo også kunne fås med et individuelt sæde til forsædepassageren. Bag sæderne er der en fast skillevæg, som adskiller førerkabinen fra varerummet. Denne varerumsadskillelse vil som ekstraudstyr kunne fås med rude og/eller med en åbning til diverse genstande. Varerummet måler 3,9 m3 mod Transporters 4,3 m3 og har plads til to europaller. Den tilladte totalvægt for ID. Buzz Cargo er 3.000 kilo, og den maksimale nyttelast er 650 kilo. Transporter kan have op til 1,4 tons nyttelast. Lasten kan sikres via fastgørelsesøjer i gulvet og fastgørelsesskinner i sidevæggene. Den nye ID. Buzz Cargo er udstyret med en højtåbnende bagklap og en skydedør i passagersiden, men den kan også bestilles med en ekstra skydedør og dobbeltdøre i stedet for bagklap.

Elbilerne stormede frem, men lille diesel løb med sejren som Årets Varebil 2022

LED-teknologien giver karakter

Det er ikke kun linjerne og proportionerne, der giver ID. Buzz sit unikke visuelle designudtryk. Ligesom den nye Multivan er ID. Buzz standardudstyret med LED-lys for og bag. Som ekstraudstyr tilbydes de avancerede IQ.Light-LED-matrix-forlygter, der gør nat til dag og samtidig giver ID. Buzz ekstra karisma. Mellem forlygterne er der en LED-lysstribe, og i midten af listen er der integreret et VW-logo i større format end på alle andre aktuelle Volkswagen-modeller – en hyldest til det originale rugbrød. Bagpå adskiller ID. Buzz sig fra T6.1 med vandret i stedet for lodret opbyggede LED-baglygter – en detalje, der viser et klart slægtskab med den nye Multivan. For første gang på en model fra Volkswagen Erhvervsbiler er LED-baglygterne på ID.

Volkswagen tilbyder ID. Buzz og ID. Buzz Cargo – traditionen tro for et rugbrød – både i standardfarver og som alternativ i forskellige tofarvede lakeringer til bilens karrosseri. Udvalget består af i alt 11 forskellige farvevarianter. Hvis man bestiller et rugbrød i en af de tofarvede lakeringer, så vil den øverste del, inklusive taget og den V-formede motorhjelm, altid være i farven Candy White.

VW Caddy California – camper med store kompromisser

Når man åbner dørene, byder ID. Buzz ikke bare på en meget stor kabine, en høj siddeposition, komfortable armlæn og utallige opbevaringsrum, men også på et hightech-interiør og et enestående samspil mellem farver og materialer. Hvis man vælger en af Style-interiørpakkerne (ekstraudstyr), vil forskellige elementer i kabinen systematisk matche bilens eksteriørfarve.  

For at matche den forhøjede siddeposition for føreren og forsædepassageren er instrumentpanelet i ID. Buzz også placeret højt. Ligesom i de øvrige ID.-modeller har du i ID. Buzz et Digital Cockpit med 5,3 tommer display monteret på ratstammen, og centralt i midten af instrumentpanelet sidder infotainmentsystemet, der som standard har en 10 tommer skærm. Som ekstraudstyr tilbydes Discover Pro-navigationssystemet med 12 tommer skærm.

VW Multivan bliver mindre byggemarked og mere børnehave

I området under infotainmentsystemet har begge versioner af bilen et opbevaringsrum med afdækning og to kopholdere. I ID. Buzz Cargo er der ligesom i T6.1 Transporter og den store Crafter to ekstra kopholdere foran ved A-stolperne. Volkswagen Erhvervsbiler har udviklet en såkaldt BuzzBox. Den øverste del af BuzzBox’en fungerer som et stort opbevaringsrum og har integreret en isskraber og en flaskeåbner, som dermed altid er lige ved hånden. Forrest er der et rum med vippeafdækning, som kan rumme 1,4 liter (fx til en vandflaske), og bagest er der en skuffe på fem liter til alverdens forskellige ting, man skal have med på turen. I ID. Buzz Cargo er BuzzBox skræddersyet til arbejdsbrug. Her den øverste del af BuzzBox’en et stort opbevaringsrum, der kan rumme en bærbar computer eller et clipboard og endnu en kopholder. Forrest har den også et rum med vippeafdækning, som kan rumme 1,4 liter. I den tosæders Cargo og den femsæders MPV er boksen fastgjort mellem førersædet og det forreste passagersæde, men den kan også nemt og hurtigt tages ud og monteres igen.

Elektrisk køreglæde

På den tekniske side er den nye modelrække baseret på Volkswagen-koncernens modulopbyggede elbilsplatform (MEB). Begge ID. Buzz-versioner introduceres i første omgang med et 77 kWh (brutto 82 kWh) batteri, der leverer strøm til en 204 hestes elmotor, der er integreret i bagakslen. Det kraftfulde drejningsmoment på 310 Nm er til rådighed med det samme. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 145 km/t. 

Familien fremtid – Volkswagen ID.4

Begge versioner af ID. Buzz kan lade med op til 170 kW, hvilket betyder, at batteriet kan tankes med strøm fra 5 til 80 % på 30 minutter under optimale betingelser. ID. Buzz vil være udstyret med den nyeste ID. Software 3.1, som på et tidspunkt også vil tilbyde en ”Plug & Charge”-funktion. Når man lader ved en Plug & Charge-kompatible lynoplader, vil laderen via ladestikket genkende din ID. Buzz, og på den måde udveksles alle de nødvendige oplysninger, så du slipper for at skulle bruge en app eller en ladebrik. Faktureringen foregår via ”We Charge”-aftalen med Volkswagen. Plug & Charge kan benyttes til følgende ladenetværk: Ionity, Aral, bp, Enel, EON, Iberdrola og Eviny.

ID. Buzz produceres på Volkswagen Erhvervsbilers fabrik i Hannover, og den danske introduktion forventes at blive til oktober. I 2023 kommer en version med længere akselafstand og flere sæder, og længere ude i fremtiden er det planen at introducere en California campingbus baseret på ID. Buzz.