Den var tæt på at vinde prisen som Årets Bil, men hvor godt klarer Hyundai Kona Electric sig egentlig på en almindelig weekendtur fra Hovedstaden til Fredericia og tilbage igen – følg med her og få svar.

Klokken er næsten 15, og kulden har endnu ikke sluppet sig tag i Danmark. Det er en fredag i slutningen af januar, og jeg har kastet mig ud i et eksperiment, som kan gå begge veje. Jeg skal køre fra Biltorvet HQ i Høje Taastrup på familieweekend i Skærbæk lige udenfor Fredericia. Alene turen over Fyn kan være som at få rykket tænder ud af en orangutang med Parkinsons, men jeg skal foretage turen på 205 kilometer i en elbil i -2 grader.

Hyundai Kona EV – kan en elbil virkelig blive Årets Bil?

Heldigvis er det Hyundais Kona Electric, der står klar til at assistere på mit eventyr. Og jeg er jo egentlig selv udenom det, for det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg rigtig godt kan lide bilen. Faktisk er jeg så glad for Kona Electric, at den var min favorit til Årets Bil 2019. Men man kan vel ikke heppe på en bil, som ikke engang kan klare en sølle weekendtur til fastlandet – så missionen er først og fremmest at komme frem uden at fryse ihjel. Jeg forlanger 21 grader hele vejen, og jeg vil meget gerne slippe for at skulle holde ind ved samtlige ladestandere langs ruten og stå og sne til i sjappet, mens batteriet genfyldes.

Inden turen har jeg også besluttet mig for, at jeg vil følge fartskiltene, så på motorvejsstræk med 110 km/t, kører jeg selvfølgelig 110 km/t, og 130 km/t de steder, hvor det er angivet. Målet med dette eksperiment er nemlig at undersøge, hvor store kameler der skal sluges, hvis du underskriver en slutseddel for en Hyundai Kona Electric.

Dårlige odds
Testbilen har det store 64 kWh batteri, som officielt har en rækkevidde på 449 kilometer. Så nu tænker du måske, at en smuttur til Jylland burde være en smal sag, men det er desværre sådan med elbiler, at alt du gør, påvirker rækkevidden. Det gælder specielt den lave temperatur, som betyder, at bilen skal bruge ekstra energi på at varme kabinen op, vinterdæk med højere rullemodstand og den høje fart på 130 km/t, hvor vindmodstanden virkelig begynder at gøre et indhug i strømmen.

Fra vugge til grav – den elektrisk Golf udleder mindre CO2 end Golf TDI

Vi ruller lydløst afsted fra Høje Taastrup med omkring 269 kilometer rækkevidde på batteriet. I Høje Taastrup findes der nemlig ikke nogen Clever-lader, og da det var det eneste abonnement til testbilen, kunne vi ikke lade fra den nærliggende E.On-ladestander. Ærgerligt, men det er virkeligheden, når man kører elbil. 

En time stryger forbi, mens jeg nyder Kona Electrics 204 hestekræfter og 395 Nm, der gør, at du kan rykke bukserne af nærmest alt andet i mellemaccelerationer. Alternativt kan du læne dig tilbage og lade den adaptive fartpilot passe tjansen, mens du nyder den næsten lydløse kørsel. Testbilen er en Trend med Deluxepakke, og den er ganske veludstyret. Udover fartpiloten får du Apple Carplay, bak- og blindvinkel sensor, regnsensor og nøglefri adgang, og Deluxepakken giver tilmed LED-lys med kurvelys og automatisk nedblænding, dellæder, et Krell-lydsystem, otte tommer trykfølsom skærm og navigation med dansk tale.

Vel fremme ved Storebæltsbroen har jeg 144 kilometer tilbage på batteriet. Reelt har jeg kun kørt knap 100 kilometer, men da blæren alligevel trykker, lufter jeg hunden under broen, mens batteriet bliver revitaliseret af en 50 kW-lader. Efter 30 minutters gåtur i strid vind, er jeg tilbage ved bilen med tømte blærer og en forventning om masser af rækkevidde. Men ak, en fejl har gjort, at næsten ingen strøm er blevet ladet på bilen, og jeg er nødsaget til at vente yderligere 10 minutter, mens ladestanderen skyder 7,95 kWh energi i batteriet, der så når op på 62 procent fyldt. På rækkevidden betyder det, at vi går fra 151 kilometer til 221 kilometer. De næste 112 kilometer går gnidningsfrit, og jeg værdsætter sæde- og ratvarmen efter min tur i blæsten. 

Hvad er billigst at eje – elbil eller benzinbil?

Klokken 18 når jeg frem til Skærbæk efter at have kørt i alt 215 kilometer. En tur, der i alt, inklusiv ladepause, har taget mig to timer og 57 minutter, eller 48 minutter mere end navigationen havde anslået. I batteriet er der strøm til 76 kilometer, som er rigeligt til at køre ned og hente pizza – de jyske madtraditioner står tydeligvis for forfald.

Frem og tilbage er lige langt
Søndag oprinder, og det er på tide at komme hjem, men batteriet er nede på 16 procent efter nogle småture, så dagen startes med at køre til Middelfart, hvor der står en 50 kWh-lader. Efter endnu en gåtur med hunden på en time og 18 minutter, er der nu 88 procent strøm på batteriet, svarende til 329 kilometer. MEN vi skal lige tilbage til Skærbæk og hente to passagerer, før snuden kan peges mod staden.

Privatlease din elbil og spar masser af penge

Trafikken er lettere, og temperaturen udenfor er endelig i plus, så det burde være nemmere at være elbilsentusiast. Indvendigt sidder vi dog en anelse klemt. Kona Electric er ikke nogen stor bil, så tre mennesker, weekendoppakning og en 42 kilos labrador er lige i overkanten, hvis hunden skal have sit eget bur. Fremad kommer vi dog – noget af vejen. På vejen mod broen sænker jeg farten, så jeg kører 110 km/t, selvom jeg må køre 130 km/t, det er nemlig tydeligt, at rækkevidden daler hurtigere end indholdet i en snapseflaske til en julefrokost. Ved Køge overgiver jeg mig og drejer fra mod en hurtiglader. Navigationen fortæller mig, at jeg har 41,4 kilometer til mit mål, men rækkevidden er på bare 42 kilometer. Reelt har vi kun har kørt 205 kilometer. Hunden er dog glad for at komme ud og afmærke sit revir omkring Køge, og 15 minutter senere kører vi videre mod København med 89 kilometer rækkevidde tilbage, og 45 minutter senere er vi hjemme i København.

Efterrationalisering
På vejen ud havde Kona Electric ikke de bedste odds, men jeg følte egentlig ikke, at jeg gik på kompromis, fordi jeg var tvunget til at tage en pause – måske er det bare fordi, jeg er hundeejer. Men på vej hjem var det træls, som man siger på jysk, at skulle ind og lade i Køge. Jeg kunne have kørt mere konservativt hele vejen, og så havde jeg formentlig kunne klare hele turen. Nu kørte vi jo heller ikke fra Middelfart, men fra Middelfart, omkring Skærbæk, og så mod København. Havde vi kørt direkte fra Skærbæk, eller endnu bedre, Middelfart, så var vi formentlig også nået helt hjem uden at lade, men sådan var det nu engang ikke.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Vi kørte i alt 755 kilometer i løbet af ugen, og selvom vi ladede adskillige gange, kostede de os ikke en eneste krone. På grund af abonnementsideen, som både Clever og E.On arbejder med, kan du lade så tosset du vil uden at betale ekstra. Men virkeligheden viser sig at være, at du skal være bedre til at planlægge din weekendtur, end jeg var, hvis du har planer om at tage turen i Hyundai Kona Electric. Ellers må du være indstillet på at holde pauser undervejs, men det vil din hund takke dig for.