Tiguan Allspace er 21,5 cm længere end den almindelig Tiguan – det giver plads til to ekstra sæder, og afslører samtidig, at det er sådan Tiguan burde have været fra starten.
Jeg har aldrig været stor fan af Tiguan. Som de fleste andre crossovers/SUV’er, sætter modellen sig i min optik mellem to stole. Det er ikke rigtig en offroader, og den er heller ikke nogen velkørende familiebil. Oveni er den seneste generation faktisk ikke specielt rummelig, og så ryger hele fidusen for mig med en Sport Utility Vehicle. Jeg tvivler på, at Volkswagen er enige med mig, men ikke desto mindre har de nu lanceret Tiguan Allspace, som grundlæggende er sådan, som Tiguan burde have set ud fra starten – i min optik.
Den tekniske historie er, at Volkswagen har strukket akselafstanden på Tiguan 10,9 cm, og udhænget bag bagakslen er forlænget. I alt er Allspace 21,5 cm længere end lillebroren, og det giver altså plads til en tredje sæderække.
De to ekstra sæder er dog kun for børn. Med en højde på 185 cm, støder mit hoved på loftet, og hvis der skal sidde nogen på mellemste række, så er der ikke noget benplads tilovers til bagerste sæderække. Peugeot har vist, at det kan lykkes at lave en konkurrent i form af 5008, hvor det faktisk er tilstrækkelig plads, i hvert fald til hovedet. Et andet problem for Tiguan Allspace er, at de bagerste sæder er flade som en kirkebænk. Her stiller flere af konkurrenterne med bedre sæder.
Nuvel, egentlig er disse kritikpunkter i bagatelafdelingen, for reelt er der heller ikke nogen af konkurrenterne, der stiller med en tredje sæderække, man kan tillade sig at klemme en voksen ind på, og det gælder også Peugeot 5008.
Ser man bort fra de to ekstra sæder er bagagerummet vokset 145 liter i forhold til den almindelige Tiguan, så der er plads til 760 liter, og både anden og tredje sæderække foldes nemt fladt. Det giver en længde i lastrummet på 192 cm, så man nemt kan smide en mountainbike eller et surfbræt ind i bilen. Se den var ikke gået i den almindelige Tiguan.
Dieselpower
Fordi de tekniske ændringer er få, minder resten af Allspace om den almindelige Tiguan. Det er både godt og skidt. Kabinen ligner sig selv med høj kabinekvalitet, en nem og overskuelig førerplads og Active Info Display (standard på Highline), hvor hele instrumenthuset udgøres af én stor skærm. I testbilen er motoren VW’s kraftigste firecylindrede diesel. Ud af de bare to liter vrides der hele 240 hk og 500 Nm gennem en 7-trins DSG-gearkasse og 4-Motion firehjulstræk.
På trods af en solid egenvægt på 1880 kilo, runder Tiguan Allspace 100 km/t på bare 6,7 sekunder. Bag rattet er der ingen tvivl om, at folkevognen kan flytte sig, for de 500 Nm er til stede fra 1750 o/min, og gearkassen er altid klar med det rigtige gear, så du bliver skudt frem, når speederen bliver most mod gulvet. I alt er der tre dieselmotorer, der starter ved 150 hk, og tre benzinmotorer fra 150 hk til 220 hk.
Testbilen er også udstyret med DCC, som på dansk bedst oversættes til elektronisk justerbare støddæmpere. De er desværre ikke helt opgaven værdig. I Comfort og Normal-indstillingen, er undervognen blød, så den høje bil krænger og vugger. Desværre uden at man slipper for hårde slag gennem understellet, når hjulene møder skarpe kanter og huller på de dårligt vedligeholdte veje omkring Marseille i Frankrig, hvor vi tester bilen. Køreprogrammet påvirker også styretøjet, som både er let og på grænsen til slasket. Det bliver heldigvis bedre, hvis man skifter køreprogrammet over i Sport, hvor også undervognen strammes op. Det giver mindre krængning i svingene, men nogen sportsvogn bliver Tiguan Allspace ikke.
Danskernes favorit
Samlet set er det forståeligt, at Volkswagen er danskernes foretrukne mærke. Jeg kan også godt følge, at Tiguan Allspace er en lækker og oplagt bil for den moderne sammenbragte familie, eller for dem, der bare ikke tror på prævention. Så hvis du vil have en VW, så bliver du ikke skuffet, men hvis det tyske mærke ikke gør noget specielt for dig, så prøv lige den nye Peugeot 5008 først. Den har mere plads, og starter ved 279.990 kr., hvor billigste Tiguan Allspace starter ved 389.995 kr.