Volkswagen skruer op for strømmen af nye plug-in-hybrid-modeller med introduktionen af Tiguan eHybrid og Arteon eHybrid. De er med til at sende tyskerne i front, når det gælder om at sænke det samlede CO2-tal for flåden.
Volkswagen er stolte af, at de satte gang i plugin-hybriderne, da de i 2014 introducerede plug-in-hybrid-teknologien i Golf-klassen med kvikke Golf GTE. Året efter førte Volkswagen teknologien ind i firmabilsklassen med introduktionen af Passat GTE. Nu fortsætter Volkswagen elektrificeringen af eksisterende modeller og introducerer plugin-drivlinjen i den populære SUV Tiguan eHybrid og Gran Turismo-modelen Arteon eHybrid. Med disse to nyheder kan Volkswagen nu tilbyde en kvartet af plug-in-hybrid-modeller, der dækker et bredt udvalg i forhold til pris og biltype.
Er plugin-hybrider de nye miljøsyndere
Netop Tiguan er Volkswagens mest solgte model på verdensplan og den mest solgte SUV i Europa, og med skærpede krav til emission har introduktionen af plug-in-hybrid-teknologien stor betydning i forhold til at fremtidssikre modellens popularitet. Tiguan eHybrid er udstyret med Volkswagens velkendte hybrid-drivlinje bestående af en 1,4 TSI-motor, 6-trins DSG-gear, en 115 hestes elmotor og et 13 kWh-batteri. I den nyeste version, leverer denne drivlinje en samlet systemydelse på 245 hestekræfter og 400 Nm, hvilket bidrager til en 0-100 km/t-tid på 7,5 sekunder og en topfart på 205 km/t.
Den rigtige Toyota – RAV4 Plug-in Hybrid
Når batteriet i Tiguan eHybrid er tilstrækkeligt opladet, og temperaturen er over -10 grader, starter SUV’en ud med at køre på strøm og har en elektrisk rækkevidde på mellem 47 og 50 km (WLTP) afhængig af udstyrsvariant. En fuld opladning af batteriet tager 3 timer og 40 minutter ved 3,6 kW AC på en ladeboks og fem timer ved 2,3 kW AC.
Elegant rummelighed – Volkswagen Arteon Shooting Brake
Tiguan eHybrid tilbydes i tre varianter med priser fra 369.995 kroner (beskatningsgrundlag 319.995 kroner) for en Life-version, der er veludstyret med features som Digital Cockpit, Navigation Discover Media med otte touchskærm, trådløs App-Connect, Lane Assist og 17 tommer letmetalfælge.
Mere plads, mere grøn
Arteon er netop blevet opdateret med en Shooting Brake-model, og nu introducerer man så den nye Arteon eHybrid. Plugin-drivlinjen leverer en samlet systemydelse på 218 hestekræfter og 400 Nm, der kan accelerere Arteon til 100 km/t på 7,8 sekunder og videre til en topfart på 222 km/t. Kører Arteon eHybrid på strøm, er topfarten 130 km/t, og ved blandet kørsel er den elektriske rækkevidde 57 kilometer (WLTP) i 5-dørs versionen og 56 kilometer (WLTP) i Shooting Brake. Priserne for Arteon eHybrid starter ved 479.995 kroner (beskatningsgrundlag 399.995 kroner) for en fem-dørs Elegance og 499.995 kroner (beskatningsgrundlag 419.995 kroner.) for Arteon Shooting Brake.
Volkswagen reducerer sig foran
De mange elektrificerede modeller gør gode ting for Volkswagen, som forståeligt er stolte. Man har reduceret CO2-udslippet for den samlede flåde af producerede biler med 22 procent på bare et år. I 2020 måtte bilproducenterne ikke udlede mere end 97 g/km per bil. Det er dog lykkes Volkswagen at nå helt ned på et gennemsnit på 92 g/km for flåden. Det får mærket til at prale af, at man har udledt seks millioner gram CO2 mindre. Det er så ’blot’ seks tons over hele den europæiske produktion, og det har da også ret.
Ny basis-ID.3 bliver 55.000 kroner billigere
Hemmeligheden ligger i, at man sidste år producerede 212.000 elektrificerede biler i 2020, hvoraf 134.000 var fuldelektriske. Og de giver en fordel i EU’s regnestykke, når man skal nå under baren på 97 g/km. For hver bil, som udleder under 50 g/km, det vil sige de fleste nye plugin-hybrider, inkasserer nemlig en såkaldt super credit, så hver bil tæller for to.