Tesla har for vane at dekonstruere opfattelsen af, hvad en bil er og skal kunne. Efter Model 3 Long Range AWD Performance er det svært at gå tilbage til en traditionel forbrændingsmotor. Men træerne vokser ikke helt til det ydre rum.
Jeg har en gammel onkel. Du ved sådan en med en stor, rund mave, gråt skæg, og så ved han alt om alt. Han har nok også en ganske stor del af ansvaret for min voldsomme fascination af alle slags køretøjer. Men de senere år har han i stigende grad nævnt Tesla, hver gang snakken er faldet på biler og motorer, for sådan én manglede han at prøve. Og som den gode nevø, har jeg selvfølgelig leveret. En skelsættende oplevelse for en mand, som ellers har prøvet det meste. Entusiasmen fra den gamle mand, skal jeg spare jer for, men pointen her er, at Tesla vender hele verdenen på hovedet, når de introducerer en ny model.
Her er prisen på Tesla Model 3
Så lad os starte med accelerationen – Model 3’s hofnummer. Den firedørs familiesedan accelererer fra 0 til 100 km/t hurtigere, end du kan sige betinget frakendelse af kørekortet... 3,4 sekunder tager det. Gang på gang i testugen må jeg give kolleger fra Biltorvet en tur, som var jeg operatør af en rutchebane – nogle grinede højt, nogle fik kvalme, men påvirket kan du ikke undgå at blive. For når højre pedal trædes helt ned, er det som en scene fra Star Wars, når Han Solo flygter fra Imperiets stjernekrydsere og slår light speed til. I Tesla Model 3 bliver gadelygterne til en lang streg, og pludselig er man i en ny galakse.
Dansker-garanteret
Retfærdigvis skal det siges, at vi tester den hidsigste version Performance, som byder på to elmotorer, hvor motoren til forhjulene yder 200 hestekræfter, mens den på bagakslen yder 275 hestekræfter. Det giver altså et gevaldigt ryk, som kan få selv de mest hårdnakkede benzinentusiaster til at trække i smilebåndet.
Tesla Model S100D – elektrisk elegance
Testbilen er udstyret med et 75 kWh stort batteri, som officielt giver en rækkevidde på 530 kilometer. Vi kom ikke i nærheden af den slags rækkevidde, men det er heller ikke rigtig overraskende, for med alle de karneval-ture, som kollegerne skulle have, brugte vi strøm som en Roskilde Festival. 450-480 kilometer virker realistisk, hvis man kører fornuftigt, men vi nåede kun lidt over 300 kilometer med tung fod. Det burde også være tilstrækkeligt til de fleste danskere – min blære kan i hvert fald ikke holde til at køre længere ad gangen. Vi ladede kun en enkelt gang i løbet af ugen, og her ladede vi 280 kilometer på batteriet på én time og et kvarter fra E.On’s 50 kW-lader.
Tyskernes overmand
Tesla ser selv BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse som de oplagte konkurrenter til Model 3, og på mange punkter rammer den lige ned i hjertekulen på de to tyske konkurrenter. De udvendige dimensioner er lig, men takket være den manglende forbrændingsmotor har der været plads til at være kreativ, så Model 3 har to bagagerum – ét traditionelt bag bagsæderne på 340 liter, som desværre har en smal åbning – og et frunk i forenden på 85 liter, som er praktisk til at opbevare eksempelvis ladekabler. Kabinen virker intim, men lys, og bagsædet har bedre plads end C-Klassen og den forrige generation 3-serie, som dårligt har plads til voksne mennesker.
Ny Tesla Roadster er vanvittig hurtig!
Køremæssigt er Model 3 foran C-Klassen, når det skal gå stærkt for sjov, men ikke på komfortsiden, for Model 3 er noget stivbenet, og så er der for meget vej- og vindstøj i kabinen for en bil i denne prisklasse. Selvom Model 3 Performance stiller med 20 tommer fælge, sænket undervogn, kraftigere bremser og en spoiler i kulfiber, er den ikke så engagerende som BMW’s seneste 3-serie. Tesla’en er hurtigere end samtlige benzindrevne 3-serier og har et højt greb i vejen, men alligevel er den bare ikke så involverende som den mere analoge BMW. Måske er det bare mig, der er gammeldags og må indse, at køreglæden skal findes i den voldsomme acceleration, og ikke fra sammenspillet mellem motor, affjedring og førerens input, lidt på samme måde, som jeg må acceptere, at jeg er den eneste, der værdsætter en solid guitarsolo fremfor autotune-formet pop.
Mercedes forfinede C-Klassen – C200 gør hverdagen bedre
Der er faktisk bare to logiske argumenter for at vælge én af de to tyskere over den amerikanske elbil. Det ene er rækkevidde – hvis du ugentligt kører lange ture, så skal du nok bare have dig en dieselbil. Det andet argument er byggekvaliteten. Den halter cirka en fuld opladning efter både 3-serien og C-Klassen og kan bare ikke matche tyskerne. Det er vel heller ikke så overraskende – Tesla har bygget biler siden 2008, Mercedes har bygget biler siden 1892. Men bare for at sætte tingene i perspektiv, så koster en Merceds C63 AMG med 476 hestekræfter fra 1.522.998 kroner. Tesla Model 3 Performance starter ved 565.864 kroner, altså godt en tredjedel.
Uheldig elektronik
Model 3’s andet hofnummer er den minimalistiske kabine, der får et kloster for franciskanermunke til at ligne en butik for nipseting. Model 3 har vitterligt et rat, to forsæder, et bænkesæde bagved og så en gigantisk skærm på 15,4 tommer, som styrer alt i bilen. Så skal du indstille ventilationen, så sker det fra skærmen, og det ser måske blæret ud, men i dagligdagen er det besværligt. Skal du indstille spejlene eller rattet, skal du ind i en menu på skærmen, og så bestemmer du retningen via knapperne på rattet. Igen er det bestemt ikke en ting, man gør under kørslen, og sådan er det faktisk generelt. Skal du justere temperaturen eller skifte radiokanal, skal du gennem flere undermenuer, og det kræver al for meget fokus fra selve kørslen.
Tesla trucking – elektrisk lastbil med 800 kilometer rækkevidde
Teslas egen løsning på problemet lader til at være deres Autopilot, som er ganske avanceret, og Tesla siger selv, at Model 3 har hardware til at gøre den selvkørende, når man har udviklet et system, der er godkendt. Indtil videre kan bilen eksempelvis skifte bane selv, hvis du blinker. Det betyder til gengæld også, at fartpiloten bliver frakoblet, hvis du skifter bane uden at blinke. Flere gange i løbet af ugen oplever jeg situationer, hvor autopiloten ikke formår at løse opgaven selv. På motorvej fungerer den fint, men det er lidt træls at være fanget på P1 og 22,5 grader indtil du rammer en motorvej, og faktum er, at de fleste vil tilkoble Autopilot på landevej og i byen, eller fjerne blikket fra vejen for at løse opgaver, som normalt er relativt simple. De Tesla-ejere, jeg har snakket med, siger, at de bruger stemmebetjeningen til de fleste opgaver, men jeg er ikke sikker på, at min onkel kan finde ud af at skifte radiokanal via en kommando – og trykfølsomme skærme er han for øvrigt heller ikke meget for.
Efter en uge i bilen er det for mig tydeligt, at Tesla er en teknologivirksomhed og ikke en egentlig bilproducent. Det betyder, at de vender tingene på hovedet på godt og ondt. Model 3 er en imponerende og innovativ oplevelse, som klasker rumpe på nogle af de bedste biler, på deres egen banehalvdel, men der er også steder, hvor Tesla viser, at de trods alt stadig har noget at lære endnu. Ikke desto mindre er Tesla Model 3 det tætteste, du kommer på at have en raket i din indkørsel – du kan bare spørge min onkel, han ved alt.