Drømmer du om en brugt Tesla Model 3, så pas på. Fordi der ingen krav er om service, kan de være fyldt med fejl, når garantien er udløbet. Selv nysynede biler kan have fejl, så se med her, når Biltorvet gennemgår Model 3 i Brugttesten.
Tesla Model 3 har mere end nogen anden bil overtalt danskerne til at hoppe over i en elbil. Der kører 34.000 biler rundt i Danmark, så det er virkelig blevet en darling. Fordelene er mange, for Tesla har stadig en overlegen teknologi, når det kommer til ladning og lavt strømforbrug. Og mange af de traditionelle udgifter er forsvundet, fordi Tesla ikke forlanger, at du kører din bil til service efter et fast interval. Hvis der opstår problemer, anmelder du det bare i app’en, og er du heldig, kommer Tesla ligefrem ud til dig med en servicevogn og klarer problemet på stedet.
Stortest: Model Y eller en af konkurrenterne
Helt fantastisk, hvis du spørger de mange ejere. Men det har også en bagside, som typisk først dukker op, når bilen er mere end fire år gammel, eller har kørt mere end 80.000 kilometer. Her stopper fabriksgarantien, og man skal i udgangspunktet selv til lommerne, hvis noget går i stykker. Det er også typisk i denne alder, bilerne skifter ejer, og som brugtkøb kan der derfor skjule sig flere dyre fejl for en potentiel køber. Det forklarer de to værksteder med speciale i Tesla’er, Hinnerup Auto og Ketner.
Nysynede biler kan også have fejl
Faktisk kan man ikke engang føle sig sikker, selvom bilen er nysynet. Tesla beskriver nemlig, at Model 3 skal løftes på en bestemt måde. Og på den måde, kan det være meget svært for synsmanden at finde slør i bærearme, som ellers er et meget udbredt problem for Model 3.
Tesla Model Y - solid som brugtkøb
En række andre fejl er også almindelige på modellen, og de får lov at blive problemer, fordi de typisk ikke fanges af et service.
Hvilke det drejer sig om, kan du se i Biltorvets Brugttest på toppen af siden.