Vi har samlet tre brugte elbiler med en seriøs rækkevidde til priser, hvor mange kan være med – over 600 kilometer til under 300.000 kroner. Og så lige en enkelt elbil med over 700 kilometer rækkevidde.
Rækkevidden er noget af det mest centrale for en elbil – tanken om at køre den flad for strøm er mere end de fleste af os orker. Mange parametre har indvirkning på rækkevidden, men grundlæggende kommer vi ikke uden om, at jo større et batteri er, jo længere kører en elbil. Og batterierne er desværre hamrende dyre, så bilerne med den bedste rækkevidde koster typisk rigtig mange penge. Men vi har forsøgt at finde tre elbiler, som alle koster under 300.000 kroner, men som også har en officiel rækkevidde på over 600 kilometer.
Fisker Ocean Ultra – 294.700 kroner
Vi starter med det største batteri, og tydeligvis det billigste, for Fisker Ocean er lidt speciel. Det er sikkert gået op for dig, at det amerikanske bilmærke med danske aner, er gået konkurs. Og endog inden bilerne var helt færdigbagt. Mange funktioner på bilerne nåede derfor ikke at blive klar, og selvom denne Ocean Ultra stadig har fabriksgaranti, så skal du nok ikke forvente de samme muligheder, som havde du en Folkevogn.
Selv med version 2.0 er Fisker Ocean ikke sødygtig
Det afspejler sig også i prisen. Så er du villig til at tage en chance, får du rigtig meget bil – og batteri – for pengene. Du får nemlig hele 106,5 kWh, et kæmpe batteri, og derfor også en officiel rækkevidde på utrolige 690 kilometer. Det burde dæmpe den værste rækkeviddeangst. Bilen her er fra 2024 og har kørt bare 1.900 kilometer, så du får reelt en helt ny bil med kæmpe batteri for under 300.000 kroner, men jo altså også fra et mærke, som allerede er gået konkurs.
Ford Mustang Mach-E Extended Range – 294.999 kroner
Entusiasterne har stadig ikke tilgivet Ford, at de har valgt netop Mustang-navnet til deres elbil, men kan du se igennem det, får du faktisk rigtig meget batteri for pengene i en Extended Range – hele 98 kWh. Det er ganske stort, og giver en officiel rækkevidde på 610 kilometer.
Elektriske udfordringer – brugttest af Ford Mustang Mach-E
Bilen her er fra 2021 og har kørt 71.000 kilometer, men du kan også finde billigere eksemplarer. Helt ned til 220.000 kroner på grund af højt kilometertal, men da den har kørt 179.000 kilometer, dækker Fords otte års/160.000 km garanti ikke længere for batteriet. Læs eventuelt vores brugttest, hvor vi gennemgår modellen for børnesygdomme.
Tesla Model 3 Long Range RWD – 297.900 kroner
Ingen artikel om elbiler med lang rækkevidde uden en Tesla. Vi har fat i amerikanernes mindste model, som næsten er gledet i skygge af den astronomisk populære Model Y, men Model 3 er altså bedre, når det kommer til rækkevidde på grund af den mindre og mere strømlinede udformning. Med et 75 kWh stort batteri og et meget lavt forbrug, vrider bilen, som her er fra 2023, op til 638 kilometer ud af batteriet.
Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3
Fordi Model 3 har været på markedet så længe, er det muligt af finde modellen i flere forskellige prisklasser. Du kan godt finde et fornuftigt eksemplar med lang rækkevidde til omkring 200.000 kroner, som ikke har kørt meget mere end 100.000 kilometer. Læs eventuelt vores brugtguide til modellen.
Vi smider lige en ekstra bil med i mixet, som helt sikkert ikke lever op til kriteriet om, at de fleste skal kunne være med. Til gengæld kører denne Mercedes til gengæld vildt langt. Med sit 107,8 kWh og ultra-vindglatte design, kører Mercedes EQS officielt op til 743 kilometer på en enkelt opladning.
Mercedes-Benz EQE SUV er lydløs luksus
En EQS er selvfølgelig lige så luksuriøs som den klassiske limousine S-Klassen, og det forklarer måske noget af prisskiltet. Men det er nok de færreste, der har råd til netop denne elbil, selvom rækkevidden er imponerende.