Toyota Aygo har umiddelbart fået et let facelift, men de få ting gør en verden til forskel. Nu er Aygo både til at holde ud at se på og køre i.
Toyota Aygo har længe været en dansk favorit. Siden introduktionen i 2005 har Toyota Danmark sendt 58.000 biler over disken – det er et kæmpetal i vores lille land. Faktisk er Danmark den sjette største Aygo-modtager i verden – det siger lidt om, hvor mange biler vi aftager (og hvor få Aygo’er, der bliver solgt i udlandet).
Teknisk er det længe siden Aygo har været i front i mikroklassen, men modellen har blandt andet været populær, fordi den byder på skudsikker mekanik. Det nye facelift ændrer ikke nævneværdigt på det, for eksempelvis kabinen ligner sig selv undtaget lidt ændret grafik på instrumenthuset. Der er dog en markant forskel i kabinen fra den gamle til den nye – lyden.
I alle tidligere generationer af Aygo har du følt dig fanget i en tom aluminiumsdåse med et bistade af vrisne bier i form af den lille 1,0-liters benzinmotor. Men sådan er det heldigvis ikke længere. Støjniveauet er meget lavere, eller opleves i hvert fald lavere, og utroligt nok har Toyota løst opgaven med de mest basale midler. Bag instrumentpanelet har man brugt et mere lyddæmpende materiale, og hver enkelt liste og mellemrum har fået en klat fugemasse. Sidst, men ikke mindst er der mere filt i indersiden af døre og bagklap. Det er simpelt, men overraskende effektivt – at køre på motorvej er ikke længere et udmattelsesmaraton, men en helt naturlig ting.
Mere kamphund
Salget af mikrobiler er gået tilbage de senere år, men Aygo er alligevel en vigtig model for Toyota. Den billige model skaffer nemlig rigtig mange nye kunder, som mærket så kan holde fast i med god service og senere lokke over i en større model. Det betyder også, at kunderne gennemsnitligt er yngre, og kort sagt går de stadig op i, hvordan de ser ud, så det er selvfølgelig også vigtigt, i forhold til hvordan deres bil ser ud. Heldigvis har Toyota gjort noget ved udseendet på Aygo, som indtil nu har være mere nuttet end flot.
Toyota bruger højteknologiske våben i hybridkrigen
På den faceliftede udgave er fronten stadig domineret af et X, men det er blevet trukket længere frem, og forlygterne er blevet skarpere markeret. Det gør, at hele fronten ser bredere ud, og det giver Aygo et mere voksent og maskulint design forfra. Samme tricks er anvendt på bagenden, som også ser bredere ud – kort sagt er der mindre taskehund og mere bred, tæt kamphund over Aygo, og det klæder den faktisk. De unge mennesker vil helt sikkert også være glade for, at den nye model bliver første Toyota med mulighed for Apple Carplay og Android Auto, så man kan styre telefonen direkte fra bilens skærm.
Skrumpede overarme
Motoren i Aygo er grundlæggende den samme 1,0-liters benzinmotor på tre cylindre, men ligesom i gamle dage har ingeniørerne været over alle dele af motoren, som nu har højere kompressionsforhold, optimeret indsugning og indsprøjtningssystem. Det giver tre hestekræfter mere og et lavere brændstofforbrug, så nu har Aygo 72 hestekræfter. Momentet, som i virkeligheden er den rigtige betegnelse for overarme, er faldet med to Newtonmeter. Til gengæld skulle der være mere bundtræk i motoren over et bredere område.
Toyota Yaris Hybrid - elektrificering til folket
Bag rattet var det svært at mærke, for Aygo kommer nok aldrig til at føles kvik, men fordelen er så, at motoren er mere brændstofbesparende. Toyota anslår selv, at den nye motor, hvor forbruget måles efter den mere realistiske WLTP-norm, udleder fem gr/km CO2 mindre end den gamle udgave af motoren, som var opgivet efter NEDC-normen.
Når man forsøger at udnytte de nye kræfter, så opdager man, at Aygo faktisk kan være ret underholdende i de rigtige hænder. Vejgrebet er lavt, og du kan styre bilens retning via speederen. Tag et hurtigt sving, og hvis forenden begynder at skrubbe i en understyring, så er det bare at lette på speederen, og så kommer bagenden farende. Det er sjovt, hvis du ved, hvad du gør, men jeg er ikke sikker på, jeg ville sætte pris på den slags opførsel, hvis det var min mor, der skulle styre sig udenom en nødsituation. Toyota forklarer, at man har ændret på tuningen af støddæmperne, men det er vist den slags, man kun kan mærke, hvis man er chefingeniør.
Selvom de tekniske ændringer er relativt simple, så er det samlede indtryk af Aygo markant bedre med det nye facelift – den skal nok fortsætte som en dansk favorit.