Toyota har dryset ekstra krydderier på den nye Aygo, som får tilnavnet X. Det er nemlig en mikro-crossover, som er vokset i størrelse, og nu bygges på samme platform som Yaris.

Toyota har sprøjtet Aygo’er ud i Danmark siden lanceringen i 2005. Selvom den nuværende model er halvgammel, sælger den stadig eminent – næsten 3.000 eksemplarer har Toyota solgt i år. Og med det, kunne man forvente, at Toyota var fristet til at trække tæppet lidt længere op og starte endnu en serie med Netflix – for Aygo sælger jo sig selv. Sådan er det bare ikke hos ”112 procent i orden Toyota”.

Sent til festen, MEN Toyotas første elbil får branchens bedste batterigaranti

I stedet lancerer de nu en helt ny model, som får et X tilføjet. Det skal udtales som cross, for modellen er både blevet større og højere som en mikro-crossover. Bilen er designet, udviklet og produceret i Europa på Toyotas GA-B platform, som den nye Yaris, også er bygget på. Det samme er Yaris Cross, der lanceres i disse dage i Danmark.

Et strejf af krydderi

Toyota har forsøgt at være lettere ungdommelige og opfindsomme, og designerne af Aygo X har taget inspiration fra fire krydderier. De fire krydderier, der er nøje udvalgt til den nye Aygo X, er kardemomme, chili, ingefær og enebær. Farverne har hver især deres individuelle karakteristika. Fælles for dem er, at de i kombination med det sorte tag og det sorte bagparti gør, at den nye Aygo X gør sig bemærket og har et dynamisk udtryk.

Toyotas grå guld – Yaris Cross

Det er ikke kun udvendigt, at de særlige farvemæssige ingredienser gør sig gældende. Indvendigt i kabinen vil man ligeledes opleve en farvemæssigt rød tråd, og de udvendige farver går igen flere steder – bl.a. på bilens instrumentpanel og i centerkonsollen. Sæderne gemmer desuden på diskret indsyede X-logoer, ligesom Aygo X navnet fremgår i begge forlygter.

Vokseværk

Den nye Aygo X bliver bygget på GA-B platformen, men er tilpasset med reducerede for- og bagudhæng. Aygo X måler 370 centimeter, hvilket er hele 24 centimeter længere end sin forgænger, mens akselafstanden samtidig er øget ni centimeter. Samtidig er modellen blevet 50 millimeter højere og 11 millimeter mere frihøjde.

Her er finalisterne til Årets Brugtbil 2021 – hvem vinder

Hjulene er vokset markant i forhold til den gamle Aygo, hvor 15 tommer alufælge var det vildeste, du kunne få. Men Aygo X kan ikke fås med mindre hjul end 17 tommer, og på flere udgaver er 18 tommer alufælge standard.

Det er ikke kun på hjulstørrelsen og i længden, at den nye Aygo X har haft vokseværk. Aygo X måler er 13 millimeter bredere end sin forgænger. Det har gjort det muligt at rykke forsæderne 20 millimeter længere væk fra hinanden, hvilket øger skulderpladsen med 45 millimeter, som skulle give en fornemmelse af mere plads.

Her er den nye Toyota Aygo – frækkere end nogensinde

På trods af at Aygo X er en kompakt crossover, har vokseværket også haft positiv indflydelse på bagagerummet, der er vokset 125 millimeter i længden og er blandt klassens mest rummelige med sine 231 liter op til bagagerumsdækkenet. Det er 63 liter mere end den seneste generation..


Mere komfort

Den gamle model var ikke ligefrem stæjsvag, men Toyota lover, at støjniveauet i kabinen er reduceret betragteligt gennem massivt brug og optimering af lydisolerende materialer. Ser man på et såkaldt artikuleringsindeks, der bruges til objektivt at måle i hvor høj grad, baggrundsstøj forstyrrer menneskelig tale, ses det, at Aygo X har forbedret sig med 6 procent og nu ligger blandt de bedste i klassen.

Toyota Yaris slår favorit i kampen om Årets Bil i Europa 2021

Toyota har samarbejdet med JBL om at udvikle en lydmæssig stor oplevelse i kabinen skræddersyet til Aygo X. Lydsystemet består af fire højttalere, der understøttes af en kraftfuld, 300 Watts forstærker og en 200 millimeter subwoofer placeret i bilens bagagerum. Kabinen får en ni tommers skærm med Toyotas nye multimediesystem. Det rummer navigation, der konstant opdateres med data trukket fra skyen. Med Toyotas ”over-the-air”-opdateringer skal man samtidig ikke bekymre sig om selv at opdatere softwaren i systemet. Telefonen kan oplades trådløs, mens Apple CarPlay og Android Auto også kan anvendes trådløst.

Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris

Motormæssigt kommer Aygo X med en trecylindret 1.0-liters benzinmotor på 72 hestekræfter, som Toyota har forbedret, så den får et forventet gennemsnitligt brændstofforbrug ved blandet kørsel på 21,3 km/l og en CO2-udledning på 107 g/km.

Aygo X bliver introduceret i Danmark i løbet af 2022.