Toyota har ikke rigtigt kunne prale med deres dieselmotorer de senere år. Der har været nogle få at vælge i mellem, men de har især manglet muskler. Tidligere på året blev en ny dieselmotor til bl.a. Toyota Corolla introduceret, en 1.4 liters med 90 hk. Igen ikke en motor med de store overarme, men med eminent gangkultur og lavt støjniveau. Nu har Toyota igen en ny motor på banen med fornem gangkultur, og den mangler bestemt heller ikke kræfter.
Ny 2.2 liters dieselmotor
Motoren er nyudviklet og benytter sig af den gængse common-rail teknologi. Den er på 2.2 liter og findes i to versioner med hhv. 150 og 177 hk. Vi har prøvet begge versioner med 150 hk i en stationcar og 177 hk i en sedan. De stærke motorversioner fås med de sædvanlige 3 udstyrsniveauer – Terra, SOL, Executive. De testede biler er med SOL-udstyr, så priserne er ikke i den billige ende. Den 150 hestes stationcar står til 431.764,-, mens sedanen med 177 hk koster 460.940,-.
Præstationer som i GT-klassen
En lille halv million er mange penge for en mellemklassebil, men i disse tilfælde må de betragtes som toppen af klassen mht. præstationer, udstyr og komfort. Præstationerne nærmer sig noget som hører hjemme i GT-klassen. 0-100 km/t klares henholdsvis på 9,3 sek. (150 hk) og 8,6 sek. (177 hk). Tophastighederne er 210 og 220 km/t. De 150 hk passer ganske fint til bilen, hvor man på intet tidspunkt savner flere kræfter. Med 177 hk er overskuddet overvældende og voldsomt.
Imponerende bundtræk
Igen er det mest imponerende ved de moderne dieselmotorer deres evne til bundtræk. Momentet på 310 Nm. og 400 Nm. topper allerede ved 2.000 o/m., og det betyder, at man har maksimal bundtræk, når man kører på landevejen i 5. gear eller på motorvejen i 6. gear - 6. gear ligger højt, så dette gear er i princippet forbeholdt motorvejen.
Det enorme kraftoverskud kombineret med et meget lavt støjniveau gør bilerne til rigtige behagelige rejsepartnere på de lange og hurtige motorvejsstrækninger. Cruise control er desværre kun standard på den 177 hk version, og det er svært at undvære, når der skal køres mange kilometer.
Med eller uden filter
De mange hk kan også bruges med rigtig god samvittighed, hvis man vælger den kraftige version. Her er partikelfilter samt D-CAT-katalysator (Diesel Clean Advances Technology) standard, men desværre ikke på den lille motor version. Fra årsskiftet har regeringen besluttet at fjerne afgiften på partikelfiltre. Det vil sige, at prisen på biler med partikelfilter fra årsskiftet falder 7.200 kr., så kan vi jo håbe, at det bliver standard på flere biler/modeller.
Kuffertknusere
Indretningsmæssigt ligner Avensis sig selv – der er ikke lavet ændringer, og det var sådan set heller ikke nødvendigt. En enkelt ting trækker dog ned – bagagerummets udformning på sedan modellen. Kapaciteten på 520 liter er fin, men rummet er ikke regulært og klappen er stadig hængsler med de gammeldags ”kuffertknusere”.
Stort kørselsbehov
Den nye motor giver Toyota Avensis tiltrængte dieselkræfter, og den gør det til UG. Man skal dog have et stort kørselsbehov for, at man med god samvittighed spenderer de 432.000 kr. eller 461.000 kr.
Læs også anmeldelsen af: Toyota Avensis 2.4 Aut. Executive